PDA

Bekijk de volledige versie : Marc Reugebrink is de bullshitonderzoekjes moe


Barst
15th May 2013, 23:28
Marc Reugebrink is de bullshitonderzoekjes moe


Het stond gisteren in uw krant: 'Jongeren niet voorbereid op dagelijks leven'. De reden? Hou u vast: onderzoek van vier studenten van de Arteveldehogeschool in Gent heeft aangetoond dat jongeren niet weten wat een kasbon is.


En u bent er zich misschien niet van bewust, maar weten wat een kasbon is (of een maaltijdcheque, een getrouwheidspremie, een obligatie), dat is 'onontbeerlijke informatie om straks goed voorbereid in het leven te staan'. Aldus Greta Van De Velde, docente economie en degene die het onderzoek als promotor begeleidde.

Wanneer houdt men nu eens op met dit soort bullshitonderzoekjes? En vooral: wanneer houdt men op er van die verregaande en dus schromelijk overdreven conclusies aan te verbinden? De minister moet gebeld. Mieke Van Hecke dient onverwijld op de hoogte gesteld te worden. En vooral: er moet onmiddellijk iets aan gedaan worden! Nu! Leerplannen dienen omgegooid. Alles moet wijken voor een cursus kasbon. De leerlingen zelf zijn vragende partij, zo heeft het onderzoek aangetoond.

Ik heb geen idee wat dat is, een kasbon. Of wat obligaties precies zijn. Ik ben kortom niet goed voorbereid op het leven. Wel weet ik dat het hier om spaarvormen gaat, als je beleggingen een spaarvorm mag noemen. En ik ben wél toegerust om, mocht ik interesse hebben voor dergelijke spaarvormen, snel de juiste informatie te vinden.

En dus weet ik inmiddels, na drie minuutjes surfen op het net, wat een kasbon is. Ik weet dankzij datzelfde internet nu ook dat er een tijdje geleden sprake van was kasbons af te schaffen. In 2012 stelde minister Vande Lanotte dat ook de getrouwheidspremie beter zou verdwijnen. En die maaltijdcheques hebben vast al evenmin het eeuwige leven. Ik bedoel maar: wat is in godsnaam het nut van dit soort op de actualiteit en de hyperkorte termijn (de financiële wereld kent geen andere dan korte termijnen) gerichte 'kennis'? Het mag dan kennis zijn waar de leerlingen volgens het bewuste onderzoek zelf om vragen, maar dat die altijd en overal op hun wenken bediende, strontverwende pubers zelf even drie minuten het web opgaan als ze willen weten wat een kasbon is. Straks moeten we de boterhammen uit hun brooddoos voorkauwen voordat ze willen eten.

Het is voor het goed functioneren in de samenleving van geen enkel belang te weten wat een kasbon is. Het is vooral van belang dat je weet hoe je op het juiste moment aan de juiste informatie komt. Dat je leert om zin van onzin te onderscheiden. Dat je een goede basis hebt en over voldoende historische en culturele kennis beschikt om de modes en hypes van de dag op waarde te schatten. De studenten die het onderzoekje verrichtten hebben wat dat betreft nog veel te leren. Maar vooral de promotor die naar aanleiding van dit nonsensicale onderzoekje moord en brand schreeuwt, moet dringend terug naar de schoolbanken.


Blog DS, 15-05-2013 (Marc Reugebrink)