PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Expert in de klas’ ook in buitengewoon onderwijs


C*arlotte Lodewyckx
16th May 2013, 22:11
Het ‘Expert in de Klas’-project van het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed (FARO) krijgt een apart luik voor het buitengewoon onderwijs. Met ‘Expert in de Klas’ kunnen leerlingen via een webconferentie virtueel musea en andere erfgoedinstellingen bezoeken en live vragen stellen aan medewerkers.

Het ‘Expert in de Klas’-project, dat onderwijs en erfgoedinstellingen dichter bij elkaar moet brengen, bestaat al langer maar mikt vooral op het lager en algemeen secundair onderwijs. FARO krijgt nu 15.000 euro om het project uit te breiden naar het buitengewoon onderwijs. Enkele pilootprojecten moeten het pad effenen.

Zo deed een klas met leerlingen met een autismespectrumstoornis van het MPIGo! De Oase in Gent onlangs via een webconferentie een voor- en nabespreking van hun bezoek aan het Huis van Alijn met de gids die hen in het museum begeleidde.

Céline Coussens, orthopedagoge van de school, vond het een geslaagde ervaring. “Deze manier van werken zorgt ervoor dat leerlingen meer leren en ze het langer onthouden. De samenwerking met FARO en het museum verliep zeer vlot, alles was tot in de puntjes uitgewerkt.” Ook de leerlingen waren enthousiast. “Ik vond het leuk dat we via een online verbinding meer te weten kwamen over hoe het vroeger was”, vertelt een van hen.
De Arteveldehogeschool Gent, die de pilootles begeleidde, werkt momenteel aan een rapport met tips die erfgoedinstellingen kunnen gebruiken om een aanbod op maat te maken voor kinderen met een autismespectrumstoornis.
FARO zal dit rapport en een uitgebreide evaluatie van een ander pilootproject met leerlingen met een motorische beperking bundelen in een handleiding voor de erfgoedsector. Met dit instrument zal FARO in het najaar workshops organiseren voor musea, archieven en erfgoedbibliotheken.

Bron Klasse (http://www.klasse.be/leraren/33720/expert-in-de-klas-ook-in-buitengewoon-onderwijs/)

Mening

Het ‘Expert in de Klas’-project is een innovatieve, vernieuwende educatieve methode die leerlingen via een webconferentie de kans geeft om virtueel musea te bezoeken. De leerlingen kunnen vragen stellen aan erfgoedexperts in hun werkomgeving.

Enerzijds vind ik dit een zeer leuk initiatief. Leerlingen kunnen kennis verwerven binnen de vertrouwde klasomgeving en het leerrendement is hoger. Ik denk dat dit voor leerlingen met een autismespectrumstoornis een zeer mooi project is. Ze kunnen in hun veilige omgeving blijven, de activiteit is zeer voorspelbaar en ze krijgen minder prikkels waardoor ze op een meer ontspannen manier nieuwe dingen kunnen leren.

Anderzijds vind ik het ook belangrijk dat leerlingen hun wereld verruimen door activiteiten te doen buiten de klasomgeving. Leerlingen hebben het zeker nodig om af en toe buiten de schoolmuren te treden.