charlotte.vanlooy
12th April 2013, 23:38
Noorwegen wil eerste tunnel voor boten ter wereld bouwen.
De Noorse regering heeft het licht op groen gezet voor de bouw van een tunnel voor boten, waardoor de woelige wateren voor de kust worden omzeild. De bouwpromotoren noemen het de eerste tunnel met dergelijke omvang. In het verleden droomden zowel de Vikings als de nazi's van zo'n tunnel, maar Oslo zal de droom nu waarmaken.
In een nieuw tienjarenplan rond transport kondigde de regering aan dat ze 1 miljard kronen (133,6 miljoen euro) opzij zet voor de bouw van een zeetunnel in Stad, het schiereiland in het zuidwesten van het koninkrijk dat bekendstaat om zijn moeilijk bevaarbare wateren.
1.700 meter tussen twee fjorden
De tunnel heeft een lengte van 1.700 meter en zal twee Noorse fjorden met elkaar verbinden. "Het project zal de veiligheid en bevaarbaarheid van de wateren van de regio verhogen", zegt de regering. De kost voor het boren van de tunnel wordt geschat op 1,6 miljard kronen en zou ten vroegste in 2018 starten, en zal vier jaar duren.
Canal du Midi
Tunnels voor binnenvaartschepen bestaan al, zoals op het Canal du Midi in Frankrijk, maar die van Stad zal de eerste zijn die vaartuigen met een bruto inhoud tot 16.000 ton kan doorlaten.
"Het zal de eerste tunnel ter wereld zijn waarlangs grote boten kunnen oversteken, zoals cargoschepen of de Kustexpres, een bekend toeristisch vaartuig dat langs de Noorse kust vaart. Volgens een studie die uitgevoerd werd door het gespecialiseerde bedrijf Nordvest Fjordservice vonden in de woelige wateren voor het schiereiland sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog 46 ongevallen plaats die het leven kostten aan 33 personen.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1613808/2013/04/12/Noorwegen-wil-eerste-tunnel-voor-boten-ter-wereld-bouwen.dhtml
Mening: Ik vind dit zeker een goed initiatief van Noorwegen. Maar zoals iedereen weet, zijn er bij alle 'nieuwigheden' ook wel negatieve kantjes. Hier gaat het dan vooral over het feit dat deze innovatie veel geld kost. Wat als het dan toch niet functioneert zoals het hoort? Aan de andere kant zijn er al vaartunnels, dit is echter de eerste in de stad. Over die andere vaartunnels zijn er nog geen klachten gekomen, dus misschien is dit toch wel een goed idee!? Wat toch wel de moeite is, is dat er maar liefst een vaartuig met een inhoud van 1.600 ton door kan varen. Deze vaartunnel zal ook zorgen voor vele nieuwsgierige mensen. Vele mensen vinden dit mooi om naar te kijken. Dus: PRO of CONTRA ? Ik zou met dit project toch wel in zee durven gaan;)
De Noorse regering heeft het licht op groen gezet voor de bouw van een tunnel voor boten, waardoor de woelige wateren voor de kust worden omzeild. De bouwpromotoren noemen het de eerste tunnel met dergelijke omvang. In het verleden droomden zowel de Vikings als de nazi's van zo'n tunnel, maar Oslo zal de droom nu waarmaken.
In een nieuw tienjarenplan rond transport kondigde de regering aan dat ze 1 miljard kronen (133,6 miljoen euro) opzij zet voor de bouw van een zeetunnel in Stad, het schiereiland in het zuidwesten van het koninkrijk dat bekendstaat om zijn moeilijk bevaarbare wateren.
1.700 meter tussen twee fjorden
De tunnel heeft een lengte van 1.700 meter en zal twee Noorse fjorden met elkaar verbinden. "Het project zal de veiligheid en bevaarbaarheid van de wateren van de regio verhogen", zegt de regering. De kost voor het boren van de tunnel wordt geschat op 1,6 miljard kronen en zou ten vroegste in 2018 starten, en zal vier jaar duren.
Canal du Midi
Tunnels voor binnenvaartschepen bestaan al, zoals op het Canal du Midi in Frankrijk, maar die van Stad zal de eerste zijn die vaartuigen met een bruto inhoud tot 16.000 ton kan doorlaten.
"Het zal de eerste tunnel ter wereld zijn waarlangs grote boten kunnen oversteken, zoals cargoschepen of de Kustexpres, een bekend toeristisch vaartuig dat langs de Noorse kust vaart. Volgens een studie die uitgevoerd werd door het gespecialiseerde bedrijf Nordvest Fjordservice vonden in de woelige wateren voor het schiereiland sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog 46 ongevallen plaats die het leven kostten aan 33 personen.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1613808/2013/04/12/Noorwegen-wil-eerste-tunnel-voor-boten-ter-wereld-bouwen.dhtml
Mening: Ik vind dit zeker een goed initiatief van Noorwegen. Maar zoals iedereen weet, zijn er bij alle 'nieuwigheden' ook wel negatieve kantjes. Hier gaat het dan vooral over het feit dat deze innovatie veel geld kost. Wat als het dan toch niet functioneert zoals het hoort? Aan de andere kant zijn er al vaartunnels, dit is echter de eerste in de stad. Over die andere vaartunnels zijn er nog geen klachten gekomen, dus misschien is dit toch wel een goed idee!? Wat toch wel de moeite is, is dat er maar liefst een vaartuig met een inhoud van 1.600 ton door kan varen. Deze vaartunnel zal ook zorgen voor vele nieuwsgierige mensen. Vele mensen vinden dit mooi om naar te kijken. Dus: PRO of CONTRA ? Ik zou met dit project toch wel in zee durven gaan;)