PDA

Bekijk de volledige versie : Rusland verbiedt ‘homo-propaganda’ voor minderjarigen


a*melie.van.den.broeck
12th June 2013, 16:04
Het Russische parlement heeft twee omstreden wetten goedgekeurd. Op godslastering staat binnenkort een celstraf tot drie jaar. En wie in het bijzijn van minderjarigen over homoseksualiteit spreekt, riskeert hoge geldboetes.
Volgens het Duitse agentschap DPA is de blasfemiewet een reactie op het protest van de ‘punkband’ Pussy Riot tegen president Vladimir Poetin. Dat protest vond plaats in een kathedraal in Moskou.

Volgens regimecritici maakt de wet de weg vrij voor ‘nog meer druk op de civiele maatschappij’. De Federatieraad moet de tekst nog goedkeuren en de Poetin moet de tekst ook nog ondertekenen voor de wet van kracht wordt.

Ook de wet op de homopropaganda werd dinsdag met bijna eenparigheid van stemmen goedgekeurd. Hier luidt de kritiek van burgerrechtenactivisten dat de wet de deur openzet voor nog meer haatgevoelens tegenover homo’s, lesbiennes en transseksuelen.

De hoogst mogelijke boete voor een overtreding van deze wet, die volgens de initiatiefnemers bedoeld is om minderjarigen te beschermen, bedraagt 25.000 euro. Media die de wet overtreden, kunnen tot drie maanden gesloten worden. Voor buitenlanders dreigen arrestatie en uitzetting.

Bron: De Standaard
Datum: 12/6/2013


Eigen mening
En ik dacht dat de GAS-boetes van België al overdreven waren. Het is juist de bedoeling dat jongeren weten hoe het zit met homoseksualiteit in plaats van hen ervoor te beschermen. Jongeren die dus met homoseksuele neigingen zitten, zullen dit in Rusland nooit durven uiten dankzij deze wet. Het parlement denkt zo wel tegen Pussy Riot te werken, maar ze gaan een effect krijgen van nog meer protestantisme.

Ik weet niet of Poetin gewoon de verwestering wil tegengaan door deze wetten in te voeren om zo te laten zien dat hij een ware Russische leider is of dat hij eerder bang is. Ik gok op het tweede...