PDA

Bekijk de volledige versie : Belgische kinderen bij grootste pesters van Europa


Carine.Smets
11th April 2013, 10:09
Bijna vier op de tien Belgische jongeren werd onlangs gepest. Dat blijkt uit een studie van Unicef, de VN-organisatie die zich inzet voor het welzijn van kinderen, waar verschillende kranten vandaag over berichten. Ons land scoort opvallend slechter dan de rest van Europa. .

België is het land waar in West-Europa het meeste kinderen betrokken raakt bij pesterijen of fysiek geweld. Respectievelijk zes en zeven landen, voornamelijk in het voormalige Oostblok, scoren nog slechter. Dat blijkt uit het elfde Unicef-rapport over het welbevinden van kinderen in 29 Europese landen en de Verenigde Staten in 2010.

"We blijven aanmodderen", reageert Gie Deboutte, expert en voorzitter van het Vlaams netwerk Kies kleur tegen Pesten, in de krant. "Nog altijd hebben we geen structureel beleid rond pesten. Finland, Noorwegen en zelfs de Verenigde Staten nemen het probleem op in hun regeringsnota's. Niet zo bij ons. Welzijn, Volksgezondheid, Onderwijs: het blijft dode letter."

Ook wat kinderarmoede betreft is ons land recordhouder in West-Europa. Iets meer dan één op de tien gezinnen moet leven van een inkomen dat minder dan de helft is van het nationale gemiddelde. Ook het sterftecijfer bij kinderen en jongeren tot negentien jaar is bijzonder hoog. Toch staat ons land op de negende plaats in de ranglijst van kinderwelzijn. Op onderwijsvlak belandt België op een tweede plaats, na Nederland.

Bron: demorgen.be en Het Laatste Nieuws

Mening: Ik schrik er niet van dat België hoog scoort wat het pesten betreft. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn kinderen. Meerdere malen heb ik een gesprek gehad met directie en leerkrachten over het pesten. Even werd hier iets aan gedaan, maar al vlug had men er geen oog meer voor en begon het terug. Ze hebben mij zelfs éénmaal zo ver gekregen dat ik aangifte ben gaan doen bij de politie. Deze vonden het spijtig dat ik dit niet eerder was komen melden daar zij met sommige scholen een samenwerkingsakkoord hebben om pesters aan te pakken. Ik moet zeggen sindsdien heeft mijn oudste geen last meer van pesters en de school waar ze nu gaat volgt dit ook heel goed op. Het hangt dus ook enorm veel af van de school of zij willen meewerken om pestgedrag te bestrijden. Maar ik kan je garanderen als iemand in de familie gepest wordt weegt dit door op de hele familie. Wat ik wel denk is dat het vaak kinderen zijn die thuis niet veel aandacht krijgen en daardoor overgaan tot pesten, daar ze dan wel aandacht krijgen. Maar dit vind ik verkeerd. Daarom ben ik er een enorme voorstander van om te trachten van de pesters op te vangen en hen zo te begeleiden dat het pesten stopt. Dit komt iedereen ten goede. Er zijn er al genoeg geweest die omwille van het feit dat ze gepest werden uit het leven zijn gestapt en dit kan de dag van vandaag niet meer, we moeten er met z'n allen voor zorgen dat het pesten niet alleen bij de kinderen maar ook bij volwassenen ophoudt.

Greet.VanDeun
13th April 2013, 22:26
Het tegengaan van pesten is een verantwoordelijkheid van ons allemaal, niet alleen van de ouders, de leraren en de school maar ook van de regering. Als de regering van Noorwegen, Finland en de Verenigde Staten kunnen bijdragen aan een oplossing voor dit probleem dan kan onze regering dit in principe toch ook!
Ik kan mij goed inbeelden dat de kwaliteit van het pestbeleid afhangt van school tot school, mijn school had jammer genoeg geen echt pestbeleid, ik heb het dus van dichtbij kunnen meemaken. Dat de politie een samenwerkingsakkoord in verband met pesten heeft met sommige scholen had ik nog nooit eerder gehoord, aan de ene kant vind ik dit nogal verregaand maar ik vind dat wel een goed idee als het pesten echt uit de hand loopt.