PDA

Bekijk de volledige versie : Ruim 560 agenten gesanctioneerd in 2012


C*roline.Liekens
21st September 2013, 13:07
[SIZE=3]Ruim 560 agenten gesanctioneerd in 2012 [/SIZE]

zat 21/09/2013 - 08:10 door kld

Vorig jaar kregen 562 politiemensen een sanctie opgelegd omdat ze bijvoorbeeld onterecht de politiedatabanken hadden geconsulteerd of alcohol hadden gedronken voor of tijdens de diensturen. Twaalf agenten kregen een sanctie wegens diefstal. Dat blijkt uit het jaarverslag van de algemene inspectie van de politie, waarover Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad zaterdag berichten.

De politiemensen die vorig jaar gestraft werden, bezondigden zich onder andere aan het inkijken van databanken van de politie voor privédoeleinden (45 gevallen), het niet correct opstellen van werkdocumenten (40), het verlaten van de werkpost zonder toelating (31) en het gebruiken van alcohol voor (27) of tijdens de dienst (16). In twintig gevallen werden agenten gestraft omdat ze geen bevelen hadden opgevolgd.

Er werden ook 12 agenten betrapt op diefstal. Twee van hen werden de laan uitgestuurd. De anderen werden gestraft, maar mochten bij de politie blijven.

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) wilde niet reageren op de cijfers. De minister is volop bezig met de hervorming van de tuchtprocedure binnen de politie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130921_00752741

Mening: Het was mij al langer dan vandaag duidelijk dat de agenten hun macht wel eens durfden misbruiken. Denk maar terug aan de mishandeling van de homoseksuele man die zwaar werd beledigd door agenten. Er werden altijd vage reacties gegeven op dergelijke feiten onder andere door Joëlle Milquet. Dit is nu weer het geval... Ik vraag me af wanneer er eindelijk actie komt, zodat dergelijke praktijken voorgoed van de baan kunnen geschoven worden. Een eerste stap in de goede richting zou zijn dat men niet meer gaat werken met de milde sancties van nu.