g*elle.jansen
13th May 2013, 22:48
[SIZE=5]Ook morgen nog staking op Brussels Airport[/SIZE]
13/05/13
UPDATE Bij afhandelaar Swissport op de luchthaven van Zaventem zijn de directie en vakbonden deze namiddag zonder akkoord uit elkaar gegaan. Morgen om 9 uur wordt het overleg hervat. Zolang er geen aanvaardbare oplossing wordt gevonden, zal er voort worden gestaakt, waarschuwde Kurt Callaerts van ACV Transcom. Vandaag ondervonden al heel wat reizigers hinder door de actie. Het aantal bagagestukken op de luchthaven neemt intussen toe.
Het personeel van Swissport legde gisterenavond het werk neer. Ze protesteren tegen de onderbezetting, die voor een te hoge werkdruk zorgt en de veiligheid van het personeel in het gedrang zou brengen. Bij het bedrijf heerst al maanden sociale onrust.
Om 13 uur was een verzoeningsvergadering gepland tussen de vakbonden en de directie, maar die bracht geen oplossingen. Morgenochtend zitten alle partijen opnieuw rond de tafel.
Verzoeningsoverleg
Volgens Thierry Vuchelen van de liberale vakbond heeft de directie het probleem van de hoge werkdruk erkend, maar kwam ze niet met antwoorden. Pas als er concrete voorstellen worden gedaan, zijn de vakbonden bereid om het stakingswapen op te geven. "Het ongenoegen zit heel diep bij de mensen. De stakingsaanzegging was ons laatste redmiddel en ook daarop kwam wekenlang geen reactie, tot nu", illustreerde Callaerts.
Het ziet er dus naar uit dat er ook morgen, net als vandaag, geen bagage in en uit de vliegtuigen zal worden geladen. Reizigers die vliegen met luchtvaartmaatschappijen die door Swissport worden bediend, zullen hoogstwaarschijnlijk enkel de handbagage kunnen meenemen. Callaerts waarschuwde dat de bonden niet kunnen aanvaarden dat derden - bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappijen zelf - de toestellen zouden afhandelen. "Dat zou neerkomen op het breken van de staking."
Bom gebarsten
Vandaag vonden de meeste vluchten evenwel plaats, maar met vertragingen. Een aantal vluchten van Lufthansa en enkele andere maatschappijen die door Swissport afgehandeld worden, werd afgeschaft. "Alle diensten liggen plat. De nieuwe ploegen volgden meteen het ordewoord. Cleaning, passage, check-in, loading, bagage-sort, ... alle personeelsleden hebben zich aangesloten bij de actie", zei Callaerts vanmorgen.
"Als ACV Transcom hebben we de actie zo lang als mogelijk proberen te vermijden, maar zondag (gisteren, nvdr.) barstte de bom", verduidelijkte Callaerts. De bond kaartte aan dat Swissport een normale werkshift wil optrekken tot 11u, in combinatie met ploegenarbeid en werken in het weekend en op feestdagen. "Met deze combinatie vliegen we enkele eeuwen terug in de tijd". Volgens de bond heeft de directie meer dan genoeg mogelijkheden om flexibel te werken.
Klantenportefeuille
Nog volgens Callaerts wil de Zwitserse directie dergelijke manier van werken bovendien invoeren, zónder dat bij de bonden al een globaal beeld geschetst is van de klantenportefeuille van Swissport. Sinds april is Swissport Jetairfly als klant verloren aan concurrent Aviapartner, en zou de directie negotiëren met nieuwe klanten.
"Eigenlijk zou eind mei al zicht moeten geweest zijn op de klantenportefeuille, maar we houden hier rekening met een marge van enkele weken aangezien onderhandelingen met potentiële klanten kunnen uitlopen. (...) Maar zolang wij geen zicht hebben op het totale werkvolume voor onze mensen, kunnen wij niet akkoord gaan met eisen van meer flexibiliteit of een eventuele herstructurering", klonk het.
bron: 18u01 Belga http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article
Commentaar:
Mensen beginnen de laatste tijd meer en meer te staken. Als ze niet tevreden zijn, leggen ze het werk maar neer. Ook De Lijn is al twee dagen in de Noorderkempen aan het staken en dit zorgt voor veel frustraties bij de passagiers. Ik kan me dus wel voorstellen dat het voor de mensen die hun bagage moeten achterlaten niet echt aangenaam is. Ik begrijp ook wel dat het voor het personeel dan misschien geen al te goede werkomstandigheden zijn, maar nu moeten onschuldige passagiers ervoor boeten. Ik vraag me af waarom dit moet en ze niet als volwassenen tot een besluit kunnen komen. Wie weet wanneer krijgen de passagiers hun bagage pas te zien?
13/05/13
UPDATE Bij afhandelaar Swissport op de luchthaven van Zaventem zijn de directie en vakbonden deze namiddag zonder akkoord uit elkaar gegaan. Morgen om 9 uur wordt het overleg hervat. Zolang er geen aanvaardbare oplossing wordt gevonden, zal er voort worden gestaakt, waarschuwde Kurt Callaerts van ACV Transcom. Vandaag ondervonden al heel wat reizigers hinder door de actie. Het aantal bagagestukken op de luchthaven neemt intussen toe.
Het personeel van Swissport legde gisterenavond het werk neer. Ze protesteren tegen de onderbezetting, die voor een te hoge werkdruk zorgt en de veiligheid van het personeel in het gedrang zou brengen. Bij het bedrijf heerst al maanden sociale onrust.
Om 13 uur was een verzoeningsvergadering gepland tussen de vakbonden en de directie, maar die bracht geen oplossingen. Morgenochtend zitten alle partijen opnieuw rond de tafel.
Verzoeningsoverleg
Volgens Thierry Vuchelen van de liberale vakbond heeft de directie het probleem van de hoge werkdruk erkend, maar kwam ze niet met antwoorden. Pas als er concrete voorstellen worden gedaan, zijn de vakbonden bereid om het stakingswapen op te geven. "Het ongenoegen zit heel diep bij de mensen. De stakingsaanzegging was ons laatste redmiddel en ook daarop kwam wekenlang geen reactie, tot nu", illustreerde Callaerts.
Het ziet er dus naar uit dat er ook morgen, net als vandaag, geen bagage in en uit de vliegtuigen zal worden geladen. Reizigers die vliegen met luchtvaartmaatschappijen die door Swissport worden bediend, zullen hoogstwaarschijnlijk enkel de handbagage kunnen meenemen. Callaerts waarschuwde dat de bonden niet kunnen aanvaarden dat derden - bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappijen zelf - de toestellen zouden afhandelen. "Dat zou neerkomen op het breken van de staking."
Bom gebarsten
Vandaag vonden de meeste vluchten evenwel plaats, maar met vertragingen. Een aantal vluchten van Lufthansa en enkele andere maatschappijen die door Swissport afgehandeld worden, werd afgeschaft. "Alle diensten liggen plat. De nieuwe ploegen volgden meteen het ordewoord. Cleaning, passage, check-in, loading, bagage-sort, ... alle personeelsleden hebben zich aangesloten bij de actie", zei Callaerts vanmorgen.
"Als ACV Transcom hebben we de actie zo lang als mogelijk proberen te vermijden, maar zondag (gisteren, nvdr.) barstte de bom", verduidelijkte Callaerts. De bond kaartte aan dat Swissport een normale werkshift wil optrekken tot 11u, in combinatie met ploegenarbeid en werken in het weekend en op feestdagen. "Met deze combinatie vliegen we enkele eeuwen terug in de tijd". Volgens de bond heeft de directie meer dan genoeg mogelijkheden om flexibel te werken.
Klantenportefeuille
Nog volgens Callaerts wil de Zwitserse directie dergelijke manier van werken bovendien invoeren, zónder dat bij de bonden al een globaal beeld geschetst is van de klantenportefeuille van Swissport. Sinds april is Swissport Jetairfly als klant verloren aan concurrent Aviapartner, en zou de directie negotiëren met nieuwe klanten.
"Eigenlijk zou eind mei al zicht moeten geweest zijn op de klantenportefeuille, maar we houden hier rekening met een marge van enkele weken aangezien onderhandelingen met potentiële klanten kunnen uitlopen. (...) Maar zolang wij geen zicht hebben op het totale werkvolume voor onze mensen, kunnen wij niet akkoord gaan met eisen van meer flexibiliteit of een eventuele herstructurering", klonk het.
bron: 18u01 Belga http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article
Commentaar:
Mensen beginnen de laatste tijd meer en meer te staken. Als ze niet tevreden zijn, leggen ze het werk maar neer. Ook De Lijn is al twee dagen in de Noorderkempen aan het staken en dit zorgt voor veel frustraties bij de passagiers. Ik kan me dus wel voorstellen dat het voor de mensen die hun bagage moeten achterlaten niet echt aangenaam is. Ik begrijp ook wel dat het voor het personeel dan misschien geen al te goede werkomstandigheden zijn, maar nu moeten onschuldige passagiers ervoor boeten. Ik vraag me af waarom dit moet en ze niet als volwassenen tot een besluit kunnen komen. Wie weet wanneer krijgen de passagiers hun bagage pas te zien?