PDA

Bekijk de volledige versie : Homoseksuelen als priester?


stief
29th November 2005, 11:27
Vaticaan weert homoseksuelen als priester (Belga) Het Vaticaan heeft officieel laten weten dat homoseksuelen niet langer welkom zijn als priester. Het document waarin paus Benedictus XVI een instructie goedkeurt die de rooms-katholieke bisschoppen ertoe aanmaant geen homo's tot priester te wijden, werd dinsdag gepubliceerd. De inhoud ervan was vorige week al uitgelekt en bracht een polemiek op gang.

Het Vaticaan wil geen priesterwijdingen van zij die "homoseksuele activiteiten verrichten, diepgewortelde homoseksuele tendenzen hebben of die de zogenaamde homocultuur steunen", zo luidt het in het acht pagina's tellende document waarnaar met spanning werd uitgekeken. Mannen met homoseksuele neigingen die sinds minstens drie jaar niet meer "kuis" leven, kunnen volgens de instructie geen priester meer worden. De aanmaning voor de bisschoppen slaat niet op priesters die reeds hun ambt uitoefenen. De tekst verwijst naar de "negatieve gevolgen die de wijding van personen met diepgewortelde homoseksuele tendenzen kan hebben".

Frederickx
30th November 2005, 16:24
Vaticaan weert homoseksuelen als priester (Belga) Het Vaticaan heeft officieel laten weten dat homoseksuelen niet langer welkom zijn als priester. Het document waarin paus Benedictus XVI een instructie goedkeurt die de rooms-katholieke bisschoppen ertoe aanmaant geen homo's tot priester te wijden, werd dinsdag gepubliceerd. De inhoud ervan was vorige week al uitgelekt en bracht een polemiek op gang.

Eigenlijk is het niet zo raar dat homoseksuelen geweigerd worden in het vaticaan. Een mannelijke priester die getrouwd is of samenwoont met een vrouw kan immers ook niet tot priester gewijd worden. Moet men dan een uitzondering maken voor mannen die samen wonen? Wel vind ik het verkeerd dat mensen die de homocoltuur steunen niet tot priester gewijd kunnen worden.

Claire Michiels
30th November 2005, 16:44
Ik schrik eigenlijk niet van deze uitspraak. Maar ik vind dat de paus het wel mag veralgemenen. Je moet geen homo's uitsluiten, sluit dan alle mensen uit die in de voorbije drie jaar niet celebatair hebben geleefd.
Toch moet men over dergelijke conclusies is nadenken, we zitten nu al met een tekort aan priesters. In plaats van strenger te worden zou de wet in verband met toetreding tot een klooster versoepeld mogen worden van mij!