PDA

Bekijk de volledige versie : 2000 meisjes lopen gevaar op besnijdenis


T*ssa.Mertens
8th April 2013, 12:32
Naar schatting zijn er in ons land 2000 meisjes die het risico lopen genitaal verminkt te worden. De meeste van hen wonen in Brussel, maar ook in Antwerpen lopen honderden meisjes gevaar om besneden te worden. De hulporganisatie GAMS gaat zich nu sterker concentreren op de aanpak van de problematiek in Vlaanderen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen.


Het aantal vrouwen in ons land dat besneden is, is de afgelopen tien jaar volgens schattingen verdrievoudigd: zo’n 6000. Het gaat niet alleen om vrouwen die in hun land van herkomst genitaal verminkt werden en daarna in ons land terechtkwamen, maar ook om vrouwen en meisjes die in België geboren zijn. Vaak laten hun ouders hen tijdens vakanties in hun land van origine besnijden. Maar er vinden ook clandestiene verminkingen in ons land plaats. Nochtans zijn vrouwenbesnijdenissen in ons land verboden: er staan gevangenisstraffen tot zeven jaar op.

De problematiek is het grootst in Brussel, en daar is de afgelopen jaren door de organisatie GAMS al sterk ingezet op preventie. Antwerpen werd de voorbije jaren wat aan zijn lot overgelaten. Daar komt nu verandering in. GAMS heeft subsidies gekregen om zijn werk in Vlaanderen uit te bouwen.

“Vooral preventie is belangrijk”, zegt Fabienne Richard, voorzitster van GAMS. “Voor vrouwen die al besneden zijn, is het te laat. Maar we moeten ervoor zorgen dat hun dochters niet hetzelfde moeten meemaken.” GAMS zal ook opleidingen geven aan gynaecologen, huisartsen, kinderverzorgsters en kleuterjuffen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1363903/2000-meisjes-lopen-gevaar-op-besnijdenis.aspx (http://http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1363903/2000-meisjes-lopen-gevaar-op-besnijdenis.aspx)

Mening: Mijn mening hierover kan nogal grof overkomen, maar ik vind het namelijk raar dat sommige mensen niet vrij zijn, om deze keuze te nemen. Wanneer dit gebeurt zonder toestemming van het 'slachtoffer', dan zou ik er ook straffen op zetten. Soms zijn er mensen die hier wel zelf voor kiezen en dit heeft dan te maken met religie, geloof, land van herkomst,... . Hier moet de persoon dan vrij zijn om het te kunnen laten doen. Indien het slachtoffer gedwongen wordt of dit gebeurt zonder toestemming, dan moet er meteen ingegrepen worden. Het is namelijk niet zo, dat een vrouw verminkt moet worden. Wij moeten en mogen onze eigen rechten hebben vind ik. Ik vind het daarom ook niet raar, dat in Brussel, de cijfers stijgen van besnijdenis bij vrouw omdat er daar veel mensen wonen van andere herkomst. Een celstraf van zeven jaar voor een besnijdenis van een vrouw, vind ik dan ook overdreven veel, wanneer de vrouw zelf zou toestemmen. Als de vrouw geen toestemming heeft, dan vind ik het natuurlijk een lichte 'straf'. Je neemt niet zomaar een deel van een vrouw haar leven weg. Daarom is mijn mening dat iedereen moet en mag vrij zijn in haar keuze, wanneer zij dit wil laten doen. Ga zeker en vast de reden ook na, waarom een vrouw dit zou kunnen of willen doen.

Hannah.Oris
8th April 2013, 13:58
Zulke besnijdenissen zijn geen vrije keuze van de meisjes die het ondergaan. Ik vind jouw eigen mening wel erg vreemd. Wat deze vrouwen moeten meemaken is niet verantwoord. Ze lijden hun hele leven lang aan de gevolgen ervan. Zoals in het artikel vermeld staat, gaat het om verminking. Ik ben er van overtuigd dat verminking niet iets is waar je zelf voor kiest. Dit soort 'ingrepen' moet overal verboden worden en verdienen inderdaad een zware straf.

Greet.VanDeun
10th April 2013, 21:35
"Mijn mening hierover kan nogal grof overkomen, maar ik vind het namelijk raar dat sommige mensen niet vrij zijn, om deze keuze te nemen." Ik sluit me hier aan bij de mening van Hannah, Deze vrouwen maken niet zelf de keuze om besneden te worden, ze worden door hun omgeving en familie emotioneel en misschien ook fysiek onder druk gezet, ze hebben geen keuze als ze aanvaard willen worden door hun familie en hun omgeving.

T*ssa.Mertens
15th April 2013, 11:46
Ik vraag me af, waarom de mens altijd kijkt naar degene die het niet willen. Het is natuurlijk zo dat de meeste mensen hieronder het zelf niet willen. Hier volg ik jullie volledig mee, maar er is toch ook altijd een andere groep. Er zijn nog steeds mensen die zo in hun geloof opgaan dat ze hier wel achter staan. Krijgen deze mensen dan geen kans om hun keuze te krijgen wat ze zelf willen? Ik weet ook, dat deze groep van mensen klein zal zijn, maar ik ben er zeker van dat deze er is. Moeten we ook niet aan deze mensen denken?

Caroline.vanHulzen
17th May 2013, 18:32
Ik verschiet er elke keer weer van dat sommige meisjes nog altijd niet zelf hun keuzes mogen maken. Waarvoor zijn er anders de mensenrechten? Ik vind het dan ook een heel goed initiatief van Brussel dat zij hier straffen opzetten. Het is heel normaal dat er straffen worden uitgedeeld als meisjes die niet willen, wie verminkt er nu een meisje op die manier.
Ik vind dat ze ook zouden moeten nagaan om welke redenen deze mensen op vakantie gaan. Ik weet natuurlijk wel dat dit onmogelijk is maar zolang dit niet gebeurt zullen er nog duizenden meisjes verminkt worden.