PDA

Bekijk de volledige versie : Muziek tijdens slaap stimuleert geheugen


Leen.Buyens
23rd April 2013, 16:23
Het luisteren naar geluiden met een bepaald ritme kan je geheugen tijdens je slaap verbeteren, zo blijkt uit een nieuwe studie. .

Een studie gepucliceerd in het vakblad Neuron toont aan dat wanneer tijdens de slaap geluiden worden afgespeeld die gelijklopen met de trage oscillaties in de hersengolven die tijdens de slaap voorkomen, dit helpt om het geheugen te verbeteren.

Slaapritmes verbeteren
Die bevindingen leveren een middel voor klinische onderzoeken om de slaapritmes te verbeteren, zo stelt onderzoeker Dr. Jan Born van de universiteit van het Duitse Tubingen.

Voor de studie leerden elf deelnemers woordassociaties de avond voordat ze tijdens hun slaap geluidsstimuli kregen. Tijdens verschillende nachten kregen de deelnemers geluidsstimuli die gelijkliepen met de oscillaties in de hersengolven of geluiden die dat net niet deden.

De onderzoekers stelden vast dat waneer de deelnemers blootgesteld waren aan de gesynchroniseerde geluiden, ze meer woordassociaties van de avond voordien konden onthouden. De geluidsstimuli die niet gelijkliepen met de oscillaties in de hersenen, hadden geen effect op hun vermogen om de woordassociaties te onthouden.

Cataractoperaties
Geluiden kunnen de hersenen ook gunstig beïnvloeden wanneer we niet slapen. Onlangs stelden onderzoekers van de Chiang Mai universiteit in Thailand vast dat stereofonische beats, die bestaan uit twee tonen op verschillende frequenties, door hun onspannend effect kunnen helpen angstgevoelens in te dijken en het hartritme doen zakken bij mensen die een stresserende cataractoperatie ondergaan.


Bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1620095/2013/04/23/Muziek-tijdens-slaap-stimuleert-geheugen.dhtml

Eigen mening: Dit vind ik een zeer leuke ontdekking! Blijkt dus dat als je muziek luistert tijdens je slaap, je de volgende dag meer onthouden hebt. Wat echter niet vermeld wordt is het soort muziek je moet luisteren. Ik kan me voorstellen dat er muziekgenres zijn die niet erg geheugenbevorderend zijn.
Er is al eerder aangetoond dat muziek ook een therapeutische werking had, maar nu dus ook een geneeskrachtige. Mensen die een cataractoperatie ondergaan, kunnen hun hartritme doen zakken door het luisteren naar muziek.
In de wondere wereld van de wetenschap is er vanalles mogelijk, maar dit vind ik echt wel een positieve ontdekking!

M*thi De Pauw
23rd April 2013, 17:04
Dit wordt ook gebruikt om 'lucid dreaming' op te wekken. Dit zijn dromen waarin je zogezegd zou beseffen dat je je in een droom bevindt en beseft dat je thuis in je bed ligt. Je zou dus kunnen doen wat je wilt, aangezien het toch maar een droom is.

Ik heb dit ooit geprobeerd, maar ik ben er niet in geslaagd. Wel sliep ik beter en vaster, dus misschien heeft dat iets met dit onderwerp te maken.

Sam.Goris
2nd May 2013, 22:42
Ik heb gemerkt dat wanneer ik in slaap val met muziek op de achtergrond ik ook effectief beter slaap en me 's ochtends ook veel frisser voel dan wanneer ik 'gewoon' ga slapen.
Nu of dit ook een effect heeft op mijn geheugen zou ik moeilijk kunnen zeggen. Ik heb altijd een vrij slecht korte termijn geheugen gehad. Dus iets wat ik de avond van te voren heb geleerd zou ik niet van kunnen zeggen of het beter blijft hangen met of zonder muziek.... Ik hoop stiekem toch van wel :cool: