PDA

Bekijk de volledige versie : Studietoelagen automatisch vanaf 2014-2015


j*nthe.vermeiren
4th April 2013, 18:26
Studietoelage automatisch vanaf 2014-2015
donderdag 04 april 2013, 16u38

De studietoelage zal automatisch worden toegekend vanaf het school- en academiejaar 2014-2015. Dat laat minister van Onderwijs Pascal Smet weten.


De Vlaamse ombudsman Bart Weekers verklaarde eerder “verbolgen” te zijn dat de Vlaamse overheid geen studietoelagen wil toekennen aan rechthebbenden die hun aanvraag enkele weken te laat hebben ingediend.

“Als het aantal laattijdige aanvragen vier keer hoger ligt dan anders, dan zou het van wijs bestuur getuigen om die mensen alsnog te geven waarop ze recht hebben”, verklaarde Weekers donderdag in Het Laatste Nieuws. Dat zit er wellicht niet in. Smet onderstreept donderdagmiddag in een mededeling dat de nieuwe indieningstermijnen - van 1 augustus tot en met 1 juni - breed werden gecommuniceerd.

“Via affiches, aanvraagformulieren, folders, tussenpersonen en websites hebben we de bevolking vooraf tijdig en proactief ingelicht”, stelt de minister. “Bovendien werd naar de groep toelagetrekkers van 2010-2011 die voor 2011-2012 nog geen aanvraag hadden ingediend spontaan een herinneringsbrief gestuurd.” Dat leidde ertoe dat de helft van de laattijdigen toch nog een geldige aanvraag konden indienen.

Voor de komende jaren wordt wel gewerkt aan een automatisering van het systeem. Voor het jaar 2013-2014 wordt het aanvraagsysteem al vereenvoudigd voor gezinnen die voordien een toelage hadden. Het jaar daarop gaat de gefaseerde invoering van de automatisering van start.

BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130404_00529293

Mening: Ik denk dat dit een goede zaak is. Op deze manier vermijd je namelijk dat gezinnen die te laat zijn de premies mislopen. Ik begrijp echter wel dat men de afspraken die gemaakt zijn omtrent de nieuwe indieningstermijn wil respecteren en correct wil toepassen. Het aantal laattijdige indieningen lag dit jaar vier keer hoger, dit vind ik toch opmerkelijk.Men heeft ook herinneringsbrieven gestuurd, dus ik vermoed wel dat er voldoende duidelijk is gecommuniceerd. Naar de toekomst toe zal dit voor de gezinnen veel gemakkelijker zijn, ze hoeven zich tevens niet bezig te houden met al dat papierwerk.

Heleen.Mariën
4th April 2013, 18:45
Ik vind dit een zeer goed initiatief! Studeren is duur, dus de mensen die een laag inkomen hebben, kunnen de studietoelage aanvragen om de kosten wat te kunnen drukken. Dit heeft ervoor gezorgd dat er veel meer mensen zijn die nu kunnen voortstuderen. Wel was er een voorwaarde: je moest een aanvraag voor de studietoelage tijdig verzenden. Er zijn nu verschillende mensen die het nog niet hadden aangevraagd en bijgevolg geen aanspraak meer kunnen maken op een studietoelage. Enerzijds begrijp ik het wel. Er wordt een deadline gegeven en daar moet je je aan houden. Anderzijds vind ik dat hier toch een mouw aan gepast moet worden. De mensen die het financieel niet breed hebben, zijn soms ook minder goed in al dat papierwerk. Ik vind het dus goed dat het vanaf volgend jaar automatisch wordt geregeld!