PDA

Bekijk de volledige versie : Greenpeace België: ‘Regering beschermt Belgen te weinig tegen kernramp'


R*bin.Claesen
5th April 2013, 11:47
De federale regering doet te weinig om de Belgische bevolking te beschermen voor een ernstige kernramp in Doel of Tihange. Dat stelt Greenpeace België, dat de regering officieel in gebreke stelt wegens schuldig verzuim. Volgens de milieuorganisatie zijn de officiële noodplanzones te beperkt en liggen sommige evacuatiegebieden zelf in een risicogebied.
Met kerncentrales in Doel, in Tihange en in Mol bezit België in totaal acht kernreactoren. Bovendien staan vlak bij onze grenzen nog eens dertien kernreactoren. Het is de taak van de Belgische regering om de bevolking te beschermen tegen een mogelijke kernramp, met officiële nucleaire noodplanzones om mensen indien nodig te evacueren. Die voorzien een evacuatiegebied van tien kilometer rond de kerncentrales.

‘Veel te beperkt en hopeloos verouderd', meent Eloi Glorieux van Greenpeace België. ‘Na de kernramp in Fukushima werd vrijwel onmiddellijk een zone van 20 kilometer ontruimd, met uitschieters van dorpen tot op 50 kilometer. Maar onze regering laat na lessen te trekken uit die dramatische ervaring.'

Als voorbeeld haalt Glorieux de opvangcentra voor geëvacueerden in Antwerpen aan. ‘Stel dat er een kernramp gebeurt in Doel: daar wonen binnen een straal van dertig kilometer maar liefst 1.5 miljoen mensen. De vier opvangcentra voor geëvacueerden liggen bovendien allen binnen een straal van veertien tot twintig kilometer van Doel. De evacuatiecentra liggen dus zelf in besmet gebied', concludeert Glorieux

De milieuorganisatie zal de federale regering daarom officieel in gebreke stellen wegens schuldig verzuim en grove nalatigheid. Greenpeace roept bovendien op zo snel mogelijk maatregelen te treffen om de bevolking te beschermen tegen de gevolgen van een ernstige kernramp en de heropstart van Doel 3 en Tihange 2 uit te stellen tot een dergelijk afdoend rampenplan is opgesteld.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130405_00530233

mening:
Toen ik dit artikel las, verschoot ik eerlijk gezegd. Na alle rampen die de laatste jaren hebben plaats gevonden, leek het mij meer dan logisch dat België serieuze rampenplannen klaar had liggen.
België wordt toch steeds aanzien als een goed ontwikkeld en welvarend land, maar als het gaat over de veiligheid van de mens laten we blijkbaar een steek vallen. Ons kleine landje beschikt maar liefst over 8 kernreactoren en onze evacuatiecentra liggen zelf in de gevaarzone: Nog maar eens een bewijs van een slechte organisatie?? Ik denk dat Greenpeace terechte opmerkingen maakt en dat er in onze rampenplannen grote veranderingen moeten gebeuren.
De gevolgen van de kernramp Fukushima waren immens en dit heeft bij de meeste van ons toch een 'angst' achtergelaten. Desondanks het feit dat er voorbeelden genoeg zijn, blijft België wachten totdat wij zelf getroffen worden voordat er fatsoenlijke plannen worden opgesteld. :champa:
Ik persoonlijk steun het standpunt van Greenpeace enorm en wonende in dit land, zou ik het een opluchting vinden om over degelijke reddingsplannen te beschikken.

A*ton Goossens
25th April 2013, 10:33
Ik las dit artikel ook en het is toch wel opmerkelijk dat er zo weinig plannen over zijn. Als je ziet welke gevolgen de ramp in 1976 in Seveso had dan moeten ze daar toch uit geleerd hebben? Het is natuurlijk niet gemakkelijk voor een klein land zoals het onze. De centrales zijn quasi ingepland in de steden zelf. Het lijkt mij misschien wel tijd om wat meer te investeren in veiligere alternatieven dan de kerncentrales.