PDA

Bekijk de volledige versie : Kondigt koning Albert 2 op 20 Juli zijn troonsafstand aan?


A*ton Goossens
15th May 2013, 21:18
Kondigt koning Albert II op 20 juli troonsafstand aan?
15/05/13, 12u42

© epa.
Hoewel er geen officiële bevestiging is, circuleert in Wetstraatkringen steeds hardnekkiger het scenario dat koning Albert II op 20 juli van dit jaar zijn aftreden aankondigt. Prins Filip zou hem dan in de herfst opvolgen. Dat meldt Le Soir.

Le Soir-hoofdredactrice Béatrice Delvaux schrijft in haar edito vandaag dat de verhalen over de troonsafstand van onze vorst steeds luider klinken in politieke en diplomatieke middens. De koning zou moe zijn en graag de fakkel doorgeven.

"Taboe is weggevallen"
Delvaux ziet deze zomer heel wat aanleidingen die ideaal zijn om de troonopvolging aan te kondigen. De 79ste verjaardag van de vorst op 6 juni, de nationale feestdag op 21 juli of de - volgens de aankondigingen opvallend sober gehouden - feestelijkheden naar aanleiding van Alberts twintigste jaar op de troon op 9 augustus.

Nu Beatrix bij onze noorderburen troonsafstand deed ten voordele van haar zoon Willem-Alexander, is het taboe rond abdicatie weggevallen, luidt het nog. Ook al is vrijwillige troonsafstand in ons land bepaald geen traditie.

De krant vraagt dat het Paleis duidelijkheid schept: heeft koning Albert geen enkel voornemen om - nu of na de verkiezingen van 2014 - af te treden, of is de beslissing wel degelijk genomen? In dat laatste geval "moet er een timing worden meegedeeld", vindt Delvaux.

Opinie: Ik vond dit artikel toch wel interessant. Normaal zou ik dit zelfs niet lezen maar als zoiets verschijnt in DM dan zou dit toch wel eens betrouwbaar kunnen zijn. De timing zou wel opmerkelijk zijn, juist na de troonsafstand bij onze noorderburen. Misschien is het wel tijd om eens iemand nieuw op onze troon te hebben, zeker met de verkiezingen in 2014 die weer zwaar zullen worden op vlak van onderhandelingen. Hopelijk duurt het deze keer niet zo lang.

l*sa123
15th May 2013, 22:38
Ik vind dat we ons niet zo mogen focussen op een troonafstand in België.
Omdat er in Nederland een troonafstand heeft plaatsgevonden, wordt er zomaar vanuit gegaan dat dat ik België ook zo het geval is.
Er worden zelfs al geruchten verspreidt over wie de beste koning zou zijn; Willem-Alexander of Prins Filip. Koning Albert heeft zelfs nog geen troonafstand gedaan.
Wanneer het zover is, zullen we het zeker weten!

lorenz.teunen@stu.khk.be
17th May 2013, 14:48
Speculatie over het wel dan niet aftreden van de koning kan me niet echt boeien. Nu het zelfde scenario juist in Nederland is gebeurd, begrijp ik wel dat dit ook bij ons een gespreksonderwerp is geworden maar zonder echte bewijzen vind ik niet dat de media - zeker niet kranten hier al te veel aandacht moeten aan besteden. Vanaf dat hier zekerheid over is, is het natuurlijk wel een belangrijk gespreksonderwerp dat deels de toekomst van ons land gaat bepalen. Mocht het zo ver komen, hoop ik dat de vraag 'Moet er nog wel een koning zijn?' ook geïntrigeerd wordt in het gesprek. Aangezien de macht van de koning bij ons aanzienlijk beperkt is, is het misschien nuttiger om dit te overwegen dan dat we ons gaan druk maken over wie deze nutteloze positie gaat innemen.

katelijne.uytterhoeven
18th May 2013, 00:50
Inderdaad, de macht van de koning stelt niets meer voor. Denk maar eens terug aan Koning Boudewijn die zijn koninklijk gezag wou laten gelden om de abortuswet af te keuren en wat werd ermee gedaan? Voor een dag afgezet om de wet wel de laten ondertekenen door een plaatsvervanger. Ook de symbolische functie van de dynastie is nog weinig waard. Er wordt niet meer opgekeken naar "die profiteurs in Laken". Ik denk dat of het nu koning Albert II of Koning Filip is, niemand het verschil zal merken, tenzij in bepaalde komische uitspraken.