PDA

Bekijk de volledige versie : Wetenschappers redden meest bedreigde vogel van uitsterven


M*rel.Marissen
22nd April 2013, 15:30
Wetenschappers redden meest bedreigde vogel van uitsterven

Nog amper 22 exemplaren zouden er in het wild leven en dus wordt de Madagaskarwitoogeend beschouwd als de meest bedreigde vogel ter wereld. Maar onlangs werden er 18 eendjes uitgebroed in gevangenschap. En dus hebben wetenschappers opnieuw hoop dat de diersoort gered kan worden van het uitsterven. Dat staat te lezen op de ecowebsite Treehugger.

Hoewel de eend ooit heel normaal was op Madagaskar, werd er in de jaren 90 gedacht dat ze uitgestorven was. Maar in 2006 werd een klein groepje ontdekt langs een afgelegen meer. En nu zijn wetenschappers van de Wildfowl en Wetlands Trust er dus in geslaagd om de dieren te kweken in gevangenschap.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1619148/2013/04/22/Wetenschappers-redden-meest-bedreigde-vogel-van-uitsterven.dhtml
Datum: 22/04/2013

Mening:

Misschien is dit niet meteen het allerbelangrijkste nieuws, maar ik vind het best een dom idee om die dieren te kweken in gevangenschap. Wanneer je kijkt naar de evolutietheorie, zie je dat er enorm veel dierensoorten uitgestorven zijn, en meestal gewoon omdat ze in die vorm niet meer kunnen overleven in de natuur zoals ze op dat moment is. Bij deze vogels is dat op dit moment het geval, en dat kunnen we toch niet tegenhouden. Ah jawel, we kunnen dat wel tegenhouden, we kunnen al die beestjes gaan opsluiten en kweken... Eigenlijk vind ik dat vrij egoïstisch van onze wetenschap. We willen hen niet laten uitsterven, niet omdat we met hen inzitten (want anders stop je ze niet in een gevangenis), maar omdat we hen willen hebben, we willen nog een levend exemplaar hebben, puur voor de wetenschap. Zeggen dat mensen niet mogen jagen op bedreigde diersoorten vind ik ok, want dan zouden ze niet van nature uitsterven, maar dit vind ik gewoon overdreven.