PDA

Bekijk de volledige versie : Proefbuisburger 'smakelijk maar niet zo sappig'

V*ronique.Govaerts
5th August 2013, 16:37
[SIZE=4]Proefbuisburger 'smakelijk maar niet zo sappig'[/SIZE]

De allereerste ‘proefbuisburger’, een hamburger op basis van stamcellen, werd vandaag voorgesteld op een persconferentie in Londen. De hamburger werd er gebakken en geproefd. Mede-Google-oprichter Sergey Brin blijkt de tot nu toe anonieme geldschieter voor de ontwikkeling van kweekvlees. Eet straks iedereen vlees uit het lab?

Professor Mark Post van de universiteit van Maastricht is erin geslaagd een hamburger, een zogenaamde ‘labburger’, te maken van 20.000 minuscule stukjes gekweekt weefsel. Het vlees is gekweekt uit stamcellen van een koe.
Vandaag werd de burger voorgesteld in Londen. Op Cultured Beef, een website opgezet door de Universiteit van Maastricht, was de persconferentie live te volgen.

Geen zout en peper

Het vlees werd geproefd door de Amerikaanse culinair journalist Josh Schonwald en de Oostenrijkse voedselwetenschapper Hanni Rützler.
‘Ik had verwacht dat de textuur zachter zou zijn. Er zit nogal wat smaak aan door het bakken. Er zit geen vet in, dus hij is niet zo sappig, maar het zit wel dicht bij vlees qua smaak. Ik mis wel zout en peper’, evalueerde onderzoekster Rützler.

Journalist Schonwald vond de textuur aanvoelen als een conventionele hamburger. ‘Maar ik vind het moeilijk vergelijken, want ik heb de laatste 20 jaar niet vaak een hamburger gegeten zonder ui of ketchup’, voegde hij daaraan toe.
Als de hamburger straks in de winkel ligt, kost hij evenveel als een echt stukje vlees of is hij zelfs goedkoper, zegt de hoogleraar. Het stukje kweekvlees dat maandag in de pan lag, kost echter vele malen meer dan een stukje in de supermarkt: namelijk 290.000 euro.

Anonieme geldschieter

Mede-Google-oprichter Sergey Brin heeft 250.000 euro geïnvesteerd in het kweekvleesproject.
Brin investeerde volgens Post in het kweekvleesproject omdat hij begaan is met dierenwelzijn en het milieu. ‘Als je ziet hoe koeien behandeld worden, dan voel ik me daar niet comfortabel bij’, zei Brin in een filmpje bij de presentatie van het kweekvlees.

Met zijn gekweekt vlees hoopt Post een alternatief te bieden voor vlees afkomstig van levende dieren. 'Zo’n omschakeling in de komende decennia zou bevorderlijk zijn voor zowel het dierenwelzijn als het milieu.'
Critici vragen zich af of het vlees wel veilig is, maar volgens Post is er ‘geen reden om te denken dat het onveilig is’.

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=gdMQND4TPqM

Bron: 05/08/2013, De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20130805_00681636

Commentaar: De meeste mensen onder ons eten graag vlees, ikzelf ook. Vaak zitten de dieren, voor de vleesproductie, in onaangename omstandigheden: te weinig ruimte voor te veel dieren. Nu we ontdekt hebben dat we uit een paar stamcellen van een koe, tien ton vlees kunnen verschaffen, is dat een hele vooruitgang! Daarbovenop is de proefbuisburger gezonder dan een normale hamburger, aangezien er geen vet in verwerkt zit. Ik denk dat niet alleen vegetariërs hier blij om gaan zijn, het kan de huidige vleesproductie in de wereld grondig veranderen en invloed uitoefenen op iedereen. Ik ben vooral benieuwd hoe het vlees smaakt.

M*rel.Marissen
5th August 2013, 18:56
Als vegetariër kan ik dit alleen maar toejuichen. Misschien dat de burgers wat minder sappig zijn, maar ik denk dat mensen die wel graag vlees eten maar die het tegelijkertijd ook geen leuke gedachte vinden om dieren op te eten misschien wel voor dit alternatief zullen kiezen. Ikzelf zal dat niet gaan eten, aangezien ik vlees ook gewoon niet lekker vind, maar er zullen wel vegetariërs zijn die hier misschien wel akkoord mee kunnen zijn. Hier gaat het enkel om stamcellen van dieren, niet om de dieren zelf. Principieel ga ik er in ieder geval mee akkoord.
En op deze manier kan misschien inderdaad ook een stukje van de voedselproblematiek worden opgelost. Uit dit en nog een aantal andere artikels van de laatste tijd blijkt dat er tegenwoordig heel wat mogelijkheden om op een "kunstmatige" manier aan voedsel te komen.