PDA

Bekijk de volledige versie : Derde meer besmettingen met ziekte van Lyme-bacterie na tekenbeet


S*effi.Goetschalckx
30th April 2013, 15:34
28/04 WETENSCHAP "Hoe meer grote zoogdieren er in de bossen rondlopen, hoe meer teken er zijn", zegt bioloog Dieter Heylen van de Universiteit Antwerpen. Reeën en everzwijnen - soorten waarvan er steeds meer voorkomen - zijn de belangrijke dragers van de volwassen schapenteken.
Uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid blijkt intussen dat het aantal besmettingen met de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, in 2011 met 34,8 procent is gestegen. In totaal zijn er in 2011 469 besmettingen met de bacterie geregistreerd. In 2010 waren er dat 348. De kans op besmetting na een tekenbeet is het hoogst in augustus en september. Mannen lopen duidelijk meer risico dan vrouwen.

Het risico neemt toe bij een wandeling in of bij een bos. "Hoge vochtigheid is erg belangrijk voor een teek. In een open en onbeschaduwde tuin ga je ze bijna nooit vinden. Ook temperatuur is een bepalende factor. Teken zijn koudbloedig. In de winter zijn ze minder actief. Meteen ook een verklaring waarom mensen nu opnieuw last krijgen van tekenbeten.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1376426/derde-meer-besmettingen-met-ziekte-van-lyme-bacterie-na-tekenbeet.aspx

Mening: Het is toch wel onrustwekkend dat er al ongeveer 33% meer mensen besmet geraken met de ziekte van Lyme na een tekenbeet. Deze ziekte is namelijk niet niets, je kan er namelijk verlamd of blind door geraken. Deze gedachte is toch wel beangstigend. Teken bevinden zich vooral in de bossen, waar mensen bijvoorbeeld gaan wandelen. Ik denk dat de mensen bossen niet gaan vermijden vanwege de teken. Toch doe je dat best wel in de maanden augustus en september. Bij een tekenbeet is het vooral belangrijk dat je er snel bij bent. Ik heb zelf nog geen tekenbeet gehad en hoop dit ook te vermijden. Ik zou niet graag een tekenbeet hebben.