Joost.Appels
15th May 2013, 15:06
Ze was een prinses die anders was dan de "normale" Disney-prinsessen: Merida uit de bioscoopfilm "Brave" was een zelfstandig meisje, zonder smachtende blikken naar een broodnodige prins en zonder lichaamsbouw die meisjes, al dan niet bewust, aanzet tot diëten. Althans, zo was de Merida die in 2012 kinderharten veroverde en uiteindelijk een Oscar voor "Beste animatiefilm" in ontvangst mocht nemen. Maar de speelgoedlijn "Disney Princess" oordeelde dat een dergelijke prinses niet echt doet dromen en maakte haar "iets ouder, iets slanker, met meer gestyled haar en vooral veel vrouwelijker". En dat schoot ook de bedenkster van Merida, Brenda Chapman, in het verkeerde keelgat.
"Merida werd gecreëerd om meisjes een beter, sterker rolmodel te geven. Een rolmodel dat voor hen bereikbaar is, iemand met inhoud. En geen leuk gezichtje dat zit te wachten op haar prins op het witte paard. Dat ze haar veranderd hebben, is onverantwoord en weerzinwekkend voor alle vrouwen en meisjes", aldus Chapman in Marin Independant Journal.
"Het is monsterachtig wat ze met mijn Merida gedaan hebben. Ronduit verschrikkelijk."
"Ze hebben op een zilveren plaat de mogelijkheid gekregen om hun klanten iets kwalitatiefs en met meer inhoud te presenteren. Ook dat verkoopt. Maar ze hebben dat naast zich neergelegd, omwille van de enge opvatting dat ze zo meer geld kunnen verdienen. Ik was even vergeten dat het Disney alleen maar om het geld te doen was. Onnozele ik."
Het standpunt van Chapman wordt door velen gedeeld. Journaliste Sarah Gray van The Frisky: "Disney had beter een voorbeeld genomen aan Merida en de andere prinsessen naar haar model gekneed." Er werd ook met een onlinepetitie gestart, "Say no to the Merida makeover, keep our hero brave!", die intussen bijna 200.000 handtekeningen wist te verzamelen.
Disney reageerde op de hetze met de mededeling dat "Merida dezelfde sterke persoonlijkheid blijft als in de film, wiens innerlijk krachten een inspiratie zijn voor vrouwen en dochters over de hele wereld"
Bron: www.deredactie.be
Mening:
Best beschamend voor Disney vind ik. Dan wordt er al eens een figuurtje ontworpen voor een film dat niet de absolute modellenafmetingen heeft, nog krijgt een multinational als Disney het dan weer klaargespeeld het stereotiepe beeld te bevestigen. Ik snap gewoon niet waar ze zich mee bezighouden en wat hen bezielt dit te doen. Ofja ... Geld uiteraard. Blijkbaar verkoopt een mooie (als je dat al mooi kan noemen) slanke pop met prachtig, weelderig haar beter dan een meer down-to-earth figuurtje. Uiteraard laat Disney dit niet schieten. "Versmallen die taille en verlengen die benen!", luidt het dan. Zo zie je hoe het, zogezegde, schoonheidsideaal er al van kleins af aan wordt ingepompt.
"Merida werd gecreëerd om meisjes een beter, sterker rolmodel te geven. Een rolmodel dat voor hen bereikbaar is, iemand met inhoud. En geen leuk gezichtje dat zit te wachten op haar prins op het witte paard. Dat ze haar veranderd hebben, is onverantwoord en weerzinwekkend voor alle vrouwen en meisjes", aldus Chapman in Marin Independant Journal.
"Het is monsterachtig wat ze met mijn Merida gedaan hebben. Ronduit verschrikkelijk."
"Ze hebben op een zilveren plaat de mogelijkheid gekregen om hun klanten iets kwalitatiefs en met meer inhoud te presenteren. Ook dat verkoopt. Maar ze hebben dat naast zich neergelegd, omwille van de enge opvatting dat ze zo meer geld kunnen verdienen. Ik was even vergeten dat het Disney alleen maar om het geld te doen was. Onnozele ik."
Het standpunt van Chapman wordt door velen gedeeld. Journaliste Sarah Gray van The Frisky: "Disney had beter een voorbeeld genomen aan Merida en de andere prinsessen naar haar model gekneed." Er werd ook met een onlinepetitie gestart, "Say no to the Merida makeover, keep our hero brave!", die intussen bijna 200.000 handtekeningen wist te verzamelen.
Disney reageerde op de hetze met de mededeling dat "Merida dezelfde sterke persoonlijkheid blijft als in de film, wiens innerlijk krachten een inspiratie zijn voor vrouwen en dochters over de hele wereld"
Bron: www.deredactie.be
Mening:
Best beschamend voor Disney vind ik. Dan wordt er al eens een figuurtje ontworpen voor een film dat niet de absolute modellenafmetingen heeft, nog krijgt een multinational als Disney het dan weer klaargespeeld het stereotiepe beeld te bevestigen. Ik snap gewoon niet waar ze zich mee bezighouden en wat hen bezielt dit te doen. Ofja ... Geld uiteraard. Blijkbaar verkoopt een mooie (als je dat al mooi kan noemen) slanke pop met prachtig, weelderig haar beter dan een meer down-to-earth figuurtje. Uiteraard laat Disney dit niet schieten. "Versmallen die taille en verlengen die benen!", luidt het dan. Zo zie je hoe het, zogezegde, schoonheidsideaal er al van kleins af aan wordt ingepompt.