PDA

Bekijk de volledige versie : Wil u meer betalen voor "veilige" kleren?

C*arlotte Lodewyckx
10th May 2013, 22:32
We lezen of horen regelmatig berichten over dodelijke slachtoffers in klerenfabrieken in Bangladesh. De ergste ramp, op 24 april, was de instorting van zo’n fabriek. Zopas raakte bekend dat het aantal doden oploopt tot boven de 1.000.

Dat cijfer is officieel bevestigd door het leger. Meer dan 2.000 werknemers zijn gewond. Nu, ruim twee weken na de instorting van het gebouw, stoppen de zoekacties en beginnen bulldozers het puin te ruimen.
Daarmee komt de discussie over de oorzaak op gang. Vooral de vraag of die werknemers wel in veilige omstandigheden werken. Nemen de eigenaars genoeg maatregelen om rampen te voorkomen? Zijn er genoeg regels om een brand te voorkomen? Hoe kan het dat zo’n fabrieksgebouw instort? Is het veilig genoeg gebouwd?

Of: slaat de concurrentie zo hard toe dat werknemers in gevaarlijke omstandigheden moeten werken? Die concurrentie heeft een reden: kleren zo goedkoop mogelijk produceren om ze in rijkere landen, zoals het onze, met een lage prijs in de winkelrekken te leggen. Meteen ligt de vraag op tafel of we de hand in eigen boezem moeten steken, want wij willen die kleren goedkoop kopen.

Datum: 10/05/2013
Bron: De Redactie (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/discussie/130510_discussie_bangladesh_standard)

Mening

Ik denk dat het belangrijk is dat er een internationale wet komt voor eerlijke kledij. Ik geloof dat als er een betrouwbaar en herkenbaar certificaat wordt toegekend aan eerlijke productie er veel mensen hierop zullen letten. Nu is het vaak niet duidelijk welke kledij op een eerlijke manier gemaakt wordt en welke niet.
De veiligheid in deze fabrieken moet zeker aangepast worden, het kan niet dat er regelmatig slachtoffers vallen. Vaak werken deze mensen in vreselijke arbeidsomstandigheden. Ze werken met gevaarlijke chemicaliën en worden mishandeld. Dit zou opgelost kunnen worden als we allemaal iets meer voor onze kleding betalen. Ik vraag me wel af of de producenten het extra geld dat je voor een ‘eerlijk kledingstuk’ betaalt aan de arbeiders geven. Vaak zijn zij uit op winst en geraakt het geld niet bij de werknemers. Ook hier zou extra controle op moeten komen.

Joost.Appels
13th May 2013, 16:46
Volledig mee eens. Jammer genoeg loopt wel werkelijk iedereen rond met kleren die gemaakt worden in de meest mensonwaardige omstandigheden. Of we ons daar schuldig bij hoeven te voelen? Nee, ik denk het niet. Schuldig is niet het juiste woord. Wel denk ik dat we ons meer bewust moeten worden van deze problematiek. Ook ik geef grif toe dat ik altijd op zoek ga naar kleren die meer dan betaalbaar zijn voor mijn portemonnee (het moet uiteraard wel draagbaar zijn :) ). Jammer genoeg worden die kleren wel gemaakt onder omstandigheden die wij ons niet kunnen voorstellen. Wanneer er inderdaad een betrouwbaar certificaat aan kleding zou worden toegekend, zou ik heus wel wat meer willen betalen en er zeker van zijn dat die kledij geproduceerd wordt onder menselijke omstandigheden.

M*rel.Marissen
13th May 2013, 18:58
H&M zwicht na drama in Bangladesh en belooft veilige fabrieken

De Zweedse winkelketen H&M heeft een overeenkomst getekend voor betere veiligheid in textielfabrieken in Bangladesh. "Geen arbeider hoort bang te zijn voor branden, instortende gebouwen of andere ongelukken", stelt de kledinggigant vandaag in een verklaring.

Meer dan een miljoen mensen ondertekenden de afgelopen weken wereldwijd petities die opriepen tot een overeenkomst om de veiligheid in de textielfabrieken te verbeteren. H&M neemt met zijn verklaring nu het voortouw en roept andere bedrijven op te volgen.

Inspecties
De overeenkomst is 5 jaar geldig en regelt onder meer onafhankelijke inspecties van gebouwen en de verplichting om gebouwen aan te passen in geval van gevaar. Ook het recht van vakbonden om arbeiders te informeren over hun rechten en veiligheid is erin opgenomen. In de kledingindustrie in Bangladesh werken 3 tot 5 miljoen mensen.

Drie weken geleden stortte een gebouw met onder meer textielfabrieken in. Dat kostte aan meer dan 1100 mensen het leven.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1632045/2013/05/13/H-M-zwicht-na-drama-in-Bangladesh-en-belooft-veilige-fabrieken.dhtml
Datum: 13/05/2013

Mening:
Ik vind het ook heel belangrijk dat er wat meer duidelijkheid komt over het al dan niet eerlijk zijn van bepaalde kleren, en hopelijk zullen er steeds meer bedrijven ook eerlijke kleren gaan maken. Ik denk dat een label hierbij inderdaad een goede hulp zou zijn.
Ik was heel blij wanneer ik dit artikel las over H&M. Ik vind het heel goed dat zij deze overeenkomst getekend hebben, het is nu alleen afwachten of dit daadwerkelijk opgevolgd wordt. Hopelijk zullen er inderdaad ook meerdere bedrijven volgen!