PDA

Bekijk de volledige versie : RTL ontslaat weerman na racistische uitlatingen


R*xane.van.looveren
30th April 2013, 00:36
Bron: Het Belang van Limburg (http://www.hbvl.be/nieuws/media-en-cultuur/aid1377346/rtl-ontslaat-weerman-na-racistische-uitlatingen.aspx)
29 april 2013

20:49 Media & Cultuur
De Franstalige zender RTL Belgium heeft zijn weerman Luc Trullemans ontslagen, zo maakte de zender maandagavond bekend in een persbericht. De man was sinds vrijdag geschorst, wegens de publicatie van racistische uitlatingen op zijn Facebook-pagina.

"De positie die Trullemans op zijn Facebook-pagina heeft ingenomen en de verschillende interviews die hij nadien heeft gegeven, zijn niet compatibel met zijn positie als publieke figuur die RTL vertegenwoordigt", zegt de zender maandagavond.

Facebook-bericht
Volgens RTL moest de man zich terughoudend opstellen. "Dit maakt het voortzetten van de samenwerking tussen RTL en Luc Trullemans onmogelijk. Hij verlaat dus RTL Belgium".

De "monsieur meteo" zette vrijdag een racistische en islamofobe boodschap op zijn Facebook-pagina. Trullemans verklaarde dit doordat hij vrijdag zou zijn aangevallen in Brussel en hierdoor "zwaar gechoqueerd" was geweest.

Excuses baatten niet
Nadat de hele zaak in de media uitlekte en de nodige heisa veroorzaakte, trok hij zijn publicatie terug. De weerman publiceerde toen ook een verklaring om zich te verontschuldigen bij de moslimgemeenschap. "Ik wil duidelijk stellen dat ik helemaal geen racist ben", klonk het daarin.

Mening:
Dit lijkt me een nogal moeilijke zaak. Racistische opmerkingen horen absoluut niet thuis op tv. De post was dan wel niet op tv maar was wel gemaakt door een tv persoonlijkheid die een goed voorbeeld zou moeten stellen. Dat er gevolgen zijn voor de post lijkt mij dus ook gewoon logisch.
Wel ben ik niet echt zeker of de reactie van de RTL niet een beetje te ver gaat of niet. IK vind het moeilijk om in dit geval een oordeel te vellen. Ik kan beide kanten begrijpen en vindt het moeilijk te bepalen wie de meest gepast gereageerd heeft. In hoe ver hebben publieke persona nog echt recht op privacy in deze maatschappij en maakt het digitale tijdperk het niet te makkelijk om 'zijn boekje' publiekelijk te buiten te gaan?

Jonas.Grauwels
1st May 2013, 11:25
Enerzijds kan je wel het argument opbrengen dat deze man een tv-persoonlijkheid is en dus een voorbeeld moet zijn voor de gemeenschap enzovoort MAAR binnen de context vind ik toch dat RTL iets te ver gegaan is. De man is aangevallen in Brussel en post uit frustratie iets op facebook. Wees blij dat hij niet het heft in eigen handen neemt en zelf terug naar Brussel gaat om wraak te nemen, om het zo te stellen.