PDA

Bekijk de volledige versie : CD&V wil zomervakantie inkorten


veerle.grauwmans@khk.be
2nd May 2013, 14:26
CD&V-voorzitter Wouter Beke heeft de ontwerp-congresteksten voor de vernieuwing van zijn partij voorgesteld. Een opvallend voorstel is dat de partij de zomervakantie wil inkorten van negen naar zes weken.
Voorzitter Wouter Beke heeft de ontwerp-congresteksten die als basis zullen dienen voor een nieuwe visienota vandaag voorgesteld. ‘Onze ambitie is de Vlamingen zekerheid te geven door hen te versterken’, zei Beke bij de voorstelling.

Een van de maatregelen die CD&V voorstelt is de inkorting van de zomervakantie met drie weken.

‘Sterke zowel als minder sterke leerlingen hebben baat bij iets minder lang weg te blijven van de schoolbanken’, staat in de tekst. De partij wil ook kleuters vanaf vier jaar verplichten om regelmatig naar school te gaan.

CD&V stelt ook voor om de statutaire benoemingen van ambtenaren te laten uitdoven en pleit voor een vereenvoudigd systeem van kinderbijslag. Zo wil de partij eenzelfde basiskinderbijslag voor elk kind, dat kan aangevuld worden met een sociale toeslag die rekening houdt met de gezinssituatie.

In december vorig lanceerde de CD&V ‘Operatie Innesto’ om de partij op de verkiezingen van 2014 voor te bereiden. Een groep CD&V’ers moest nadenken over de invulling van het christendemocratisch gedachtegoed.

In oktober volgt een inhoudelijk partijcongres.

Bron: DS, 2/05/2013 14:00

Ik denk dat de meeste scholieren hier niet al te blij van zullen worden. We staan allemaal wel gesteld op onze 2 maanden vakantie. Op vlak van onderwijs (en niet alleen op dat vlak) wordt er veel meer verwachten van leerlingen dan vroeger. De verwachtingen liggen hoger, de te kennen leerstof neemt toe, de latten liggen hoger voor leerlingen nu. Daardoor hoor je ook vaak dat leerlingen te veel stress hebben. Ze worden vervelend in een klas/schoolomgeving, ze worden ziek van de stress, hun sociale leven wordt negatief beïnvloedt, .... Ik vind dat het nodig is voor leerlingen dat ze weten dat ze op het einde twee maanden vakantie krijgen en dat ze die ook nodig hebben om weer op te laden voor een nieuw schooljaar. Maar langs de andere kant .. is 6 weken ook niet genoeg om op te laden? Ik geef eerlijk toe dat ik mij meestal na een maand vakantie al begin te vervelen en ik ben zeker niet de enige. Voor mij zou 6 weken voldoende zijn, maar dan vind ik wel dat de tijd die van de vakantie afgenomen wordt (3 weken dus), dat leerlingen die op een andere moment moeten krijgen. Het zij in een 'dagje' verlof, of een week extra na proefwerken, ... Ik ben benieuwd wat hier van gaat komen! :)

a*melie.van.den.broeck
2nd May 2013, 14:41
Ik wilde eigenlijk ook dit artikel posten. Ik vind dat 6 weken misschien inderdaad genoeg kunnen zijn als grote vakantie, maar ik zit een beetje met het probleem dat ze dan misschien een extra week herfst- en paasvakantie gaan maken. We kunnen allemaal al wel concluderen dat deze vakanties dit schooljaar qua temperaturen niet echt denderend waren.
Zo vraag ik me ook af of dit wel handig is voor iedereen. Mensen die in ploegen werken bijvoorbeeld moeten elkaar afwisselen om op vakantie te kunnen gaan met de kinderen en als we twee weken gaan afpakken, gaan ook zij protesteren. Het is niet omdat dit systeem bij onze Noorderburen werkt dat dit ook in België het geval zal zijn.

R*xane.van.looveren
2nd May 2013, 16:17
Dit is volgens mij inderdaad echt niet haalbaar. Zowel het merendeel van de leerlingen als leerkrachten gaan het hier niet mee eens zijn denk ik. Door het jaar te verspreiden gaat de druk op de leerlingen echt niet minder worden, die gaat gewoon langer duren. Leerlingen hebben de zomervakantie nodig om eens goed uit te blazen en bovendien betekend twee maand vakantie niet noodzakelijk dat de kinderen in die twee maanden helemaal niets doen. Het gaat bovendien ook een hoop organisatorische problemen met zich meebrengen voor de ouders.

H*ndrik.Peeters
2nd May 2013, 18:02
Ik lees bij het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130502_00563734) dat ze dit van plan zijn te lanceren in het voorjaar van 2014. Dit krijgen ze er ONMOGELIJK door bij de coalitiepartners (S.PA - N-VA).. Er is een CD&V-congres in november voor tot een stemming te komen om dit in het verkiezingsprogramma van de Vlaamse verkiezingen in 2014 van de CD&V te steken.

De N-va weigert enige hervorming in het onderwijssysteem en zal hier ook sterk tegen zijn. Over de vervroeging van onderwijsverplichting valt vermoedelijk over te onderhandelen.

2014 wordt bij de dag een belangrijkere verkiezing . De hervormingen van het onderwijs op verschillende vlakken is nu een ander thema in het totaalpakket dat in zijn totaliteit de verkiezing mee zal bepalen . Ik denk na vandaag, na dit nieuws, er verschillende zijn die hierover nog eens gaan nadenken op wat ze nu eigenlijk gaan stemmen. De Vlaamse versie van Pandora's box (De Box van Tsjeverijen) zou nu eigenlijk, zeker in tijden van politieke verwarring voor de bevolking, moeten eindigen. In een duidelijk politiek verhaal zou een "ja" een "ja" moeten zijn. Bij de CD&V en vele andere ligt dit nogal anders .

De CD&V wilt vernieuwen (‘Operatie Innesto'). Maar enkel door wat te enten; de stronk blijft dezelfde.
En daar wringt volgens mij het schoentje. Enkel door wat matig opsmukwerk zal de grote ommekeer er niet komen. De CD&V moet volgens mij drastisch veranderen. En nu eens definitief bepalen waar ze naartoe willen op de verschillende beleidsniveaus.
De CD&V was vroeger een monsterpartij. Maar per verkiezing zakt de partij verder weg .

nic.andriessen
2nd May 2013, 19:53
"CD&V heeft donderdag de standpunten voorgesteld die eind dit jaar, na een uitgebreide dialoog met leden en experts, moeten leiden tot het programma voor de Vlaamse en federale verkiezingen, in het voorjaar van 2014."

CD&V wil dus tegen het voorjaar van 2014 klaar zijn met haar definitieve programma. Daarom is deze tekst gelanceerd. De tekst is een document om af te toetsen in het Vlaanderen van vandaag. Wat leeft, wat leeft niet, wat wordt positief onthaald, wat niet, ... op die manier wordt er een programma geschreven op maat van de Vlamingen.

nic.andriessen
2nd May 2013, 20:05
De duur van de zomervakantie inkorten van negen tot zes weken. Sterke zowel als minder sterke leerlingen hebben baat bij iets minder lang weg te blijven van de schoolbanken. De eerste groep mist uitdagingen. De tweede loopt een grote achterstand op tijdens de vakantie. Daarnaast schept een kortere zomervakantie ook meer ademruimte in de loop van het schooljaar (bv. voor stageperiodes, leerzorg, sport, extra verlofdagen tijdens het jaar).

= de letterlijke tekst uit het Innesto-document. Men wil dus méér ademruimte voor leerlingen creëren. Géén extra werkdruk!

H*ndrik.Peeters
2nd May 2013, 22:32
Vanuit het opzicht van leerlingen vind ik die redenering nogal vaag. Als ik kijk naar mijn jeugd miste ik geen uitdagingen in mijn grote vakanties en ik liep ook geen achterstand op.. Ik bekijk het ook even economisch : De economische motor (zomervakantie) van de toeristische sector (een van de pijlers van de Europese economie) inkorten is willen snijden in uw eigen vlees. (De weken doorheen het jaar compenseren NOOIT voor de inkomsten van massatoerisme)
Dit een jaar voor verkiezingen is niet meer snijden in eigen vlees.. Dat is met een jachtgeweer erin schieten !

Als ouder is het nu al moeilijk om uw vakantieplannen te concretiseren en plannen met andere planningen (echtgenoot + kinderen) en nù wilt de CD&V het nogmaals onmogelijker maken. :doh:

Ik weet niet of dit nog serieus moet genomen worden en of de CD&V het effectief van plan is om dit nog voor verkiezingen erdoor te krijgen .. Ik betwijfel of u hiermee uw coalitiepartners en/of oppositie hiermee meekrijgt. Na de verkiezingen in 2014 zal dit wel in de doofpot gestoken worden (Een oude truc uit die Pandora's doos.)

Ik verwijs hierbij ook naar de facebookgroep "CD&V kan den boom in me hun 6 weke vakantie" die op 4 uur tijd +/- 35 000 mensen heeft kunnen bereiken.. Er zijn 71 000 (31/10/2012) CD&V leden.

Als de N-va hiermee ook maar op enige wijze akkoord mee is, zijn ze een lid kwijt!

Noël Van Thielen
2nd May 2013, 23:20
Uiteraard is het belangrijk dat de leerling hier centraal wordt gesteld en niet de leerkracht die twee weken minder verlof heeft..

Ik denk dat de druk op de leerlingen juist wel zal verminderen.
De leerplannen zitten propvol. Het is haast onmogelijk om je jaarplanning te bereiken zonder op een drukke manier les te geven.
Leerlingen worden vaak overspoeld met taken en zelfstudiemomenten.

Geef mij maar twee weken minder vakantie en twee weken meer tijd om eens iets langer stil te staan bij een bepaald lesonderwerp!
Ik garandeer dat dit de onderwijsKWALITEIT ten goede komt!

nic.andriessen
2nd May 2013, 23:44
Ten eerste zou ik willen dat je stopt met redeneren dat CD&V nog voor de verkiezingen deze maatregel er door wil krijgen. Dat zal niet het geval zijn, laat staan of we effectief met dit voorstel ook naar de kiezer trekken. Dit is slechts een denkoefening.

Ten tweede denk ik dat we niet te veel op eigen ervaringen moeten teren. Er zijn nog meer leerlingen dan jij en ik.

Ten derde hecht ik weinig belang aan de facebookgroep. Uiteraard zijn er maar weinig leerlingen voor het voorstel. Wat zij doorkrijgen is "CD&V pakt uw vakantie af!" Zij vliegen als wilde beesten op die facebookgroep. Ga naar de argumentatie maar zoeken op die groep. Verder dan "fuck you, dafuq Beke!" kom ik niet.