PDA

Bekijk de volledige versie : Congo is de slechtste plaats ter wereld voor moeders


Veronique.Peeters
7th May 2013, 13:56
De Democratische Republiek Congo is de slechtste plaats ter wereld om kinderen op de wereld te zetten. Eén vrouw op dertig overleeft er de bevalling niet, één kind op zeven wordt er geen vijf jaar oud. Finland prijkt dan weer bovenaan de lijst. Dat zijn de resultaten van een onderzoek van de onafhankelijke kinderrechtenorganisatie Save the Children.

De kinderrechtenorganisatie vergeleek factoren als de gezondheid van de moeders, kindersterfte, opvoeding en inkomen van 186 landen.

De tien landen die het slechtst uit de vergelijking kwamen, zijn stuk voor stuk Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara. Vooral in Congo zorgen de aanhoudende oorlog en armoede voor ondervoeding van jonge moeders. Somalië, Sierra Leone, Mali en Niger prijken ook onderaan de lijst.

Finland prijkt helemaal bovenaan de lijst, met een risico op overlijden tijdens de bevalling van één op 12.200. Finse kinderen genieten gemiddeld 17 jaar onderwijs. Zweden, Noorwegen, IJsland en Nederland vervolledigen de top vijf.

De Verenigde Staten prijken op een dertigste plaats en tellen het hoogste sterftecijfer bij borelingen van alle geïndustrialiseerde landen. 11.300 baby's per jaar sterven er op de dag dat ze geboren zijn. Save the Children wijt het hoge cijfer aan het hoge aantal inwoners en het hoge aantal vroeggeboortes elke dag.

DS, 07-05-2013

--------------------------------------------------

Ik denk dat er in Afrika echt nood is aan duurzame hulpmiddelen. Ze moeten de bevolking geen eten opsturen, maar materiaal waarmee ze zelf kunnen leren om groenten en fruit te telen. De bevolking moet daar echt vooruit geholpen worden in plaats van hen altijd tijdelijk te helpen maar niet op lange termijn. Ik denk dat dat aan de basis ligt van het probleem. Maar natuurlijk hebben wij vanuit onze luie zetel mooi praten. :slash:

I*ndy.Van.Noten
13th May 2013, 11:49
Ik ben het volledig eens met Véronique! Wij moeten hen niet enkel het eindproduct leveren, maar wel het materiaal en de kennis om zelf het eindproduct te kunnen produceren. Dat is ook één van de redenen waarom ik graag op Noord-Zuid project (buitenlandse stage) zou gaan. Ook onderwijs is een belangrijk element binnen dit 'grote plan' (het plan om derdewereldslanden vooruit te helpen).

Joost.Appels
13th May 2013, 16:33
Uiteraard ben ik het eens met wat hier gezegd wordt. Hulp voor deze landen kan er nooit te veel zijn. Wel moet je in het achterhoofd houden dat de hier opgesomde landen zo goed als allemaal veel en langdurige conflicten kennen. Daardoor is het niet zo simpel om voor goede hulp te zorgen. Zolang deze conflicten niet van de baan geraken, is het moeilijk om echt te ontwikkelen als land. Voor hulporganisaties is het heel moeilijk om de volledige bevolking te bereiken door het aanhoudende gevaar dat heerst in deze landen.

Wat me ook opvalt aan dit artikel zijn de goede resultaten van de noordelijke contreien. Landen als Zweden, Noorwegen, Finland, ... doen het op verschillende vlakken erg goed. Zeker als het op het maatschappelijke vlak aankomt. Wat mij betreft vormen deze landen een goed voorbeeld van hoe een volledig ontwikkeld land anno 2013 eruit zou moeten zien.

silke.wouters
13th May 2013, 17:55
Ik wil toch ook even vermelden dat er in enkele van de landen in de top vijf, zoals de Nederland, een cultuur van thuisbevallingen is. Veel mensen staan hier sceptisch tegenover, maar ik vind dat deze cijfers voor een deel kunnen bewijzen dat thuis bevallen minstens even veilig is dan in een ziekenhuis. Spijtig dat er hier in België zoveel tegenstand is. Thuis bevallen heeft een aantal voordelen voor de moeder en kind. Maar ook voor de sociale zekerheid. Een bevalling in het ziekenhuis kost handen vol geld. En in tijden waarin veel bespaard moet worden is het misschien een goede zaak om thuisbevallingen te promoten.