PDA

Bekijk de volledige versie : Tieners raken Facebook beu


Barst
23rd May 2013, 18:53
Tieners raken Facebook beu


Steeds meer jongeren zien Facebook als een ‘sociale last’. Dat blijkt uit een enquête van het Amerikaanse onderzoekscentrum Pew.


Het enthousiasme voor de sociale netwerksite Facebook bij tieners lijkt tanende. Velen onder hen ergeren zich aan het feit dat Facebook onder de voet gelopen wordt door ouders – zeven op de tien tieners zijn bevriend met hun ouders. Daarnaast vinden veel tieners dat de sociale netwerksite ‘onnodig sociaal drama’ voedt en een forum is geworden voor ‘vervelende’ gebruikers die elk aspect van hun leven online delen.

‘Hoewel Facebook nog steeds sterk geïntegreerd is in het dagelijks leven van tieners, zien sommigen het eerder als een sociale verplichting dan als een eigen forum’, stellen de auteurs, na een rondvraag bij 802 Amerikaanse tieners tussen 12 en 17 jaar. De resultaten bevestigen de vrees die bij sommige investeerders al langer leeft: het bedrijf lijkt zijn greep te verliezen op de doelgroep die lange tijd de motor van zijn succes is geweest.


Facebook blijft dominant

Opvallend is echter dat tieners Facebook voorlopig trouw blijven: 94 procent van de tieners die op sociale media actief zijn, heeft er een profiel. Wel combineren ze dat steeds vaker met een profiel op Twitter (26 procent) en Instagram (11 procent). Die sites bieden volgens de tieners een ‘oudervrij platform’ waar ze zich beter kunnen uitdrukken.

Uit het rapport blijkt ook dat tieners terughoudender worden in hun Facebookgedrag. Zo verwijdert 84 procent weleens vrienden, terwijl 58 procent eigen berichten verwijdert of wijzigt of weleens mensen blokkeert. Een minderheid (14 procent) heeft nog een publiek toegankelijk profiel en 29 procent heeft ooit zijn of haar profiel verwijderd of gedeactiveerd.


Blog Knack, 23-05-2013 (JDW)

M*thi De Pauw
24th May 2013, 14:46
Zeker te begrijpen. De enige redenen dat vele jongeren/jong volwassenen nog op Facebook zitten zijn:

- chatfunctie
- (werk)groepen
- evenementen

Wat anderen doen boeit vele gebruikers gewoon niet of niet meer. Die chatfunctie is belachelijk handig, de werkgroepen zorgen voor een gestructureerd groepswerk en de evenementen zijn handig om mensen en masse uit te nodigen. Al die andere rommel zoals spelletjes, foto's, statusupdates hoef ik persoonlijk niet meer te zien.

Ook het gedeelte over het sociale drama is helemaal waar. Al te vaak heb ik "Weet ge wat die een op Facebook heeft gezet?" moeten horen. Zet je eens iets op je profiel waar één iemand aanstoot aan neemt, heb je het vlaggen. Je kan nooit goed doen voor iedereen.
Ik zou graag teruggaan naar een tijd zonder deze sociale netwerken. Hoewel deze soms hun nut bewijzen, vond ik het vroeger beter. De tijd van MSN Messenger en werkelijk contact in plaats van achter je scherm je 'vrienden' leren kennen.