PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe laptop laadt in 2 uur op via zonnepanelen

G*iet.Boden
6th August 2013, 22:24
WeWi, een relatief onbekend bedrijf, heeft met de Sol een opmerkelijke laptop uitgebracht. Het toestel komt namelijk standaard met zonnepanelen, die volledig uitgeklapt de accu in amper twee uur kunnen opladen. Vervolgens kan 8 tot 10 uur op enkel die accu gewerkt worden, meldt de Nederlandse techsite Tweakers.

De aankondiging voor de Sol kwam vorig jaar al, de details werden vandaag pas bekendgemaakt. De normale specificaties van het toestel zijn niet zo opmerkelijk: een dualcore-1,86GHz Atom D2500-cpu, een 320GB harddisk, 2 tot 4GB ddr3-werkgeheugen en een geïntegreerde Intel GMA3600-gpu voor het 13,3"-scherm met resolutie van 1366x768 pixels. Ook is een gps-module ingebouwd, en is een 3g/4g-module optioneel.

Het wordt pas een bijzonder toestel als naar de energievoorziening gekeken wordt. Een accu die 8 tot 10 uur meegaat is mooi, maar niet meer zo speciaal. Wat dat wel is, zijn de zonnepanelen waarmee de Sol is uitgerust. Als die volledig zijn opengeklapt, kan de laptop in twee uur tijd volledig worden opgeladen. Ze kunnen vervolgens ook aan een smartphone gekoppeld worden.

WeWi wil een prijskaartje van amper 350 dollar aan het toestel hangen, aangezien het naar eigen zeggen voor Afrikaanse landen is ontwikkeld. Later zou er ook een sterkere en duurdere versie komen voor de westerse wereld.

Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1682221/2013/08/06/Nieuwe-laptop-laadt-in-2-uur-op-via-zonnepanelen.dhtml
Mening :
Straf dat een relatief onbekend bedrijf met deze 'uitvinding' op de proppen komt. Als dit er echt doorkomt en succes boekt, zal dit bedrijf snel bekendheid krijgen. Mij lijkt het alleszins een goed, interessant en milieuvriendelijk nieuwtje. Natuurlijk is het ook handig dat deze panelen kunnen aangesloten worden aan de smartphone, ik denk dat het op die manier zelfs meer zal gebruikt worden dan aan de laptop. Het toestel zou ongeveer een 350 dollar kosten, omgerekend een 266 euro. Al bij al vind ik deze prijs acceptabel.