PDA

Bekijk de volledige versie : TGV A'dam: niet voor morgen


Barst
30th November 2005, 00:28
Ook Peijs erkent dat snelle trein naar Parijs later komt


Er rijden op 1 april 2007 geen treinen op de hogesnelheidslijn naar Parijs. Verkeersminister Peijs geeft dat voor het eerst toe in een brief die ze gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.


Tot nu toe zei de CDA-minister er nog altijd vanuit te gaan dat de treinen op tijd zouden gaan rijden, ondanks de moeilijkheden die zij met de expoitant van de lijn, de HSA, heeft. Ook schrijft zij dat het tussen de 45 en de 52 miljoen euro extra gaat kosten als er in 2007 nog treinen over de lijn moeten gaan rijden.

Wat haar betreft draait de HSA voor deze meerkosten op. Omdat het bedrijf de rekening bij de staat wil leggen, moet hierover een bindend advies worden gegeven, schrijft Peijs. De HSA, een alliantie van NS en KLM, heeft contractueel vastgelegd dat op 1 april 2007 treinen rijden over de infrastructuur die het rijk aanlegt. Dat spoor komt er wel op tijd, maar de treinen niet.

Volgens NS-directeur Veenman komt dat omdat het ministerie niet op tijd heeft laten weten welk veiligheidssysteem gebruikt moet worden. Daardoor zijn treinen die voor de hogesnelheidslijn moesten worden omgebouwd niet op tijd klaar, en zijn nieuwe treinen te laat besteld. Peijs zegt de informatie op tijd te hebben geleverd en wil tijdelijk treinen leasen om vertraging te beperken.

Donderdag praat het parlement met Peijs over de verschillende opties en de vraag waar de rekening moet liggen. Een kamermeerderheid liet al eerder weten het niet te accepteren als het rijk nog meer bij zou betalen.


Trouw, 30-11-2005