PDA

Bekijk de volledige versie : Discriminatie tegen homo's wijdverspreid in Europa


g*elle.jansen
17th May 2013, 18:02
[SIZE=5]Discriminatie tegen homo's wijdverspreid in Europa[/SIZE]

07:21 BUITENLAND Seksuele minderheden hebben in Europa te kampen met wijdverspreide intolerantie en geweld. Dat meldt het Europese Agentschap voor Fundamentele Rechten (FRA) vrijdag. Het agentschap ondervroeg meer dan 93.000 lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders, van wie 47 procent aangaf dat ze in de voorbije 12 maanden gediscrimineerd of lastiggevallen werden omwille van hun geaardheid.

Nederland is het land met het laagste discriminatiecijfer (30 procent), terwijl in Kroatië, Roemenië en Litouwen meer dan 60 procent van de ondervraagden aangeeft zich benadeeld te voelen op gebied van onderwijs, werk of gezondheidszorg.

[SIZE=3]Dagelijkse kost[/SIZE]

"De resultaten van het FRA-onderzoek tonen aan dat deze mensen dagelijks geconfronteerd worden met angst, isolatie en discriminatie in Europa", aldus Morten Kjaerum, directeur van het in Wenen gevestigde agentschap, dat de resultaten van de studie bekendmaakte op de internationale dag tegen homofobie en transfobie.

Een kwart van de ondervraagden gaf aan fysiek aangevallen of bedreigd te zijn in de voorbije vijf jaar. Bijna 60 procent zei ervan overtuigd te zijn dat het meest recente incident gebeurde omwille van hun seksuele geaardheid.

bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland/ 17 mei 2013

Commentaar:
Naar mijn mening is dit iets dat al lang niet meer zo had mogen zijn. Ik verschiet ervan dat de seksuele minderheden vaak nog niet getolereerd worden in Europa. In deze tijd, vind ik, dat iedereen mag zijn wie hij/zij is. Ik vind dat iedereen dezelfde rechten heeft. Wat maakt het dan zo erg om die mensen te discrimineren? Ze zijn toch ook maar zichzelf? Ergens is het misschien wel een delicaat onderwerp, maar volgens mij moeten we toch inzien dat dat niet slecht is om een andere geaardheid te hebben. Waarom zouden we discrimineren en agressief zijn t.o.v. hen? Dat is toch gewoon absurd?!

Laure.Mylemans
17th May 2013, 20:20
Ik heb net nog op het nieuws gezien dat er een jongeman in een stad in Vlaanderen in een kooi zit om het letterlijk en figuurlijk "gevangen zitten" van homoseksuelen. Ik vind de intolerantie en bekrompenheid die sommige mensen hier tegenover nog steeds laten blijken onacceptabel.
Doorheen de geschiedenis werd homoseksualiteit vaak gezien als iets "normaal". Waarom hebben we hier dan nu nog, in deze moderne wereld zoveel problemen mee?

j*smien.cavens
25th September 2013, 14:16
Homofobie is een fenomeen dat al zeer lang bestaat. Tijdens de jaren dat 90% van de mensen gelovig was zou ik nog begrijpen dat zij hier problemen mee kunnen hebben. Er waren wel meerdere dingen die niet toegestaan waren in die tijd zoals seks voor het huwelijk. Vandaag de dag vind ik wel dat deze fobie stilaan mag verdwijnen. In België denk ik dat de meerderheid van mensen hier geen probleem mee hebben. De mensen die daar wel problemen van maken zijn vaak oudere mensen die nog een mentaliteit hebben van lang geleden. Ook buitenlanders zoals allochtonen hebben hier problemen mee. Men zou deze mensen dus moeten sensibiliseren. Verder moet men homoseksualiteit nog steeds goed bespreekbaar maken in de scholen. Op die manier zal er ooit misschien eens een eind komen aan al die homohaat.