PDA

Bekijk de volledige versie : Onderwijshervorming niet voor deze legislatuur


Veronique.Peeters
24th April 2013, 17:18
‘De Vlaamse regering zal tegen eind mei een beslissing nemen over de belangrijke en noodzakelijke hervorming van het secundair onderwijs’. Dat zei Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) woensdag tijdens een actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement. Het lijkt er alleen op dat de hervormingen in een masterplan gegoten zullen worden, maar dat er deze legislatuur geen goedgekeurd decreet met een grondige onderwijshervorming meer komt.

N-VA-parlementslid Kris Van Dijck wakkerde woensdag in een interview in De Tijd het vuur in het onderwijsdebat nog eens aan. Hij zei onder meer dat ‘niemand zit te wachten op grote hervormingen in het onderwijs’.

Van Dijck probeerde zich woensdag in het Vlaams parlement te verdedigen door te zeggen dat hij eigenlijk ‘niets nieuws’ had verteld en ontkende dat zijn partij alles blokkeert. Maar de N-VA’er werd fors op de korrel genomen, niet alleen door de oppositie, maar ook door coalitiepartner SP.A.

Ook onderwijsminister Pascal Smet was duidelijk niet blij met de uitspraken van Van Dijck. Volgens Smet is er binnen de regering afgesproken dat er tegen eind mei een beslissing komt over de ‘belangrijke en noodzakelijke‘ hervorming van het secundair onderwijs.

Volgens Smet hebben alle regeringspartijen hun steun aan het regeerakkoord in een parlementaire motie herbevestigd. In die motie staat dat er ‘voor het einde van de legislatuur een masterplan/ontwerp van decreet wordt uitgewerkt’.

Volgens een deel van de oppositie zal de regering er nooit in slagen nog voor de verkiezingen van mei 2014 een ontwerpdecreet gestemd te krijgen. Het zal volgens hen bij een niet-bindend masterplan blijven zodat de onderwijshervorming wellicht een zaak wordt voor de volgende Vlaamse regering.

DS, 24-04-2013

--------------------------------------------------

Ik weet niet goed wat ik hier allemaal van moet denken. Ik vind het niet zo'n probleem dat die onderwijshervorming misschien nog niet voor direct is. Volgens mij hebben we echt niet te klagen over ons onderwijssysteem. Natuurlijk kan je altijd verbeteren, maar die onderwijshervorming die men nu zou willen doorvoeren vind ik wel een héél grote verandering. Ik vind het oké dat er nieuwe werkvormen 'op de markt komen' en dat hier mee geëxperimenteerd wordt. Maar ASO, TSO en BSO afschaffen vind ik echt een brug te ver. Het argument dat er wordt neergekeken op BSO-leerlingen vind ik absoluut ongeldig! Hoeveel leerlingen uit het BSO richten later firma's op waar ongelofelijk veel mensen tewerkgesteld worden? BSO bereidt gewoon voor op het beroepsleven, dat zijn geen domme leerlingen, maar leerlingen die graag onmiddellijk aan het werk willen gaan en handenarbeid verkiezen. En ja, in die onderwijshervorming zal voor die leerlingen wel een plaats zijn, maar met de hervorming willen ze meer gelijkheid creëren. Volgens mij is dat net niet nodig: ieder heeft zijn eigen talent en moet dat ook kunnen ontplooien. Nu, dat is mijn mening natuurlijk en ik sta zeker open voor vernieuwing en verbetering... Als er ook echt verbeterd wordt... :slash: