PDA

Bekijk de volledige versie : Jongeren willen geen rijbewijs meer


Barst
15th September 2013, 17:23
Jongeren willen geen rijbewijs meer


Het wordt bij jongeren minder en minder populair om een rijbewijs te behalen. Dat bericht Het Nieuwsblad. Het aantal afgelegde theoretische examens bij 17-, 18- en 19-jarigen daalde met bijna 20 procent in 5 jaar tijd.


In 2008 legden nog 166.157 jongeren het examen af, in 2012 waren het er nog 138.145. De cijfers staan in het jaarverslag van GOCA, de overkoepelende organisatie van de examencentra.

"Jongeren hebben minder dan vroeger interesse om met de auto te gaan rijden", zegt Eddy Klynen, directeur van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. De organisatie zit achter het project Rijbewijs op School, dat leerlingen van het middelbaar voorbereidt op het theoretisch examen. "De jongeren van nu zien meer en meer de nadelen die verbonden zijn aan autorijden. De files, de ongevallen, de kostprijs, enzovoort."

Klynen ziet de verklaring in de sociale media. "Ze ontmoeten elkaar op Twitter en Facebook, waardoor de drang minder groot is om elkaar met de auto op te zoeken. Het is een cultuuromslag die de jongeren minder gemakkelijk naar de auto doet grijpen."

Het aantal twintigers in de examencentra steeg wel. In 2008 werden voor het rijbewijs B 92.161 theoretische examens afgelegd, in 2012 waren het er 117.535.


Blog DM,14-09-2013

a*melie.van.den.broeck
16th September 2013, 10:22
Ik begrijp mijn leeftijdsgenoten wel. Hoewel ik iemand was die heel snel haar rijbewijs wilde, snap ik ook wel dat anderen geen nood hebben aan een rijbewijs. Mensen die in steden als Antwerpen wonen, hebben dan ook alles in de buurt dus waarom dan geld steken in een rijbewijs.

Jongeren worden ook altijd in een slecht daglicht gezet als het over autorijden gaat. Wie zegt er nu niet op de weg: "Verdorie, nu hang ik weer achter een L!". Ik kan uit ervaring spreken dat je enkel wordt opgejaagd als L als er iemand 'in je gat' rijdt en je veel meer fouten maakt dan dat ze een normale afstand behouden en er geen pufgeluiden of zuchten worden geslaakt die zichtbaar zijn in een achteruitkijkspiegel. Ook de ongevallen onder invloed van alcohol worden altijd door jongeren veroorzaakt terwijl oudere mensen evenveel dronken achter het stuur zitten.

charlotte.vanlooy
16th September 2013, 19:59
Ik ben het zeker eens met de mening hieronder.

Vele leeftijdsgenoten gaan niet meer voor het halen van hun rijbewijs, of in sommige gevallen moeten we spreken van "het niet kunnen halen". Vele ouders vinden dat een wagen al behoorlijk veel geld kost en ze hebben hun eigen wagen zelf nodig. Er wordt dan vaak geopteerd voor een tweedehands auto, maar ook dit kost nog veel geld voor sommigen. Wanneer de auto dan is aangekocht, stopt het natuurlijk niet met de kosten. Denk maar aan benzine, verzekering, verkeerstaks, op controle in de garage, inschrijvingstaks, .....

Het wordt steeds ook drukker op de baan en dit zorgt voor behoorlijk veel stress. Wanneer je dan voor de eerste keer met de wagen op de baan komt, wordt je al meteen ondergedompeld in deze stress. Dit kan ook een reden zijn om er genoeg van te krijgen.

Er zijn ook sommige jongeren die inderdaad opteren om zich te verplaatsen met het openbaar vervoer. Je vind overal wel een opstap plaats voor de bus, tram, .... Maar ook dit kost natuurlijk geld !

alexandra.moorkens
19th September 2013, 19:29
Beide reacties die ik hier lees zijn zeker correct.

Ik kan me nog goed herinneren hoe was om die eerste keer achter het stuur te kruipen en dat getoeter te moeten verduren van ongedurige individuen. Deze personen zijn vaak vergeten hoe zij zelf waren op die leeftijd OF ze hebben het rijbewijs nog verkregen op het gemeentehuis, zonder examens te hebben afgelegd.
Wat mij ook is opgevallen, is dat mensen heel erg geviseerd zijn op de L. Mijn zus leert rijden en daarom hangt er een L op de auto. Als ik dan niet meteen kan invoegen, worden de mensen al ongeduldig en beginnen te toeteren. Voorheen had ik dat probleem niet, toen ik zonder sticker reed.
Soms lijkt het me beter om leerling-rijders te laten rijden zonder L, dan zijn ze vaak makkelijker af, ook al is dit niet veilig.

Dit is al zeker een rede die veel jongeren afschrikt, het constante stressgevoel. Maar ook, zoals hieronder staat vermeld, valt het financiële gedeelte van een auto en een rijbewijs niet te onderschatten. Ik kan nu steeds met de auto van mijn moeder rijden, omdat zij met de nacht werkt. Maar een auto kopen, is veel te duur voor mij. Ik heb geen weekendwerk en zou de benzine/naft niet kunnen betalen en al helemaal de verzekering niet.

Ik denk dat vele jongeren pas gaan inzien dat ze een rijbewijs nodig hebben om te gaan werken. Je geraakt niet altijd overal met de fiets of het openbaar vervoer. Soms is het hebben van een auto doodeenvoudig makkelijker.

https://lensmedia.nl/wp-content/uploads/2013/05/L-auto-rijschool.gif

M*thi De Pauw
22nd September 2013, 16:46
Volgens mij zal het in vele gevallen hetzelfde zijn als bij mij:

Ik wil heel graag een rijbewijs, maar mijn ouders hebben geen tijd om mij te leren rijden. Rijschool dan maar? Nee, dat is veel te duur aangezien we met vier 'kinderen' zijn thuis. Dat zou bijna 6000 euro zijn aan rijlessen alleen. Dan is natuurlijk het praktisch examen nog niet meegeteld (130 euro per persoon). Een mens zou voor minder een Buzzypas kopen. Zelf heb ik ook geen geld om deze rijlessen te betalen, aangezien 1300 euro meteen een grote hap uit mijn budget is. Waar halen die rijscholen het dan ook vandaan om zo'n 60 euro per uur te vragen? Verzekering van de wagen? Benzine? Voor 60 euro kan ik wel langer rijden dan een uurtje.

Het is jammer dat de prijzen in België zo belachelijk hoog liggen. Ik word volgende maand 24 jaar en heb nog geen rijbewijs. Jammer maar helaas.