PDA

Bekijk de volledige versie : Slaagcijfers zeggen niets over de kwaliteit van de school


M*rel.Marissen
12th August 2013, 16:00
"Slaagcijfers zeggen niets over de kwaliteit van de school"

DM UPDATE De rector van de KU Leuven, Rik Torfs, schrijft de bedroevende resultaten van de eerstejaars in het hoger onderwijs deels toe aan de kwaliteit van het middelbaar onderwijs. In een gesprek met De Standaard pleit hij voor het openbaar maken van de slaagcijfers die afgestudeerden van middelbare scholen in het hoger onderwijs halen. Het gemeenschapsonderwijs (GO!) vindt dat alvast geen goed idee. "Dat zegt niets over de kwaliteit van de school", klinkt het daar.


De discussie over kwaliteit hebben de universiteiten onvoldoende mee gevoerd bij de recente hervorming van het secundair. Ik betreur dat.
Rik Torfs, rector KU Leuven

© belga.
Rik Torfs
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) vindt het voorstel Torfs om de slaagcijfers te publiceren per school "geen goed idee". De Leuvense rector lanceerde dat idee vandaag in De Standaard. "Er zijn grote verschillen tussen scholen, maar men durft dat niet te meten. De slaagcijfers die afgestudeerden van middelbare scholen halen in het hoger onderwijs, zouden openbaar gemaakt moeten worden."

"Dat zegt niets over de kwaliteit van de school", reageert afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck via haar woordvoerster Sarina Simenon. "Neem nu een leerling die een Latijn-Griekse opleiding heeft gevolgd en aan de universiteit economie gaat studeren. Die heeft beperkte slaagkansen. Maar dat betekent niet dat hij een beperkte opleiding heeft gehad, wel dat hij niet de juiste opleiding volgde", zegt Simenon. "Een opdeling maken tussen goede en slechte scholen is niet de juiste manier om iets aan de lage slaagcijfers te doen."

Meepraten over de kwaliteit
Torfs vindt dat de universiteiten mogen meepraten over de kwaliteit van het secundair onderwijs. "Dat leidt nu leerlingen op die later in het hoger onderwijs ontsporen. Zo zit de frustratie er al ingebakken. Je schept verwachtingen die niet waargemaakt worden", klinkt het. "Die discussie hebben de universiteiten onvoldoende mee gevoerd bij de recente hervorming van het secundair. Ik betreur dat."

De koepel van het onderwijs van de Vlaamse gemeenschap is wel te vinden voor dat deel van Torfs' voorstel. "We zijn voor nauwere samenwerking", legt Simenon uit. "Zo weten de leerlingen beter wat hen te wachten staat. Daarom zijn we ook voor de uitgestelde studiekeuze in de hervorming van het middelbaar onderwijs."

Ook voor de scholen zelf is een taak weggelegd. Zij kunnen volgens het GO! de leerlingen beter opvolgen en zo nauwer betrokken zijn bij de studiekeuze - precies om een foute keuze te vermijden.

Sociale selectie
Torfs wil overigens geen hoger inschrijvingsgeld. "Als we het inschrijvingsgeld zouden verdubbelen, zou dat enorme consequenties hebben. Ik huiver voor verkapte sociale selectie. Studiekosten blijven, ook voor middenklassegezinnen, een zware dobber, zeker als ze verschillende studerende kinderen hebben. Hoger onderwijs moet toegankelijk blijven." Hij wil verder ook inspanningen doen om meer jongeren van buitenlandse afkomst naar de universiteit te krijgen.

De Leuvense rector is geen voorstander van een bindende toegangsproef. Hij wil dat studenten na het eerste semester vlot kunnen overstappen naar andere opleidingen, ook aan de hogescholen. "Als ze dan na hun tweede semester wel slagen, hebben ze geen jaar verloren."

Datum: 12/08/2013
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1685232/2013/08/12/Slaagcijfers-zeggen-niets-over-de-kwaliteit-van-de-school.dhtml

Mening:

Slaagcijfers zijn inderdaad niet de enige factor die van belang is voor de kwaliteit van een school, maar ik denk dat ze er wel iets mee te maken hebben. Alleen is het moeilijk om de grootte van deze invloed te meten, aangezien niet iedereen een "logische" studiekeuze maakt na het secundair onderwijs. Maar bij de leerlingen die een opleiding kiezen in het verlengde van hun vooropleiding moet het mogelijk zijn om de kwaliteit van de school te meten aan de hand van hun slaagcijfers, mits er rekening wordt gehouden met hun inzet en motivatie. Deze resultaten zouden van mij zeker gepubliceerd mogen worden, want op die manier kunnen ouders toch een beetje beter de kwaliteit van een school/opleiding inschatten en zullen de scholen die minder scoren ook meer moeite doen om te investeren in kwaliteit.
Een verhoging van het studiegeld kan in sommige gevallen volgens mij wél nuttig zijn. Natuurlijk moet je dit niet voor iedereen en voor elke opleiding doen, want dan ga je jongeren uitsluiten. Wat ze bijvoorbeeld wel kunnen doen is het verhogen van het studiegeld wanneer je uit een "lagere" vooropleiding komt dan degene die verondersteld wordt wanneer je aan een bepaalde opleiding start. Het is dan ook wel belangrijk dat men in het secundair onderwijs de leerlingen en hun ouders hiervan reeds op de hoogte brengt en dat men hen ook beter begeleid in hun studiekeuze gedurende het middelbaar.

Tinne Sysmans
12th August 2013, 18:00
Ik zou het ook interessant vinden om de slaagcijfers te kunnen bekijken, maar er zou wel veel bij komen kijken. Het is heel belangrijk dat er een eerlijk en compleet beeld wordt geschetst van elke school.
Ik ben het oneens met de visie van Merel om het inschrijvingsgeld te verhogen voor diegenen die uit een 'lagere' vooropleiding komen. Zo ga je die groep toch discrimineren? Zij moeten dezelfde kans krijgen om verder te studeren. Vaak raden ze het die leerlingen af, maar als de leerlingen gemotiveerd zijn, kan er vaak heel veel. Er is vaak nu al een negatief beeld over TSO en BSO, met het verhogen van het inschrijvingsgeld wordt dit negatieve beeld alleen maar bevestigd. Vaak zitten leerlingen ook in het BSO of TSO omdat ze geen zin hebben om te leren. Eens ze wat ouder zijn, zien ze ook wel in dat het belangrijk is voor de toekomst.
Ik vind dus zeker dat iedereen dezelfde kans moet krijgen om verder te studeren en dat het inschrijvingsgeld voor niemand moet verhoogd worden.