PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse studiekeuzebegeleiding moet beter


F*nne.Baeken
24th April 2013, 15:32
Vlaamse studiekeuzebegeleiding moet beter

Leerlingen in het secundair onderwijs moeten beter begeleid worden in hun studiekeuze voor het hoger onderwijs. Dat kan er namelijk voor zorgen dat de lage slaagcijfers in het eerste jaar van het hoger onderwijs opgekrikt wordt, zegt de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor).

De slaagcijfers in het eerste jaar hoger onderwijs blijven hardnekkig laag. Minder dan de helft van de studenten slaagt erin tussen 90 en 100 procent van de opgenomen studiepunten ook effectief te behalen in het eerste jaar.

Hier en daar gaan dan ook stemmen op om leerlingen in het secundair onderwijs te verplichten een algemene niet-bindende oriënteringsproef af te leggen. Zo’n proef kan aangeven of een leerling al dan niet met succes de stap naar het hoger onderwijs zou kunnen zetten. Maar volgens de Vlaamse Onderwijsraad biedt zo’n algemene oriënteringsproef ‘weinig meerwaarde’. ‘Het is beter om te investeren in het beleid dat het studiekeuzeproces op alle vlakken verbetert. Uit onderzoek blijkt immers dat slechte resultaten in het hoger onderwijs samenhangen met een minder goede oriëntering op het einde van het secundair onderwijs’, stelt de Vlor.

Om tot een evenwichtige studiekeuze te komen, is er volgens de Vlor ‘kwaliteitsvolle informatie’ nodig, zowel over de leerling als over de bestaande opleidingen in het hoger onderwijs. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd duidelijk wat iemand moet kennen of kunnen om een bepaalde opleiding te beginnen.

De Vlor vraagt ‘structureel en permanent overleg’ tussen de actoren uit het secundair en hoger onderwijs. Onderwijsminister Pascal Smet roept in mei alvast alle actoren samen om ‘een concreet pad voor een verbeterde studiekeuzebegeleiding uit te tekenen’.

Bron: De Standaard, 24/04/2013, http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130424_00553744

Commentaar:
Ik ben er mee akkoord dat de studiebegeleiding een heel belangrijk iets is. Wanneer je geen begeleiding krijgt, kies je misschien helemaal de foute richting en wanneer je in een richting zit die je toch niet zo interesseert, ga je misschien wel een kleinere slaagkans hebben. Er zijn inderdaad wel wat leerlingen die niet slagen in het eerste jaar, nu denk ik niet dat dit allemaal te maken heeft met een slechte studiebegeleiding. De studiebegeleiding kan wel effectief helpen. De leerkrachten van het secundair onderwijs, kennen je namelijk wel goed, ze hebben immers een heel jaar of zelfs enkele jaren aan je les gegeven. Hierdoor weten ze ongeveer wat je wel kan en wat je niet kan. Dus ik ben het er mee eens dat er voor elke leerling een goede studiebegeleiding moet komen.

c*rl.proost
24th April 2013, 16:33
Ik ben het hier volledig mee eens. Er moet inderdaad eens nagedacht worden over hoe leerlingen een betere, doordachte studiekeuze kunnen maken. Het heeft volgens mij echter niet alleen met het 'kunnen' van de leerling te maken. De wil van de leerling is veel belangrijker. Je kunt nog zo slim zijn, als je een bepaalde richting niet graag doet, dan ga je daar sneller voor falen. Het is volgens mij dan ook belangrijk om een plan uit te werken zodat de leerlingen van het zesde (en misschien ook al wel het vijfde) middelbaar meer gaan nadenken over hun komende studiekeuze. Ik heb hier zelf ook heel wat last mee gehad, maar ik dat laatste middelbaar heb je zo weinig tijd om na te denken over hoe je verder wil. Je hebt zo veel andere dingen te doen.
Een aantal lesuren inrichten om hier met de volledige klas eens over te praten, om voor jezelf eens te noteren wat je allemaal wil, met andere woorden om echt enkel en alleen met je studiekeuze bezig te zijn, kan volgens mij wel helpen. Het is ook niet alleen aan de leerkrachten om te begeleiden, er is immers zo'n groot aanbod aan studierichtingen, dat er beter specialisten in de school (klassikaal) uitleg komen geven over welke richtingen er allemaal bestaan.
Hopelijk komt er bij meneer Smet iets nuttigs uit de bus.
Een betere studiekeuze zal automatisch leiden tot hogere slaagpercentages!