jana.lambrechts
2nd April 2013, 11:19
Een verkeersovertreding wordt weer een pakje duurder: voor onmiddellijke inningen betaalt u vanaf vandaag 10 procent meer. Die boetes waren officieel al op 1 maart verhoogd, maar omdat de 30.000 politiecomputers niet tijdig aangepast waren, gaan ze pas vanaf vandaag in de praktijk in. De verhoging moet het aantal verkeersslachtoffers in ons land terugdringen.
Wanneer u een overtreding begaat, krijgt u vaak een voorstel tot onmiddellijke inning. Die tarieven die gaan met 10 procent de hoogte in. Nog even opfrissen:
Voor overtredingen van de eerste graad (op een busstrook rijden of 's nachts zonder licht fietsen), int de politie 55 in plaats van 50 euro.
Overtredingen van de tweede graad (door het oranje rijden of gsm'en achter het stuur) kosten weggebruikers 110 in plaats van 100 euro.
Wie een overtreding van de derde graad begaat (door het rood rijden), dient 165 euro neer te tellen, 15 meer dan daarvoor.
Een gordel niet dragen wordt dan weer een overtreding van de tweede graad (110 euro). En een kind niet ingespen wordt nog duurder (165 euro).
De verhoging van de bedragen voor onmiddellijke inning is niet van toepassing op snelheidsovertredingen of andere verkeersmisdrijven.
Normaal had de aanpassing al op 1 maart van kracht moeten zijn, maar dat lukte niet. De IT-diensten van de federale politie slaagden er niet in geslaagd de tabellen met de nieuwe bedragen te verspreiden naar alle 30.000 politiecomputers.
'Wij gaan er alles aan doen om de fout goed te maken. We mikken op 2 april, maar ik kan niet beloven dat het tegen dan zeker in orde zal zijn', klonk het toen bij woordvoerster Agnès Reis. De nieuwe deadline werd dus wel gehaald door de politiediensten.
bron:
www.destandaard.be - 2 april 2013 - 7u57
eigen mening
Dit onderwerp is al eerder verschenen op actua.org in maart en toen waren de meningen heel verdeeld. Zelf heb ik ook een gemengd gevoel bij de verhoging van de boetes. Ik vind het goed dat vooral het niet ingespen van een kind het meeste geld zal kosten. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt namelijk bij de ouders en het is maar een kleine moeite om je kind vast te gespen. Bovendien gaat het immers om de veiligheid van je kind en hiervoor dien je als ouder gewoon je verantwoordelijkheid op te nemen. Maar anderzijds vraag ik me af of alleen het verhogen van de boetes wel voldoende is? Er zal namelijk meer nood zijn aan voldoende controles en ik denk niet dat "maar" voor 5 euro extra nu iedereen plots wel zijn/ haar fietslicht gaat aansteken en nochtans is het wel de bedoeling dat je dit wel degelijk doet! Natuurlijk zal dit wel een effect hebben op een aantal chauffeurs om toch beter op te letten maar om eerlijk te zijn denk ik dat dit aantal maar beperkt is. Want zeg nu zelf een verhoging van 5 euro, ik denk niet dat daar veel chauffeurs van wakker zullen liggen. Volgens mij zou meer controles veel meer resultaat opleveren en dan ook vooral op te hoge snelheid want die boetes gaan ze dan niet verhogen. Nochtans is dit wel een van de meeste overtredingen in ons land.
Wanneer u een overtreding begaat, krijgt u vaak een voorstel tot onmiddellijke inning. Die tarieven die gaan met 10 procent de hoogte in. Nog even opfrissen:
Voor overtredingen van de eerste graad (op een busstrook rijden of 's nachts zonder licht fietsen), int de politie 55 in plaats van 50 euro.
Overtredingen van de tweede graad (door het oranje rijden of gsm'en achter het stuur) kosten weggebruikers 110 in plaats van 100 euro.
Wie een overtreding van de derde graad begaat (door het rood rijden), dient 165 euro neer te tellen, 15 meer dan daarvoor.
Een gordel niet dragen wordt dan weer een overtreding van de tweede graad (110 euro). En een kind niet ingespen wordt nog duurder (165 euro).
De verhoging van de bedragen voor onmiddellijke inning is niet van toepassing op snelheidsovertredingen of andere verkeersmisdrijven.
Normaal had de aanpassing al op 1 maart van kracht moeten zijn, maar dat lukte niet. De IT-diensten van de federale politie slaagden er niet in geslaagd de tabellen met de nieuwe bedragen te verspreiden naar alle 30.000 politiecomputers.
'Wij gaan er alles aan doen om de fout goed te maken. We mikken op 2 april, maar ik kan niet beloven dat het tegen dan zeker in orde zal zijn', klonk het toen bij woordvoerster Agnès Reis. De nieuwe deadline werd dus wel gehaald door de politiediensten.
bron:
www.destandaard.be - 2 april 2013 - 7u57
eigen mening
Dit onderwerp is al eerder verschenen op actua.org in maart en toen waren de meningen heel verdeeld. Zelf heb ik ook een gemengd gevoel bij de verhoging van de boetes. Ik vind het goed dat vooral het niet ingespen van een kind het meeste geld zal kosten. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt namelijk bij de ouders en het is maar een kleine moeite om je kind vast te gespen. Bovendien gaat het immers om de veiligheid van je kind en hiervoor dien je als ouder gewoon je verantwoordelijkheid op te nemen. Maar anderzijds vraag ik me af of alleen het verhogen van de boetes wel voldoende is? Er zal namelijk meer nood zijn aan voldoende controles en ik denk niet dat "maar" voor 5 euro extra nu iedereen plots wel zijn/ haar fietslicht gaat aansteken en nochtans is het wel de bedoeling dat je dit wel degelijk doet! Natuurlijk zal dit wel een effect hebben op een aantal chauffeurs om toch beter op te letten maar om eerlijk te zijn denk ik dat dit aantal maar beperkt is. Want zeg nu zelf een verhoging van 5 euro, ik denk niet dat daar veel chauffeurs van wakker zullen liggen. Volgens mij zou meer controles veel meer resultaat opleveren en dan ook vooral op te hoge snelheid want die boetes gaan ze dan niet verhogen. Nochtans is dit wel een van de meeste overtredingen in ons land.