PDA

Bekijk de volledige versie : 'Kindersigaret' enorm populair bij Nederlandse schoolkinderen


E*ilie.Payne
6th May 2013, 12:28
03/05 IN DE RAND De shisa-pen, ook wel de 'kindersigaret' genoemd, is een echte rage aan het worden onder Nederlandse schoolkinderen. Dit terwijl nog niet zeker is of het pennetje al dan niet kankerverwekkende stoffen bevat. Ook zou het kinderen aanzetten tot het roken van echte sigaretten.
De shisa-pen is gebaseerd op het principe van de waterpijp, maar bevat geen teer of nicotine. Wel bevat het kleinood onder meer propyleenglycol, een stof die ook in sigaretten zit. Als die stof verbrand wordt, kunnen daarbij mogelijk kankerverwekkende stoffen ontstaan. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is bezig met een onderzoek naar de schadelijke gevolgen van de pen.

Normaal gezien worden de pennen niet verkocht aan jongeren onder de 16 jaar, maar intussen duiken ze zelfs op in basisscholen. Aangezien de shisa-pen niet onder de tabakswet valt, zijn er (voorlopig) nog geen regels aan verbonden.

Bron: Gazet van Antwerpen, 03/05/13, http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid1379659/kindersigaret-enorm-populair-bij-nederlandse-schoolkinderen.aspx

Persoonlijke mening

Ik vind het schandalig dat kinderen aan dit soort producten raken. Deze producten horen niet verkocht te worden aan kinderen van de lagere school. Wie verantwoordelijk is voor het verkopen van deze producten aan kinderen zou gestraft moeten worden. Het kan onschuldig lijken, maar het kan toch een aanstoot geven tot roken van echte sigaretten. En zeker als het kankerverwerkend kan zijn. Waarom maken ze ook zulke producten ?

E*ien.Pelckmans
6th May 2013, 19:55
Wat is toch de bedoeling om een kindersigaret op de markt te brengen. Misschien toch een moment om als overheid stil te staan bij dit artikel en maatregelen te nemen. Mocht mijn kind deze kopen, daar zou ik toch even niet goed van zijn. Zeker niet dat het product al bij kinderen onder de zestien jaar gevonden is. De schoolkinderen gaan deze kindersigaret zien als iets dat niet gevaarlijk is, waardoor de overstap naar een gewone sigaret veel kleiner wordt.

J*ll.Verboven
6th May 2013, 20:50
Welke ouder laat ook toe dat hun kind dit koopt, bezit en dan nog mee naar school neemt!?
Ik weet dat de dag van vandaag niet veel meer choqueert, maar dit vind ik niet normaal. En dat de scholen hier niet in ingrijpen vind ik ook al helemaal onbegrijpelijk.
Wel een goed ding is dat ze dit aan het onderzoeken zijn en hopelijk krijgen we snel nieuws dat hier een duidelijke regelgeving over komt...

S*ANNE
6th May 2013, 21:49
Ik denk dat zowel de scholen als de ouders hier niet de schuld van moeten krijgen. Jongeren zullen dit eerder stiekem doen, waardoor zowel de scholen als de ouders hier moeilijk iets aan kunnen doen. Ik denk dat weinig ouders en scholen dit zomaar toelaten.
Het lijkt dat men weer een goede manier gevonden heeft om de regels en wetten die hier omtrent bestaan te ontwijken. Ik vergelijk het met het aanpassen van bestanddelen in drugs om zo de drugs toch legaal te maken. Zoals Elien zegt, zal deze sigaret de drempel om echt te gaan roken verlagen.

Stef.Boonen
7th May 2013, 14:14
Ik snap niet waarom ze deze kindersigaret op de markt brengen. Willen ze de jeugd stimuleren om later ook de echte sigaret te gaan kopen? Als ouders dit zien bij hun kinderen zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen. Dat je dit toelaat als ouders zijnde, kan in mijn ogen niet. Al dat ze vanuit hogere rangen dit probleem toch ook moeten zien aankomen. De hoger geplaatste mensen zouden dus moeten ingrijpen in mijn ogen.

jana.lambrechts
7th May 2013, 18:21
Dit kan toch echt niet! Ik begrijp echt niet wie het in zijn hoofd gehaald heeft om met zoiets op de markt te komen. Jaren geleden werden er in snoepwinkels chocolade sigaretten verkocht maar plots moesten die uit de handel gehaald worden omdat dit jongeren zou aanzetten tot roken. En wat is dit dan? Volgens mij zet je jongeren hiermee nog meer aan tot roken of breng je hen nog harder in de verleiding. Bovendien zou er nog een kans bestaan dat deze schadelijk is voor de gezondheid. Dan nog liever terug die chocolade sigaretten in de handel. Alhoewel we beter zouden nadenken over campagnes tegen roken. De overheid voorziet al wel veel van deze campagnes, maar wat voor nut hebben deze campagnes als toch telkens weer iemand het in zijn hoofd haalt om weer eens met een 'gezonder alternatief' op de markt te komen?
We zouden ons beter meer bezig houden met het waarschuwen van jongeren voor de gevolgen i.p.v. te investeren in 'gezonde alternatieven'.

E*ilie.Payne
20th May 2013, 18:22
Vlaamse gezondheidsdienst vraagt verbod op shisha-kindersigaretten



18/05 BINNENLAND Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (vigez) vraagt een verbod op shisha-pennen. De elektronische waterpijpjes zijn vandaag vrij verkrijgbaar. “De pen bevat waarschijnlijk schadelijke stoffen en moedigt kinderen aan om te roken”, luidt het.
In Nederland is de shisha-pen of kindersigaret razend populair. Het elektronische waterpijpje bevat geen nicotine, komt in blitse kleuren en kan door iedereen worden gekocht. Ook in België is de pen aan een opmars bezig. “Onrustwekkend”, zegt Stefaan Hendrickx van het expertisecentrum Vigez. “Wij vragen aan de overheid om de verkoop te verbieden of op zijn minst te reguleren.”

Bron: De Gazet van Antwerpen, 18/05/2013, http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1388057/vlaamse-gezondheidsdienst-vraagt-verbod-op-shisha-kindersigaretten.aspx

Persoonlijke mening

Ik post dit hier omdat het volgt op het artikel dat ik hier als begin had gepost. Ik vind het niet meer dan juist dat men hier een verbod op vraagt. In mijn eerste post haalde ik het ook al aan. Dit kan gewoonweg niet!
Ik ben ook volledig akkoord met de reacties hier onder. Het is enorm onrustwekkend. Het is toch een kleine opluchting dat hier nu een verbod op gevraagd wordt

G*iet.Boden
20th May 2013, 18:50
Eerlijk gezegd denk ik ook dat het kinderen zal aanzetten tot roken. De stap van een kindersigaret naar echte is veel te klein in dit geval. Het is goed nieuws dat hier nu een verbod op komt.