PDA

Bekijk de volledige versie : Technisch probleem bedreigt planetenjager Kepler


c*rl.proost
16th May 2013, 13:51
De missie van de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler komt mogelijk in het gedrang door een technisch mankement. Kepler wordt vooral gebruikt om exoplaneten, planeten buiten ons zonnestelsel, te vinden.

Sinds vannacht is er een probleem met twee van de vier systemen die dienen om de ruimtetelescoop te richten. De twee overige systemen volstaan niet om Kepler met dezelfde precisie naar de sterren te richten.

Technici van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA proberen nu uit te vissen wat het probleem precies is en hoe ze dat kunnen oplossen. Mogelijk moeten de oriëntatiesystemen van Kepler worden heropgestart.

Tegelijk bekijkt de NASA of er een andere oplossing mogelijk is. In het slechtste geval wil de NASA Kepler behouden en er mogelijk ander ruimteonderzoek mee uitvoeren. Het tuig bevindt zich evenwel te ver van de Aarde om een herstelling door astronauten mogelijk te maken.

Kepler werd in 2009 gelanceerd en kost 600 miljoen dollar. Het tuig was speciaal uitgerust om verre exoplaneten te ontdekken. Dat zijn planeten die rond een andere ster draaien dan onze Zon.

Sindsdien heeft Kepler het bestaan bevestigd van niet minder dan 132 exoplaneten en het heeft meer dan 2.700 mogelijke planeten genoteerd. Vorige maand heeft Kepler twee kleinere planeten opgemerkt die een aantal gelijkenissen vertonen met onze Aarde. Astronomen willen met dat onderzoek bepalen of elders leven op min of meer gelijkaardige planeten als de onze mogelijk is.

Bron: De Redactie, 16/05/13

Mening: Als ik zie welke bedragen er weer aan de ruimtevaart besteed worden en besteed zijn, dan stel ik me daar toch behoorlijke vragen bij. Biedt dit ons dan zo’n grote meerwaarde? Zijn wij er zo hard mee geholpen om te weten dat er nog heel wat andere planeten zijn, waar er een minuscuul kleine kans bestaat dat er leven mogelijk is? Moest dat trouwens zo zijn en we vinden een ‘leefbare planeet’, gaan we daar dan naar toe? Gaan we dan een tweede planeet om zeep helpen?
Als aardrijkskundige ben ik zeker geïnteresseerd in de kosmografie e.d. Toch vraag ik me af of we dit geld niet beter voor andere zaken kunnen gebruiken. Mensen die hier zelfmoord plegen, omdat ze het financieel niet meer zien zitten en dat terwijl er aan miljoenen, zelfs miljarden dollars de ruimte wordt in geschoten… Ontwikkelingslanden waar de mensen in erbarmelijke toestanden moeten leven…
Misschien zijn wij (met wij bedoel ik de westerse wereld) een beetje te ver ontwikkeld (op sommige vlakken)?