PDA

Bekijk de volledige versie : Robert Edwards, 'vader' van eerste proefbuisbaby, overleden


J*ll.Verboven
27th April 2013, 23:11
Robert Edwards, 'vader' van eerste proefbuisbaby, overleden

Simon Demeulemeester
Bron: Belga
woensdag 10 april 2013 om 16u51

De Britse wetenschapper en Nobelprijswinnaar Robert Edwards, de pionier op het vlak van ivf, is op 87-jarige leeftijd overleden.

De Britse wetenschapper en Nobelprijswinnaar Robert Edwards, die een absolute pioniersrol heeft gespeeld op het vlak van in vitro bevruchting (ivf), is op 87-jarige leeftijd overleden. Dat werd meegedeeld door zijn familie en door de universiteit van Cambridge.

Het pionierswerk van Edwards en zijn collega Patrick Steptoe leidde op 25 juli 1978 tot de geboorte van de eerste proefbuisbaby, Louise Brown. De twee wetenschappers, allebei verbonden aan de universiteit van Cambridge, hadden op dat moment al jarenlang werk geleverd om de techniek van in-vitrofertilisatie te perfectioneren.

In 2010 kreeg Edwards voor zijn werk de Nobelprijs voor Geneeskunde. Het Nobelprijscomité loofde hem onder meer omdat hij bij de ontwikkeling van ifv gestreden heeft tegen de "weerstand in de samenleving en het establishment".

Kritiek van Vaticaan: 'Immoreel' en 'verantwoordelijk voor vermarkting eicellen'

Die weerstand kregen Edwards en het Nobelprijscomité ondre meer van het Vaticaan. De Heilige Stoel was niet gediend met de toekenning van de prijs aan Edwards. Edwards zou volgens het Vaticaan verantwoordelijk zijn voor de vermarkting van eicellen en het grote aantal embryo's in reageerbuizen "waarvan er veel veroordeeld zijn te sterven".

Het Vaticaan heeft de door Edwards ontwikkelde IVF-techniek (in vitro fertilisatie) reeds in 1987 verworpen. Auteur van het document was kardinaal Joseph Ratzinger, de vorige paus Benedictus XVI, toen nog aan het hoofd van de Congregatie voor de Geloofsleer. IVF geldt in de katholieke kerk als "immoreel" omdat de techniek een ersatz is voor de natuurlijke vereniging tussen man en vrouw.

Gynaecologe en voormalige SP.A-senator Marleen Temmerman nam de verdediging van Edwards op zich: "Zeker over maatschappelijke onderwerpen als seksualiteit en voortplanting, waar ze weinig verstand van hebben, zouden de prelaten hun tong beter eerst twee keer omdraaien alvorens onzin uit te kramen." Volgens Temmerman had Edwards de Nobelrpijs al veel vroeger moeten gekregen hebben.

Vier miljoen mensen
Meer dan 10 procent van alle paren wereldwijd is onvruchtbaar. IVF heeft sinds 1978 het leven geschonken aan zowat vier miljoen mensen. Velen ervan zijn nu al volwassen en sommigen hebben zelf al kinderen gekregen.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/mensen/robert-edwards-vader-van-eerste-proefbuisbaby-overleden/article-4000277446374.htm

Mening:
Op wetenschappelijk gebied heeft Robert Edwards toch heel wat betekend, dus vond ik het raar dat hij hier nog geen vermelding had gekregen. Als hij en zijn compagnon deze techniek nooit hadden uitgevonden, waren nu heel wat mensen nog kinderloos en waren sommige kinderen zelfs nooit geboren. Ik kan aannemen dat niet iedereen hetzelfde over ivf denkt, maar ik vind het goed dat dit bestaat.
Via de techniek van ivf heeft men ook andere genetische ontwikkelingen gemaakt. Zo bestaan er bijvoorbeeld technieken en onderzoeken om ernstige erfelijke ziektes tijdens de bevruchting op te sporen. Als dat geen goede zaak is voor de mensheid, weet ik het ook niet meer.

E*ien.Pelckmans
28th April 2013, 18:42
Robert Edwards heeft een grote rol gespeeld in vele gezinnen. Door hem zijn er inderdaad veel mensen gelukkiger geworden, doordat ze uiteindelijk ouder zijn kunnen worden. Het is een spijtige zaak dat zo'n man moet sterven, toch heeft hij een mooie leeftijd bereikt. Ik ben het zeker met Jill eens dat ivf voor vele mensen en kinderen een goede zaak is.

Stijnvdv
28th April 2013, 19:31
Een groots man is heengegaan, daar valt niet aan te twijfelen. Gelukkig heeft hij een mooie leeftijd behaald. Jammer genoeg heeft hij het gevecht tegen een aanslepende longziekte niet gehaald. Zijn grootste motivatie in zijn leven was dat een kind hebben de belangrijkste, waardevolste gebeurtenis is in een mensenleven.

Hij heeft vele koppels die initieel geen kinderen konden krijgen alsnog een kans gegeven om een gezin te stichten. Ik ben zelf een ivf-kindje (en trots!), het valt denk ik wel te begrijpen dat ik dit hoog in het vaandel draag.

S*effi.Goetschalckx
30th April 2013, 16:15
Een hele vooruitgang in onze wetenschap hebben we te danken aan onze wetenschap. Ik vind het knap dat hij dit ontdekt heeft. Vele ouders zijn hem nog altijd dankbaar! Dankzij hem kregen vele ouders terug hoop en konden ze toch hun kleine spruit verwelkomen. Het is echt een hele geruststelling dat zoiets bestaat! Elke ouder wil namelijk toch een pracht van een kind verwachten, als dit dan niet gaat is dit een hele teleurstelling en een erge klap. Het is geweldig dat dit bestaat!

Carine.Smets
1st May 2013, 20:19
Deze man heeft inderdaad veel betekent op wetenschappelijk vlak. Ik vind het een enorme vooruitgang dat koppels hun kinderwens kunnen volbrengen door ivf. Zelf heb ik ook veel moeite gehad om zwanger te geraken, heb ook enkele behandelingen gehad, maar heb deze stopgezet de moment dat ik meter werd. Ik heb mijn petekindje dagelijks bezocht en haar met cadeautjes overstelpt. De behandelingen begonnen zo hard door te wegen dat ik een rustperiode wilde inlassen. 3 maanden na het stopzetten zijn we verhuisd en 4 ŕ 5 maand na de verhuis was ik dan spontaan zwanger. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit niet bij iedereen lukt, daarom vind ik ivf een knappe wetenschappelijke uitvinding. En het is inderdaad zo dat men in het Vaticaan maar eens eerst beter moet nadenken voor ze uitspraken over zoiets doen. Want door ivf zijn er al heel veel mensen gelukkig geworden, daar ze hun kinderwens in vervulling zagen gaan. Oké, je kan wel een kindje adopteren, maar een kindje van je eigen is toch nog altijd anders, ook al geeft niet iedereen dit graag toe. Het is tenslotte echt van jou!