PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse scholieren: "Huiswerk is slecht gespreid


l*sa123
31st August 2013, 13:14
Vlaamse scholieren: "Huiswerk is slecht gespreid"

Vlaamse leerlingen vinden niet dat ze te veel huiswerk krijgen, maar het huiswerk is wel slecht gespreid. Dat blijkt uit een rondvraag van de Vlaamse Scholierenkoepel. Die heeft een reeks aanbevelingen klaar voor een beter huiswerkbeleid.
De Vlaamse Scholierenkoepel is een organisatie van studenten uit het middelbaar onderwijs. Na gesprekken met zo'n 2.000 leerlingen concludeert de koepel dat er een beter huiswerkbeleid nodig is.

Een van de aandachtspunten is dat scholieren niet te veel huiswerk krijgen, maar dat het wel slecht gespreid is. Vooral in de week voor de rapporten krijgen leerlingen veel opdrachten en overhoringen en die piekmomenten zijn onnodig, zegt Kaylee Surgeloose van de Scholierenkoepel.


"Dat leidt tot heel veel stress en vermoeidheid bij jongeren. Onderling moeten leerkrachten veel beter communiceren over de planning, maar ook naar leerlingen toe bespreken wanneer ze een bepaalde toets gaat plannen, dan is het voor ons ook veel houdbaarder omdat we er zelf kunnen in mee beslissen."

De taken die ze krijgen, hebben bovendien dikwijls weinig meerwaarde, zeggen de leerlingen. De studenten klagen er ook over dat ze meerdere examens op een dag moeten afleggen en ook onaangekondigde toetsen leiden tot extra stress.

Het volledige huiswerkrapport en de aanbevelingen van de Vlaamse Scholierenkoepel staan op de website van de organisatie.

Bron
De redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/130831_Huiswerk

Eigen mening
De spreiding van het huiswerk is inderdaad iets wat vaker fout gaat. Ik kan het mij nog heel goed herinneren, wanneer de tijd van rapporten naderden merkte de leerkrachten opeens dat ze nog niet genoeg punten hadden en begonnen dan taken en toetsten te plannen.
Ik begrijp goed dat dit bij de leerlingen geen positief effect heeft.
Ik hoop dan ook dat er effectief iets aan gedaan wordt en het niet blijft bij één artikel.

Tinne Sysmans
31st August 2013, 19:35
Ik ben het helemaal eens met Lisa. Ik kan mij ook nog goed inbeelden dat dat niet alleen vlak voor de rapporten het geval was, maar ook tijdens het schooljaar. Ik vind dat leerlingen meer inspraak moeten krijgen in de planning van testen en taken. Als elke leerkracht enkele data geeft aan de leerlingen en zij mogen dan kiezen wanneer de test zal doorgaan. Er zou bijvoorbeeld een planning moeten komen voor elke klas, zodat leerkrachten zien wanneer de leerlingen het al druk hebben.

Ik vind dat leerlingen zeker huiswerk mogen krijgen, maar het mag niet altijd het laatste deel van de les zijn dat de leerkracht niet krijgt gezien. De leerkrachten moeten goed nadenken over het doel van het huiswerk, zodat de leerlingen het nut ervan in zien. Dit gaat de motivatie ten goede komen!

wim leenaerts
1st September 2013, 10:00
In het artikel gaat het niet louter om huiswerk, maar ook om overhoringen als ik het goed lees.
Ik snap hun punt wel en ik had datzelfde probleem in de lerarenopleiding en we hebben dat ook meermaals aangekaart in de studentenraad.
Maar nu ik zelf al enkele jaren lesgeef, besef ik dat dat niet zo vanzelfsprekend is.

Om onze school als voorbeeld te nemen.
Wij hebben 5 rapportperiodes doorheen het jaar, waar ongeveer 1.5 tot 2 maand tussenzit. Een rapport met maar 2 punten bij een bepaald vak is niet bepaald representatief en dus probeer je toch minstens 3 punten te hebben. Maar in 2 maand heb je bij een 2-uursvak maximum 8 lessen voor die rapportperiode. In die 8 lessen moet je dus bepaalde leerstof zien die voldoende is om een test van te doen, in mijn geval doe ik voor Natuurwetenschappen om de 2 lessen een test, maar 2 lessen zijn niet altijd 2u. Een voorbeeld. Een les over de verschillen tussen ingeademde en uitgeademde lucht bij het thema ademhaling bevat erg veel proefjes waardoor je met die les toch wel even bezig bent, maar op het einde van die les heb je niet genoeg leerstof voor een test (4 verschillen en wat simpele proefjes). Dus tegen dat je daar een test van kan doen ben je al minstens 3u van die 8u kwijt. De test zelf duurt ook nog eens een 20 tot 30 minuten afhankelijk van je leerlingen (lln met dyslexie bijv. krijgen zoveel tijd als ze nodig hebben).
Dan begin je met nieuwe leerstof, waar je ook weer na 2 of 3u een test van doet, dan de test zelf en er is weeral 3,5u voorbij. En dan is er hopelijk nog tijd om er nog één testje uit te persen om toch maar de lln die eens de mist zijn ingegaan een inhaalkans te geven en een beetje een representatief cijfer te hebben.
Het gevolg is dat er niet erg veel te plannen valt... En het komt inderdaad meer dan eens voor dat er meerdere testen in één week zijn en dan een week niets, maar dat is bijna onvermijdelijk voor 2-uursvakken.