Barst
28th November 2005, 18:00
Studiehuis: waar ging het mis?
Uitzenddatum: Ma. 28 november 2005, 20.30u
Vorige maand bleek uit een evaluatie van het studiehuis dat leerlingen met een havo- of vwo-diploma onvoldoende zijn voorbereid op een vervolgopleiding aan hogeschool of universiteit. Minister Van der Hoeven van Onderwijs zal een deel van de hervormingen in het studiehuis terugdraaien. Waar ging het mis met het studiehuis?
Tweede fase
Het studiehuis, officieel tweede fase genoemd, werd in 1998 ingevoerd. Politici, met name van de PvdA, besloten dat het onderwijs drastisch moest worden vernieuwd.
Vakken verdubbeld
Het onderwijs voor leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo moest zwaarder: het aantal eindexamenvakken werd verdubbeld. Op de havo ging het aantal vakken van zes naar dertien en op het vwo van zeven naar veertien. Ook moesten de scholieren in de tweede fase zelfstandig informatie vergaren en verwerken. Het zwaartepunt kwam meer te liggen op vaardigheden dan op kennis.
Mis
Sinds de invoering van het studiehuis zijn er verschillende aanpassingen gemaakt. Onlangs bleek uit een evaluatie (‘zeven jaar tweede fase, een balans’) dat er nogal wat mis is met het ‘nieuwe leren’. De lesstof is te versnipperd, waardoor leerlingen nergens echt goed in zijn. Hogescholen en universiteiten klagen dat eerstejaars niet goed kunnen spellen en rekenen. Ook schieten de analytische vaardigheden tekort.
Teruggedraaid
Minister Van der Hoeven heeft na de evaluatie aangekondigd dat een deel van de tweede fase weer wordt teruggedraaid. De minister wil het aantal vakken terugbrengen en scholen meer ruimte geven bij de invulling van de lesstof.
In Netwerk een gesprek met Nel Ginjaar-Maas, oud-staatssecretaris onderwijs en een van de grondleggers van de tweede fase en Jan Dirk Imelman, emeritus hoogleraar pedagogiek en fel tegenstander van het studiehuis.
Uitzenddatum: Ma. 28 november 2005, 20.30u
Vorige maand bleek uit een evaluatie van het studiehuis dat leerlingen met een havo- of vwo-diploma onvoldoende zijn voorbereid op een vervolgopleiding aan hogeschool of universiteit. Minister Van der Hoeven van Onderwijs zal een deel van de hervormingen in het studiehuis terugdraaien. Waar ging het mis met het studiehuis?
Tweede fase
Het studiehuis, officieel tweede fase genoemd, werd in 1998 ingevoerd. Politici, met name van de PvdA, besloten dat het onderwijs drastisch moest worden vernieuwd.
Vakken verdubbeld
Het onderwijs voor leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo moest zwaarder: het aantal eindexamenvakken werd verdubbeld. Op de havo ging het aantal vakken van zes naar dertien en op het vwo van zeven naar veertien. Ook moesten de scholieren in de tweede fase zelfstandig informatie vergaren en verwerken. Het zwaartepunt kwam meer te liggen op vaardigheden dan op kennis.
Mis
Sinds de invoering van het studiehuis zijn er verschillende aanpassingen gemaakt. Onlangs bleek uit een evaluatie (‘zeven jaar tweede fase, een balans’) dat er nogal wat mis is met het ‘nieuwe leren’. De lesstof is te versnipperd, waardoor leerlingen nergens echt goed in zijn. Hogescholen en universiteiten klagen dat eerstejaars niet goed kunnen spellen en rekenen. Ook schieten de analytische vaardigheden tekort.
Teruggedraaid
Minister Van der Hoeven heeft na de evaluatie aangekondigd dat een deel van de tweede fase weer wordt teruggedraaid. De minister wil het aantal vakken terugbrengen en scholen meer ruimte geven bij de invulling van de lesstof.
In Netwerk een gesprek met Nel Ginjaar-Maas, oud-staatssecretaris onderwijs en een van de grondleggers van de tweede fase en Jan Dirk Imelman, emeritus hoogleraar pedagogiek en fel tegenstander van het studiehuis.