G*iet.Boden
1st September 2013, 23:41
Zowel bij leerlingen als bij leerkrachten is het geloof in de tablet als didactisch hulpmiddel tijdens de les sterk toegenomen. Dat blijkt uit een peiling van het Stedelijk Onderwijs bij 141 leerkrachten en 333 leerlingen, nadat middelbare scholen van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen een schooljaar lang konden experimenteren met tablets in de klas.
Tablet regelmatig gebruikt in de klas
Bijna de helft van de leerkrachten geeft in de peiling aan minstens één keer in de maand een tablet in de klas in te zetten, één op vijf doet dat zelfs elke week. Leerlingen beamen die cijfers. Slechts 9% van de leerkrachten en 8% van de leerlingen maakte nog nooit gebruik van de tablets die de school ter beschikking stelt.
Tablet goed ingeburgerd
Het succes van tablets in de klas is wordt vermoedelijk mede mogelijk gemaakt doordat zowel leerkrachten als leerlingen de tablet vaak thuis gebruiken. De helft van de ondervraagde leerkrachten bezit een eigen tablet, en van de leerlingen kan 58% binnen het gezin of bij vrienden van de minicomputer gebruik maken.
Voordelen
Leerlingen zijn enthousiast over tablets in de klas. Volgens hen maakt een tablet de les niet enkel leuker, maar vergemakkelijkt een tablet ook het leren. Ook laat het apparaat hen toe om op hun eigen tempo te werken. Leerkrachten ondervinden dat de tablet extra ondersteunend kan zijn voor studenten met specifieke noden. Zelf ervaren ze het als een handig hulpmiddel om meer variatie in de les te brengen, bijvoorbeeld door het tonen van filmpjes of door leerlingen zelf dingen te laten opzoeken.
Nadelen
Toch zijn er ook nadelen aan de tablet verbonden. Studenten geven toe sneller afgeleid te zijn tijdens de les, en sommigen vinden het moeilijk om te typen zonder afzonderlijk toetsenbord. Leerkrachten benadrukken dat het gebruik van tablets in de klas extra voorbereiding én technische kennis van hen vraagt.
Ondersteuning
Om die reden is het Educatie en Innovatiecentrum, of kortweg het eiLab, opgericht in Antwerpen. Leerkrachten die ondersteuning willen, kunnen terecht om ervaringen uit te wisselen, nieuwe media uit te testen of een opleiding te volgen. Ook op de website www.appetijt.org kunnen leerkrachten allerhande informatie over het gebruik van tablets en sociale media in de klas terugvinden. Vanaf volgend schooljaar zullen bovendien verschillende digitale en interactieve cursussen via iTunes beschikbaar zijn.
Bron: http://www.gva.be/nieuws/multimedia/aid1444519/tablets-in-de-klas-een-succes.aspx
Mening: Ik ben blij verrast dat tablets positief onthaald worden in de klas. Dit zowel bij leerlingen als bij leerkrachten. We moeten natuurlijk wel onthouden dat deze peiling bij slechts 141 leerkrachten en 333 leerlingen gebeurd is. Dit is niet heel representatief maar toch..
Persoonlijk vind ik dat tablets zeker niet bij elke les gebruikt moeten worden, maar af en toe kan zeker geen kwaad. De leerlingen geven aan dat ze het niet enkel leuk vinden, maar ook dat het het leren zou vergemakkelijken. Ook de nadelen zijn niet te overzien. De leerlingen zouden sneller afgeleid zijn, en sommigen vinden het moeilijk om te typen zonder afzonderlijk toetsenbord. Het zou goed zijn moesten veel meer leerkrachten uit testen of de tablet een goed didactisch middel zou zijn en daarvan zouden over evalueren.
Tablet regelmatig gebruikt in de klas
Bijna de helft van de leerkrachten geeft in de peiling aan minstens één keer in de maand een tablet in de klas in te zetten, één op vijf doet dat zelfs elke week. Leerlingen beamen die cijfers. Slechts 9% van de leerkrachten en 8% van de leerlingen maakte nog nooit gebruik van de tablets die de school ter beschikking stelt.
Tablet goed ingeburgerd
Het succes van tablets in de klas is wordt vermoedelijk mede mogelijk gemaakt doordat zowel leerkrachten als leerlingen de tablet vaak thuis gebruiken. De helft van de ondervraagde leerkrachten bezit een eigen tablet, en van de leerlingen kan 58% binnen het gezin of bij vrienden van de minicomputer gebruik maken.
Voordelen
Leerlingen zijn enthousiast over tablets in de klas. Volgens hen maakt een tablet de les niet enkel leuker, maar vergemakkelijkt een tablet ook het leren. Ook laat het apparaat hen toe om op hun eigen tempo te werken. Leerkrachten ondervinden dat de tablet extra ondersteunend kan zijn voor studenten met specifieke noden. Zelf ervaren ze het als een handig hulpmiddel om meer variatie in de les te brengen, bijvoorbeeld door het tonen van filmpjes of door leerlingen zelf dingen te laten opzoeken.
Nadelen
Toch zijn er ook nadelen aan de tablet verbonden. Studenten geven toe sneller afgeleid te zijn tijdens de les, en sommigen vinden het moeilijk om te typen zonder afzonderlijk toetsenbord. Leerkrachten benadrukken dat het gebruik van tablets in de klas extra voorbereiding én technische kennis van hen vraagt.
Ondersteuning
Om die reden is het Educatie en Innovatiecentrum, of kortweg het eiLab, opgericht in Antwerpen. Leerkrachten die ondersteuning willen, kunnen terecht om ervaringen uit te wisselen, nieuwe media uit te testen of een opleiding te volgen. Ook op de website www.appetijt.org kunnen leerkrachten allerhande informatie over het gebruik van tablets en sociale media in de klas terugvinden. Vanaf volgend schooljaar zullen bovendien verschillende digitale en interactieve cursussen via iTunes beschikbaar zijn.
Bron: http://www.gva.be/nieuws/multimedia/aid1444519/tablets-in-de-klas-een-succes.aspx
Mening: Ik ben blij verrast dat tablets positief onthaald worden in de klas. Dit zowel bij leerlingen als bij leerkrachten. We moeten natuurlijk wel onthouden dat deze peiling bij slechts 141 leerkrachten en 333 leerlingen gebeurd is. Dit is niet heel representatief maar toch..
Persoonlijk vind ik dat tablets zeker niet bij elke les gebruikt moeten worden, maar af en toe kan zeker geen kwaad. De leerlingen geven aan dat ze het niet enkel leuk vinden, maar ook dat het het leren zou vergemakkelijken. Ook de nadelen zijn niet te overzien. De leerlingen zouden sneller afgeleid zijn, en sommigen vinden het moeilijk om te typen zonder afzonderlijk toetsenbord. Het zou goed zijn moesten veel meer leerkrachten uit testen of de tablet een goed didactisch middel zou zijn en daarvan zouden over evalueren.