PDA

Bekijk de volledige versie : Zo vorm je een (h)echte klasgroep


Veronique.Peeters
22nd September 2013, 12:41
Een klasgroep is meer dan de optelsom van alle leerlingen. Verwacht dan ook niet dat ze allemaal goede vriendjes worden tegen de laatste week van september. Iedere groep moet een aantal fases door voor hij hecht kan samenwerken. Herken je deze fases in je klas? En hoe kan je daarop inpikken als leraar? Vier tips.


1. Forming: De klas leert elkaar beter kennen

Bij de start van het schooljaar is de klas nog een verzameling individu’s. Die wordt pas een groep als ze samen ervaringen opdoen, er een ‘groepsgeschiedenis’ komt. Dat vraagt vertrouwen in elkaar en emotionele veiligheid.

TIP: Maak voldoende tijd om met jou en elkaar kennis te maken. Bied veel structuur, hou de touwtjes stevig in handen. Bied duidelijkheid en dus veiligheid.


2. Storming: Het botst

In een groep wil iedereen erbij horen. In deze fase gaan leerlingen verbonden sluiten: ze zoeken gelijkenissen (zelfde sport, zelfde dorp, zelfde kledingstijl). Tegelijkertijd zoeken ze naar de eigen positie in de groep. De ene wil de rol van de leider, de andere zorgt voor humor of blijft graag op de achtergrond, nog iemand anders draagt graag zorg … Dat zorgt soms voor spanningen of conflicten.

TIP: Zorg voor veel contacten. Laat de leerlingen in kleine groepjes werken en varieer de samenstelling. Blijf duidelijk aanwezig. Geef aan hoe je verwacht dat de leerlingen met elkaar omgaan. Geef zelf het goede voorbeeld.


3. Norming: De groep legt de ongeschreven regels vast

In deze fase komen leden weer meer naar elkaar toe en maken ze samen de groepsrollen en -normen op. Die regels kennen en je eraan houden, biedt veiligheid in een groep. De regels zijn niet altijd ‘constructief’. Soms is de norm ook: luisteren naar degene die het luidst roept. Corrigeer dat als leraar. In deze fase wordt de klassfeer gezet. Leerlingen willen zichzelf kunnen zijn. Ze nemen kleine risico’s. Tonen de andere leerlingen respect, dan stimuleert dat om meer van zichzelf te tonen. De samenwerking loopt steeds vlotter en de groep wordt meer dan de som van de delen.

TIP: Zet in op activiteiten die verdere kennismaking en uitwisseling stimuleren. Zorg ook voor groepsuitdagingen die een grote kans hebben op succes. Niets verbindt een groep zo als een succeservaring.


4. Performing: We kunnen gaan presteren

De leerlingen hebben elkaars talenten en kwaliteiten leren kennen en waarderen. Ze maken zich geen zorgen meer over afwijzing. Ze kennen elkaars verschillen en waarderen ze. Ze vullen elkaar aan, de groep wordt ‘performant’.

TIP: Zorg voor genoeg nieuwe impulsen, nieuwe uitdagingen. Telkens er iemand bijkomt of vertrekt, verandert de groep en moet die alle fasen (even) opnieuw doorlopen.

Klasse, 22/09/2013
http://www.klasse.be/leraren/37137/zo-vorm-je-een-hechte-klasgroep/#.Uj7B0T-a9L4

--------------------------------------------------
Een goede sfeer in de klasgroep is volgens mij een belangrijke voorwaarde om op een aangename manier les te geven in een klas. Wanneer er spanningen zijn in de klasgroep is het moeilijker voor de leerlingen om zicht te concentreren. Ze zijn dan bijvoorbeeld meer bezig met hun positie in de groep te veroveren en dergelijke. Op de school waar ik mijn schoolopstartstage gedaan heb (Sint-Ursula Middenschool Lier) hechten ze hier veel belang aan en volgens de leerkrachten werpt dat ook zijn vruchten af. De leerlingen doen de eerste dagen bv. een schoolrally waarbij ze in groepen aan de hand van opdrachten de school leren kennen. Wanneer het spel start zie je dat de leerlingen nog wat onwennig zijn, maar tegen het einde aan is de sfeer al veel meer ontspannen. Er zijn ook klassen (als ik het me goed herinner zijn dat de B-stroom klassen) die op weekend gaan naar de Ardennen. De leerlingen leren elkaar zo veel beter kennen en ze doorlopen de stappen die in dit artikel voorkomen tijdens dit weekend (en dus niet in de klas). Ik denk dus dat het zeer belangrijk is om hier voldoende tijd aan te spenderen als leerkracht. Het is immers pas wanneer leerlingen zich echt goed in hun vel voelen dat het onderwijs effectief kan zijn.