PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse regering zet stap achteruit rond inclusief onderwijs


S*ef Bruyninckx
20th September 2013, 19:39
"Vlaamse regering zet stap achteruit rond inclusief onderwijs"

De vzw GRIP (Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap) is niet te spreken over het voorontwerp van decreet rond inclusief onderwijs dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd. Volgens de organisatie zal het voor scholen in het 'gewoon onderwijs' nog makkelijker worden om leerlingen met een handicap te weigeren. "Dit decreet is eerder een stap achteruit dan vooruit rond inclusief onderwijs", luidt het. Vlaams onderwijsminister Pascal Smet spreekt de kritiek tegen. Volgens hem gaat het wel degelijk om "een grote stap vooruit" in een moeilijk dossier.
De Vlaamse regering heeft vrijdag een voorontwerp van decreet goedgekeurd rond "dringende en andere maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon en buitengewoon onderwijs". Dat decreet moet een belangrijke stap worden om het onderwijs 'inclusief' te maken. Nu belanden leerlingen met specifieke onderwijsnoden, bijvoorbeeld jongeren met een handicap, nog te vaak in het buitengewoon onderwijs.
Maar de vzw GRIP is "zwaar ontgoocheld". Volgens de organisatie wordt aan de scholen 'gewoon onderwijs' wel gevraagd om redelijke aanpassingen te voorzien voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. "Maar eenmaal het CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) een attest voor buitengewoon onderwijs aflevert, geldt dit niet alleen als een recht op buitengewoon onderwijs voor de leerling, maar evenzeer als een recht voor de gewone school om inclusief onderwijs te weigeren. Op die manier hangt inclusief onderwijs volledig af van de goodwill van de school voor gewoon onderwijs. Geen recht dus, maar een gunst", luidt het.

Volgens GRIP gaat het ontwerpdecreet ook in tegen het VN-Verdrag inzake Rechten van Personen met een Handicap (VRPH). Dat voorziet het recht op inclusief onderwijs voor personen met een handicap.

Minister van Onderwijs Pascal Smet is het niet eens met de kritiek. "Sommigen vinden dit voorontwerp misschien weinig ambitieus en too little too late. Maar in andere kringen is er nog steeds veel weerstand te horen tegen elk voorstel dat meer rechten voor kinderen met een beperking in het gewoon onderwijs wil garanderen. Voor hen is het too much too soon".

Volgens Smet gaat het trouwens wel degelijk om "een grote stap" in een dossier "dat al meer dan 15 jaar lang onderwerp vormt van verhitte discussies". De sp.a-minister wijst er nog op dat het dossier nu naar de Raad van State gaat en dat die het ongetwijfeld zal toetsen aan het VN-verdrag.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/1708477/2013/09/20/Vlaamse-regering-zet-stap-achteruit-rond-inclusief-onderwijs.dhtml

Mijn mening: Ik vind het een goede zaak dat kinderen met een beperking niet zomaar naar het buitengewoon onderwijs worden gestuurd. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn dat kinderen met een beperking ook in een ‘gewone school’ terecht kunnen op voorwaarde dat de school akkoord gaat. Ik vind het al een stap in de goede richting. De school moet wel goed nadenken over haar beslissing. Enerzijds vind ik dat het een goede zaak zou zijn dat een kind met een beperking naar een’ gewone school’ mag gaan omdat de andere kinderen op die manier beter leren omgaan met kinderen die ‘anders zijn’. Anderzijds is het wel zo dat kinderen met een beperking veel aandacht vragen van de leerkracht en op die manier de andere leerlingen minder aandacht kunnen krijgen. De school moet goed georganiseerd zijn voor kinderen met een beperking op te vangen.