PDA

Bekijk de volledige versie : Gezinsbond: ‘School is te duur’


Nikki
15th August 2013, 21:37
Een kind in het laatste jaar algemeen secundair onderwijs kost de ouders vier keer zoveel als een kind in het eerste leerjaar, gemiddeld 1.300 euro. Dat zegt de Gezinsbond donderdag in het Vtm Nieuws.



Voor veel kinderen loopt dit bedrag nog op wanneer er leermoeilijkheden zijn. De Gezinsbond vindt dat die leermoeilijkheden zoveel mogelijk op school zelf moeten opgelost worden, zodat ouders minder een beroep moeten doen op een logopedist of een kinesist om beter te leren lezen of schrijven.

Wanneer een externe therapeut nodig is, komt die best ook in de school zelf langs, zo wordt die hulp ook toegankelijker voor kinderen van wie de ouders niet in de mogelijkheid zijn om telkens naar een therapeut te rijden. Ook moet er werk gemaakt worden van de terugbetaling van die externe kosten, die een schooljaar voor veel kinderen zo duur maken.

Voor een kind in het eerste leerjaar betaal je als ouder 397 euro per jaar. In het secundair gaat dat bedrag naar omhoog. Een student in het eerste jaar ASO kost 1.017 euro, in het laatste jaar al 1.278 euro. Bovendien zijn er nog een pak kosten die erbij komen, van turngerief tot busabonnement, tot zelfs 'stoelgeld' voor de refter. Een belangrijke kost is die voor logopedie, voor kinesitherapie, of voor psychotherapeuten als kinderen zich niet goed voelen op school.

De Gezinsbond vindt dat scholen de verantwoordelijkheid dragen voor de totaalkost van het onderwijsproces, en meer zelf moeten instaan voor remediëring van lichte leerproblemen, zodat ouders niet voor alles extra hoeven te betalen. Want september is sowieso al een dure maand.

(bron: www.standaard.be gevonden op 15 augustus 2013)

Mening:
Ik heb nooit begrepen waarom de overheid en de scholen zoveel moeite doen om basisonderwijs zo goedkoop mogelijk te maken als de ouders van leerlingen in het secundair dan plots zoveel moeten betalen. De leerplicht duurt toch tot 18 jaar? Dat wil dus zeggen dat ouders eigenlijk verplicht zijn dat bedrag te betalen per kind tot ze 18 zijn. Dan vind ik ook dat de scholen/overheid hierin tegemoet moet komen tot de leerplicht ten einde loopt.

Met de andere stelling ben ik het oneens. Als ze gaan verwachten dat diensten zoals logopedie of therapie in school wordt gegeven, wordt automatisch de taak van de leerkracht nog groter(want voor veel scholen zal dit dan te duur worden) . Als leerkracht kan je je leerlingen helpen als ze leerproblemen hebben en ik vind ook dat een leerkracht daar rekening mee moet houden tijdens het geven van de lessen zodat deze leerlingen ook mee kunnen en niet naar een speciale school moeten. Maar leerkrachten zijn geen professionele logopedisten, laat staan therapeuten dus die bevoegdheid mag en kan ook nooit aan een leerkracht doorgegeven worden.