PDA

Bekijk de volledige versie : #DSDISCUSSIE. Waarom is het zo moeilijk om leraren te vinden?


Caroline_Van_Tendeloo
16th April 2013, 12:53
#DSDISCUSSIE. Waarom is het zo moeilijk om leraren te vinden?

Het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) is op zoek naar 1.000 nieuwe leerkrachten. Met een heuse reclamecampagne wil het openbare onderwijsnet nieuwe kandidaten bereiken en het huidige personeel behouden.

‘De uitdaging om geschikt personeel te vinden neemt ieder jaar toe', zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. ‘Dat komt natuurlijk omdat de pool van afstuderende leerkrachten elk jaar kleiner wordt. Dit probleem laat zich vooral voelen in het basisonderwijs.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130416_031

Mijn mening:
Er zijn in mijn ogen heel wat redenen waarom het zo moeilijk is om leraren te vinden. Zo is het bijvoorbeeld de dag van vandaag niet meer vanzelfsprekend dat kinderen en jongeren respect hebben voor hun leerkracht. Er heerst een heel andere mentaliteit dan vroeger en het is nu allesbehalve gemakkelijk je klas onder controle te houden. Ten tweede heb je als leerkracht eigenlijk nooit echt gedaan met werken. Overdag moet je lesgeven, meewerken aan de opvoeding van kinderen, op bijscholing gaan... en na de schooluren is het werk zeker en vast niet gedaan, denk maar aan testen opstellen en verbeteren, nieuwe lessen in elkaar steken, rapporten maken... Ook is het volgens mij in de ogen van veel mensen (mezelf niet bijgeteld) nog steeds een onderbetaald beroep wat heel wat jongeren tegenhoudt om aan een lerarenopleiding te starten. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar uiteraard is het een zeer leuk beroep (je brengt kinderen heel wat bij en bouwt mee aan hun toekomst) en zijn hier dus ook heel wat voordelen aan verbonden.