PDA

Bekijk de volledige versie : Lesuren van 45 minuten ook een idee voor Vlaanderen?


M*rel.Marissen
31st July 2013, 11:14
Lesuren van 45 minuten ook een idee voor Vlaanderen?

Middelbare scholen in het Franstalig onderwijs krijgen de mogelijkheid om hun lesuren in te korten tot 45 minuten, in plaats van de gebruikelijke 50 minuten. Vlaanderen loopt niet meteen warm voor het idee, schrijft het weekblad Knack. De resterende tijd dient om zwakkere leerlingen beter te kunnen begeleiden. Wie wel goed meekan, kan extra worden uitgedaagd. De extra minuten, die in de praktijk kunnen oplopen tot een halve lesdag per week, moeten de overstap vanuit het lager onderwijs een duw in de rug geven.

Een decreet van de Franse Gemeenschap veralgemeent dat model nu. Experimenten wezen al op de doeltreffendheid ervan. 70 procent van de leerlingen uit de eerste graad van een school in Châtelineau mocht overstappen naar het volgende jaar. Tijdens andere jaren was dat slechts de helft. Niet alleen de kans op succes bleek groter, leerlingen zouden ook minder agressief zijn en leerkrachten meer gemotiveerd, zo leerde een studie van de universiteit van Namen.

Niet enthousiast
De leerkrachten staan nochtans niet te springen voor het model. De extra begeleiding zou hun job uitbreiden en zwaarder maken. De aanpak wordt over drie jaar geëvalueerd.

In de Vlaamse scholen duurt een les gangbaar 50 minuten. Het idee om daar 45 minuten van te maken, ligt in Vlaanderen niet meteen op tafel, al sluit Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, niets uit. Ze kijkt vooral uit naar de evaluatie van het model eind 2016.

Vrije keuze-uren
Raymonda Verdyck, topvrouw van het gemeenschapsonderwijs, keurt het systeem resoluut af. "Een lesuur van 50 minuten vliegt nu al voorbij. Er moet les worden gegeven, oefeningen gemaakt en dikwijls moet ook de agenda nog worden ingevuld." De lesuren inkorten, lijkt haar geen optie. Verdyck is wel voorstander van het huidige model waarbij, afhankelijk van de graad en en de opleiding, een beroep kan worden gedaan op vrije keuze-uren.

Datum: 31/07/2013
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1678483/2013/07/31/Lesuren-van-45-minuten-ook-een-idee-voor-Vlaanderen.dhtml

Mening:

Ik ga volledig akkoord met de mening van Raymonda Verdyck. Mij lijkt het zeker en vast geen goed idee om de lesuren in te korten. Leerkrachten moeten nu vaak al snel doorwerken om hun leerstof gezien te krijgen, en als elk lesuur dan ook nog eens met vijf minuten wordt ingekort, dan geraken ze helemaal in tijdsnood. Zo zou de leerstof in een nog sneller tempo of minder uitgebreid gezien moeten worden, wat de kwaliteit van ons Vlaams onderwijs zeker niet ten goede zou komen. Voor ze een definitieve uitspraak doen over het al dan niet toepassen van het model in Vlaanderen willen ze eerst de evaluatie in Wallonië afwachten. Dat begrijp ik ergens wel, maar het zou mij zeer sterk verbazen moest dit nieuwe idee het onderwijs verbeteren. Ook het beroep kunnen doen op keuze-uren vind ik zeker een goed gegeven dat zeker moet blijven.