A*nelien.Vermijlen
16th April 2013, 11:11
Wouter Arrazola de Oñate is dokter en onder meer directeur van de Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg. .
Eén getal: 5.220.000.000 euro. Meer dan vijf miljard euro is de som geld die we jaarlijks kwijt zijn aan ziektekosten door luchtvervuiling. De grootste vervuiler in België blijkt ons verkeer en transport. Onze samenleving wordt stilaan in zijn voortbestaan bedreigd. Zo hebben kinderen alsmaar meer puffers nodig om normaal te kunnen ademen en is er bijna geen plaats meer in Antwerpen om op een gezonde manier scholen te kunnen bouwen. Dit kunnen we moeilijk een mooi toekomstperspectief noemen. Wetenschappers roepen dit al jaren. De European Respiratory Society, een vereniging van meer dan 10.000 long- en ademhalingswetenschappers, toont onomstotelijk aan dat luchtvervuiling verantwoordelijk is voor een enorme ziektelast op bevolkingsniveau. Omdat nog te vaak economische belangen lijken te primeren op gezondheid voelen wij ons als gezondheidswerker verplicht om menselijk leed uit te drukken in economische waarde. Vandaar dit goed onderbouwde bedrag. Als het bespaard zou worden zou het misschien kunnen bijdragen tot verlaging van de loonlast ?
Slechtste lucht van Europa
De vorige generaties beleidsmakers hebben Vlaanderen ingericht met een te nauwe focus op individueel wonen en individueel verplaatsen. Iedereen wil een eigen huis en een eigen auto om naar het werk te rijden. Ons land is in één grote verkaveling veranderd. De gevolgen hiervan zijn dat men in zo'n dicht bevolkt gebied geen logistieke draaischijf meer kan uitbouwen zonder flinke schade aan gezondheid en ruimtelijke ordening te berokkenen. De Antwerpse haven mag dan de motor zijn van onze economie, die haven is ook verantwoordelijk voor de slechte staat van onze lucht. De slechtste lucht van heel Europa.
We zouden de moed moeten hebben om toe te geven dat het "logistiek draaischijfplan" niet zo'n optimale keuze was en ons herpakken. Actie moet ondernomen worden om het verkeer drastisch te verminderen, stap voor stap. En er zouden geen beslissingen mogen genomen worden die het omgekeerde doen (verbredingen van snelwegen, nieuwe snelwegen, megaprojecten die extra transport en verkeer aantrekken...). Een wetgevend kader waarbinnen het beleid zich kan bewegen, afgestemd op internationale afspraken en kennis, ontbreekt in ons land nog. Dit zou een eerste goede stap zijn.
Wat hebben we er aan?
Want met het kopen van een hybride wagen en wat spaarlampen, of door af en toe eens te zingen voor het klimaat of een berg te beklimmen gaan we er echt niet geraken. Een mentaliteitsomslag is nodig, met meer aandacht voor het "samen" leven en voor het algemeen belang inclusief gezondheid. Onze afhankelijkheid van verbrandingsmotoren, olie en diesel is te groot en bovendien ouderwets. Andere landen, partners en investeerders weten dit ook. Een economie of een haven kan ook groeien zonder groter te worden. Door beter te worden, duurzamer en gezonder. Door in te spelen op de aantrekkelijkheid vanwege duurzaamheid, veiligheid, gezondheid en ecologisch bewustzijn. Consumenten zijn hier in toenemende mate gevoelig voor.
Zo'n transformatie van economie en samenleving kan net de nodige boost zijn die nodig is om weer uit het slop te raken. Net zoals andere grote transformaties dit in het verleden geweest zijn. Als we moedige keuzes maken kan onze regio weer een leidinggevende rol gaan vervullen. Wat hebben we trouwens aan een groeiende economie als er geen schone lucht meer over is en we er allemaal samen ongezond van worden ?
Bron: De morgen
Datum: 16/04/2013
Mening:
Het is inderdaad een zeer groot bedrag maar ik denk niet dat dit bedrag de komende jaren zal dalen. Zoals in het artikel al vermeld, heeft iedereen een ideaalbeeld in zijn hoofd. Iedereen wil zijn eigen huisje en tuintje, zijn eigen auto, vaak meerdere per gezin. Maar iedereen wil ook in een gezonde buurt wonen, die gezonde buurten worden door onze ideaalbeelden steeds zeldzamer. Wij vervuilen onze lucht steeds meer.
We kunnen hier enkel iets aan doen door drastische maatregelen te nemen maar ik zie deze maatregelen nog niet meteen verschijnen.
Eén getal: 5.220.000.000 euro. Meer dan vijf miljard euro is de som geld die we jaarlijks kwijt zijn aan ziektekosten door luchtvervuiling. De grootste vervuiler in België blijkt ons verkeer en transport. Onze samenleving wordt stilaan in zijn voortbestaan bedreigd. Zo hebben kinderen alsmaar meer puffers nodig om normaal te kunnen ademen en is er bijna geen plaats meer in Antwerpen om op een gezonde manier scholen te kunnen bouwen. Dit kunnen we moeilijk een mooi toekomstperspectief noemen. Wetenschappers roepen dit al jaren. De European Respiratory Society, een vereniging van meer dan 10.000 long- en ademhalingswetenschappers, toont onomstotelijk aan dat luchtvervuiling verantwoordelijk is voor een enorme ziektelast op bevolkingsniveau. Omdat nog te vaak economische belangen lijken te primeren op gezondheid voelen wij ons als gezondheidswerker verplicht om menselijk leed uit te drukken in economische waarde. Vandaar dit goed onderbouwde bedrag. Als het bespaard zou worden zou het misschien kunnen bijdragen tot verlaging van de loonlast ?
Slechtste lucht van Europa
De vorige generaties beleidsmakers hebben Vlaanderen ingericht met een te nauwe focus op individueel wonen en individueel verplaatsen. Iedereen wil een eigen huis en een eigen auto om naar het werk te rijden. Ons land is in één grote verkaveling veranderd. De gevolgen hiervan zijn dat men in zo'n dicht bevolkt gebied geen logistieke draaischijf meer kan uitbouwen zonder flinke schade aan gezondheid en ruimtelijke ordening te berokkenen. De Antwerpse haven mag dan de motor zijn van onze economie, die haven is ook verantwoordelijk voor de slechte staat van onze lucht. De slechtste lucht van heel Europa.
We zouden de moed moeten hebben om toe te geven dat het "logistiek draaischijfplan" niet zo'n optimale keuze was en ons herpakken. Actie moet ondernomen worden om het verkeer drastisch te verminderen, stap voor stap. En er zouden geen beslissingen mogen genomen worden die het omgekeerde doen (verbredingen van snelwegen, nieuwe snelwegen, megaprojecten die extra transport en verkeer aantrekken...). Een wetgevend kader waarbinnen het beleid zich kan bewegen, afgestemd op internationale afspraken en kennis, ontbreekt in ons land nog. Dit zou een eerste goede stap zijn.
Wat hebben we er aan?
Want met het kopen van een hybride wagen en wat spaarlampen, of door af en toe eens te zingen voor het klimaat of een berg te beklimmen gaan we er echt niet geraken. Een mentaliteitsomslag is nodig, met meer aandacht voor het "samen" leven en voor het algemeen belang inclusief gezondheid. Onze afhankelijkheid van verbrandingsmotoren, olie en diesel is te groot en bovendien ouderwets. Andere landen, partners en investeerders weten dit ook. Een economie of een haven kan ook groeien zonder groter te worden. Door beter te worden, duurzamer en gezonder. Door in te spelen op de aantrekkelijkheid vanwege duurzaamheid, veiligheid, gezondheid en ecologisch bewustzijn. Consumenten zijn hier in toenemende mate gevoelig voor.
Zo'n transformatie van economie en samenleving kan net de nodige boost zijn die nodig is om weer uit het slop te raken. Net zoals andere grote transformaties dit in het verleden geweest zijn. Als we moedige keuzes maken kan onze regio weer een leidinggevende rol gaan vervullen. Wat hebben we trouwens aan een groeiende economie als er geen schone lucht meer over is en we er allemaal samen ongezond van worden ?
Bron: De morgen
Datum: 16/04/2013
Mening:
Het is inderdaad een zeer groot bedrag maar ik denk niet dat dit bedrag de komende jaren zal dalen. Zoals in het artikel al vermeld, heeft iedereen een ideaalbeeld in zijn hoofd. Iedereen wil zijn eigen huisje en tuintje, zijn eigen auto, vaak meerdere per gezin. Maar iedereen wil ook in een gezonde buurt wonen, die gezonde buurten worden door onze ideaalbeelden steeds zeldzamer. Wij vervuilen onze lucht steeds meer.
We kunnen hier enkel iets aan doen door drastische maatregelen te nemen maar ik zie deze maatregelen nog niet meteen verschijnen.