PDA

Bekijk de volledige versie : Ook de zon op foto doet pupillen verkleinen


M*thi De Pauw
18th May 2013, 00:21
Kijken naar een foto van de zon doet de oogpupillen evenveel vernauwen als kijken naar de echte zon. Tot die conclusie kwam de Nederlandse neuroloog Marnix Naber.

Volgens de neurowetenschapper, die zijn bevindingen vandaag bekend maakte, worden de hersenen als het ware voor de gek gehouden door de illusie van de zon op een foto of zelfs een cartoon.

Bij het onderzoek aan de Amerikaanse Harvard-universiteit kregen een aantal proefpersonen foto's en tekeningen voorgeschoteld. Op een aantal prenten was de zon op de achtergrond te zien, op andere dan weer niet. Alle foto's en cartoons waren met elkaar vergelijkbaar op het vlak van helderheid. Alle prenten hadden ook eenzelfde contrast tussen licht en donker.

Bij het zien van foto's of tekeningen waarop de zon werd afgebeeld bleken de pupillen van de proefpersonen zich echter sterker te vernauwen dan bij prenten waarop de zon niet te zien was.

Diagnose van ziektes

Volgens de neurowetenschapper blijkt uit het onderzoek dat pupilreflexen niet enkel gestuurd worden door wat iemand ziet, maar ook door het begrip van hetgeen wordt waargenomen. Een belangrijke stap in de neurowetenschap, meent Naber.

De mogelijkheid bestaat dat met deze ontdekking ziektes zoals Alzheimer in een vroeg stadium ontdekt kunnen worden. Of metingen van de oogpupillen echter betrouwbaar genoeg zijn bij het constateren van hersenaandoeningen moet verder onderzoek nog uitwijzen.

Brom: www.standaard.be
Datum: 17/05/2013

Eigen mening:

Om eerlijk te zijn geloofde ik niet meteen wat er in het artikel staat, maar nadat ik een afbeelding van de zon heb gegoogled, leek het alsof ik voelde hoe mijn ogen zich aanpasten. Misschien lijkt het enkel zo en word ik gefopt doordat ik hier net een artikel over heb gelezen, of misschien is het echt zo. Wat de wetenschap hiermee kan aanvangen, wordt niet beschreven in het artikel. Ok, het kan aandoeningen als Alzheimer opsporen, maar ik had graag gehad dat het artikel me verderlinkte naar een artikel dat dit zou kunnen uitleggen.

Wat me wel verbaast is het feit dat zelfs cartoons door onze hersenen als 'echt' worden beschouwd. Alsof ze geen onderscheid maken tussen fotoreëel en getekend.