PDA

Bekijk de volledige versie : Meer jongeren willen opnieuw leerkracht worden


l*sa123
27th August 2013, 11:09
Meer jongeren willen opnieuw leerkracht worden

Meer jongeren willen opnieuw leerkracht worden. Aan de meeste hogescholen is er een stijging van het aantal inschrijvingen in vergelijking met vorig jaar. Vooral de opleiding bachelor in lager onderwijs doet het opvallend goed.
beluister
"Beroepen die jobzekerheid geven, kennen stijging"
In sommige hogescholen stijgt het aantal inschrijvingen in de richting bachelor in lager onderwijs met 20 procent en meer. In de grote steden is de nood aan onderwijzers groot, ook nog voor het nieuwe schooljaar dat volgende week start.

"Het succes is deels te verklaren door het feit dat in de media een aantal berichten verschenen zijn dat we tegen 2020 op zoek zijn naar heel wat leerkrachten, niet alleen onderwijzers, maar ook kleuterleiders", zegt Walentina Cools, opleidingsverantwoordelijke onderwijs in de Erasmushogeschool, in "De ochtend" op Radio 1. "Beroepen die iets meer jobzekerheid geven, kennen een stijging in het aantal studenten, bijvoorbeeld ook de opleiding verpleegkunde."

"De aantrekkingskracht van het onderwijs is moeilijk te verklaren. Jaarlijks maken we een soort van schommeling mee. Twee jaar geleden was kleuteronderwijs erg populair, vorig jaar secundair onderwijs."

Ook voor de opleiding kleuteronderwijs is er in de meeste hogescholen een toename van het aantal inschrijvingen.

Bron
De redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/130827_Hogeronderwijs%2B_meerinschrijvingen

Eigen mening
Ik kan dit bericht natuurlijk alleen maar toejuichen! Ik vraag me af of er bij ons in Vorselaar ook meer inschrijvingen zijn dan andere jaren?
Ik denk dat de aantrekkingskracht van het onderwijs wel te verklaren is. Wanneer je beslist om de lerarenopleiding te starten heb je toch een mooi vooruitzicht? Je bent in contact met kinderen die je elke dag nieuwe dingen kan aanleren en je kan dat combineren met goede werkuren? Dan kies je toch voor een zeer mooie toekomst? Wanneer je later zelf kinderen hebt kan je de vakanties steeds samen met hen doorbrengen. Dit lijkt mij toch een aantrekkingsfactor die we niet over het hoofd mogen zien?

wim leenaerts
28th August 2013, 11:20
dat we tegen 2020 op zoek zijn naar heel wat leerkrachten
Da's waar, maar dat dit enkel in de grootsteden is vertellen ze er niet bij. De scholen hier in de Kempen hebben geen enkele moeite met leerkrachten te vinden. Bij ons (Hoogstraten) kunnen ze het zich gemakkelijk permitteren om minder goede leerkrachten te laan uit te sturen, want er staan er meer dan genoeg nieuwe te wachten.
Maar in Antwerpen, Brussel enz. daarentegen...
Maar wie is er nu bereid om - zonder bedrijfswagen of kilometervergoeding - voor een leerkrachtenloon elke dag uren in de file te staan om les te gaan geven aan spijtig genoeg vaak ongemotiveerde anderstalige leerlingen?

En studeer maar eens af met een combinatie als aardrijkskunde-chemie ofzo. Good luck finding a job! :rolleyes:

Goed voor de lerarenopleidingen natuurlijk, maar in realiteit gaat dit het probleem niet oplossen vrees ik.