PDA

Bekijk de volledige versie : Resutaten scholen worden publiek


j*nthe.vermeiren
2nd September 2013, 16:05
Resultaten scholen worden publiek
2/09/2013

Nog dit schooljaar komt er een website waarop iedereen kan nagaan welke richtingen uit het secundair onderwijs goed voorbereiden op de universiteit en de hogeschool. Minister Pascal Smet kondigt ook de mogelijkheid aan tot het opvragen van de slaagcijfers per school.

Vóór het einde van het schooljaar zullen ouders en leerlingen op een website kunnen zien hoe, op basis van de gekozen richtingen in het secundair, de latere slaagkansen liggen in het hoger onderwijs. Kort nadien zullen ze de slaagcijfers ook per school kunnen opvragen.

‘Dat is min of meer wat de rector van de KU Leuven, Rik Torfs, enkele weken geleden vroeg in uw krant’ (DS 12 augustus), zegt de minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A). ‘Maar het is niet op zijn vraag dat we dit doen. Dit is twee jaar geleden al beslist. De gegevens daarvoor zijn bijeengebracht in een kenniscentrum. De wet op de openbaarheid van bestuur zegt dat we die niet geheim mógen houden. Maar we willen dat ook niet.’

‘Deze informatie is één van de elementen die ouders en jongeren kunnen helpen bij het maken van studie- en schoolkeuzes. Ze gebruiken die gegevens best niet zonder omkadering. Die zullen we er dan ook bij geven.’

Weten de scholen dat dit op komst is? Smet: ‘Dat kan wat onder hun radar verdwenen zijn. Maar ze krijgen allemaal deze maand nog uitvoerig informatie. Want het kenniscentrum dat we daarover hebben opgericht, is in de eerste plaats voor hen bedoeld. Het geeft scholen de kans om zich met elkaar te vergelijken. Een ranking van scholen interesseert ons niet. Ons opzet is dat scholen zich kunnen vergelijken met vergelijkbare scholen. Daaruit kunnen zij leren.’

Niet alles wordt vrijgegeven. ‘Individuele gegevens worden nooit bekendgemaakt. De gegevens zullen ook niet per net opgevraagd kunnen worden.’

‘Ik weet dat niet iedereen gelukkig is met openbaarheid, maar van een cijfer is nog nooit iemand doodgegaan’, zegt de minister. ‘Dit is vergelijkbaar met wat mijn collega van Welzijn, Jo Vandeurzen (CD&V), opstelt met de ziekenhuizen: kwaliteitsmetingen die openbaar zijn voor patiënten.’

‘Het eerste vergelijkbare gevecht is jaren geleden geleverd toen De Standaard het recht opeiste de inspectieverslagen over scholen te publiceren. De krant had inderdaad dat recht.’

Smet geeft een voorbeeld van gegevens die al beschikbaar zijn. Wie Economie-Moderne Talen in het middelbaar volgt, heeft een slaagkans van 81 procent voor een professionele bachelor en 55 procent voor een academische bachelor.

Na Humane Wetenschappen slaagt 79 procent voor een professionele bachelor en 54 procent voor een academische. Na Economie-Wiskunde slaagt 89 procent voor een professionele bachelor en 73 procent voor een academische. Na Wetenschappen-Wiskunde slaagt 88 procent voor een professionele bachelor en 76 procent voor een academische.

De twee eerste bereiden dus wel goed voor op een professionele bacheloropleiding maar niet zo goed op een academische. De twee laatste bereiden goed voor op beide opleidingen.

Bron: De standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130901_00718959

Mening: Dit zou wel nuttig kunnen zijn, maar ik denk ook dat het belangrijk is dat je je niet laat tegenhouden door deze cijfers om een bepaalde richting te gaan volgen. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat niet elke richting je even goed voorbereid op een verdere studie. Met de juiste motivatie en ingesteldheid is er immers al veel mogelijk. Het is belangrijk dat ze iets kiezen dat ze graag doen en dat ze iets doen met hun talenten. Volgens mij is het ook belangrijk om voldoende in te zetten op de begeleiding tijdens het studiekeuzeproces.

M*rel.Marissen
3rd September 2013, 10:59
Ik denk dat jongeren zich niet zozeer zullen laten tegenhouden door die cijfers, maar misschien zullen er inderdaad wel ouders zijn die hun kind verbieden om een bepaalde richting of school te kiezen omdat de resultaten niet zo goed zijn. Toch denk ik dat je dit moet relativeren, aangezien die ouders dat nu ook al wel zullen doen. Zij hebben die cijfers vaak niet nodig om hun beeld over een richting of school te vormen. Die cijfers zijn enkel een bevestiging van hun vooroordelen.

Natuurlijk is het enorm belangrijk dat je kiest voor een richting die aansluit bij je interesses en talenten, maar het is nog belangrijker dat de jongere er achteraf mee kan gaan doen wat hij/zij wil. En hiervoor zijn de cijfers wél belangrijk. Zolang iemand nog niet exact weet wat hij/zij later wil gaan doen (wat zo is voor de meeste leerlingen), dan is het belangrijk dat je kiest voor een richting die nog vrij ruim is, maar die tegelijkertijd ook binnen je interessegebied ligt.

Ik denk ook dat de publicatie van deze cijfers zal zorgen voor een kwaliteitsverhoging van ons onderwijs. Scholen en studierichtingen willen voor elkaar niet onderdoen en zullen er alles aan doen om hun onderwijs te verbeteren.