Sofie.DeWolf
26th March 2013, 22:50
'Dikke vliegtuigpassagiers moeten meer betalen'
De kost van een vliegtuigticket zou berekend moeten worden aan de hand van het lichaamsgewicht van de passagier. Dat is de controversiële conclusie van een publicatie van Bharat P. Bhatta in het vermaarde vaktijdschrift Journal of Revenue and Pricing Management. Hoe meer gewicht een vliegtuig draagt, hoe meer kosten aan brandstof en hoe meer CO2-uitstoot, redeneert de economie-professor.
Bharat P. Bhatta, als professor economie verbonden aan de Sogn og Fjordane-universiteit in Noorwegen, brengt in de publicatie drie nieuwe modellen aan om de kost van een vliegtuigticket te berekenen. Die bieden volgens Bhatta 'serieuze voordelen aan de luchtvaartmaatschappijen, de passagiers en de samenleving in zijn geheel.'
'Een vermindering van 1 kilogram gewicht van een vliegtuig staat gelijk aan een besparing op brandstofkosten van 3.000 dollar (ongeveer 2.335 euro) per jaar en een vermindering van de CO2-uitstoot', legt Bhatta in de publicatie uit.
Bhatta verwijst naar een beslissing van vliegtuigmaatschappij Air Canada om de reddingsvesten van vliegtuigen te weren en hen zo 25 kilogram lichter te maken. Ook lagekostenmaatschappijen namen eerder al initiatieven om het gewicht te beperken, zoals een meerkost voor extra bagage of de verplichting voor passagiers met overgewicht om twee stoelen te nemen.
Extra kost voor overgewicht, korting voor ondergewicht
De professor ziet drie mogelijkheden om mensen te laten betalen naargelang hun lichaamsgewicht. Het eerste model telt het gewicht van de passagier samen met dat van zijn bagage en rekent dan een kost per kilo aan. Daardoor zou een reiziger van 100 kilo met 20 kilo bagage dubbel zoveel betalen als een reiziger met de helft van dat lichaamsgewicht en 10 kilo aan bagage.
Een tweede mogelijkheid is volgens Bhatta om een basistarief in te stellen en daarop een korting te geven per kilo 'ondergewicht' van een passagier, of een extra kost per kilo 'overgewicht'.
Passagiers geven zelf gewicht op
Bij het laatste model, dat de voorkeur van Bhatta wegdraagt, wordt ook een basiskost aangerekend, maar wordt daarbuiten een vooraf bepaalde korting gegeven voor reizigers onder een bepaald lichaamsgewicht, en een vaste extra kost voor passagiers die meer wegen dan een bepaald aantal kilogram.
Bhatta stelt ten slotte voor om passagiers hun eigen lichaamsgewicht te laten opgeven, en bij één op de vijf reizigers een steekproef te doen om valsspelers te ontmoedigen. Een andere mogelijkheid is om iedereen te wegen bij de check-in, al beseft Bhatta dat de kosten dan de spuigaten uit zouden lopen.
De Standaard 26/03/2013 om 15u02.
Mening
In het artikel staat de prijs van een vliegtuigticket berekend zou moeten worden aan de hand van het lichaamsgewicht van de passagier. Een vermindering van één kilogram gewicht van een vliegtuig staat gelijk aan een besparing op de brandstofkosten van ongeveer 3000 euro per jaar en een vermindering van de CO2-uitstoot. Voor de vliegtuigmaatschappijen is het zeer goed dat deze maatregel zou worden toegepast. Het is crisis voor iedereen. Besparingen moeten nu eenmaal gebeuren.
Ik ben persoonlijk voor dit voorstel. Het lijkt mij ergens gewoon logisch. Er wordt steeds gezegd dat je maximaal een bepaald gewicht mag meenemen als bagage. Maar er is wel een groot verschil tussen iemand van 60 kg die een bagage van 15 kg bij zich heeft en iemand van 100 kg die een bagage bij zich heeft van 15 kg. De persoon van 100 kg vraagt meer van het vliegtuig dan de persoon die 60 kg weegt. Ik zeg niet dat dit ook moet gelden voor mensen die een kleine mate van overgewicht hebben, maar de grens van 100 kg lijkt mij wel op zijn plaats.
Een ander aspect dat ik mij ineens kan bedenken is het comfort van de medereizigers. Mensen met overgewicht bezetten soms anderhalve zetel. Als je daar dan naast moet gaan zitten wordt dit wel wat krap. In dat geval zou ik deze personen (en dan heb ik het over mensen met zwaar overgewicht) twee zitjes laten betalen.
Ik begrijp ook wel dat dit niet leuk is voor de mensen met overgewicht, maar misschien is dit voor hen wel een motivatie om op dieet te gaan. Laat ons dit hopen. Een paar kilo’s minder zorgt al vlug voor een betere levenskwaliteit. Alleen maar voordelen dus.
De kost van een vliegtuigticket zou berekend moeten worden aan de hand van het lichaamsgewicht van de passagier. Dat is de controversiële conclusie van een publicatie van Bharat P. Bhatta in het vermaarde vaktijdschrift Journal of Revenue and Pricing Management. Hoe meer gewicht een vliegtuig draagt, hoe meer kosten aan brandstof en hoe meer CO2-uitstoot, redeneert de economie-professor.
Bharat P. Bhatta, als professor economie verbonden aan de Sogn og Fjordane-universiteit in Noorwegen, brengt in de publicatie drie nieuwe modellen aan om de kost van een vliegtuigticket te berekenen. Die bieden volgens Bhatta 'serieuze voordelen aan de luchtvaartmaatschappijen, de passagiers en de samenleving in zijn geheel.'
'Een vermindering van 1 kilogram gewicht van een vliegtuig staat gelijk aan een besparing op brandstofkosten van 3.000 dollar (ongeveer 2.335 euro) per jaar en een vermindering van de CO2-uitstoot', legt Bhatta in de publicatie uit.
Bhatta verwijst naar een beslissing van vliegtuigmaatschappij Air Canada om de reddingsvesten van vliegtuigen te weren en hen zo 25 kilogram lichter te maken. Ook lagekostenmaatschappijen namen eerder al initiatieven om het gewicht te beperken, zoals een meerkost voor extra bagage of de verplichting voor passagiers met overgewicht om twee stoelen te nemen.
Extra kost voor overgewicht, korting voor ondergewicht
De professor ziet drie mogelijkheden om mensen te laten betalen naargelang hun lichaamsgewicht. Het eerste model telt het gewicht van de passagier samen met dat van zijn bagage en rekent dan een kost per kilo aan. Daardoor zou een reiziger van 100 kilo met 20 kilo bagage dubbel zoveel betalen als een reiziger met de helft van dat lichaamsgewicht en 10 kilo aan bagage.
Een tweede mogelijkheid is volgens Bhatta om een basistarief in te stellen en daarop een korting te geven per kilo 'ondergewicht' van een passagier, of een extra kost per kilo 'overgewicht'.
Passagiers geven zelf gewicht op
Bij het laatste model, dat de voorkeur van Bhatta wegdraagt, wordt ook een basiskost aangerekend, maar wordt daarbuiten een vooraf bepaalde korting gegeven voor reizigers onder een bepaald lichaamsgewicht, en een vaste extra kost voor passagiers die meer wegen dan een bepaald aantal kilogram.
Bhatta stelt ten slotte voor om passagiers hun eigen lichaamsgewicht te laten opgeven, en bij één op de vijf reizigers een steekproef te doen om valsspelers te ontmoedigen. Een andere mogelijkheid is om iedereen te wegen bij de check-in, al beseft Bhatta dat de kosten dan de spuigaten uit zouden lopen.
De Standaard 26/03/2013 om 15u02.
Mening
In het artikel staat de prijs van een vliegtuigticket berekend zou moeten worden aan de hand van het lichaamsgewicht van de passagier. Een vermindering van één kilogram gewicht van een vliegtuig staat gelijk aan een besparing op de brandstofkosten van ongeveer 3000 euro per jaar en een vermindering van de CO2-uitstoot. Voor de vliegtuigmaatschappijen is het zeer goed dat deze maatregel zou worden toegepast. Het is crisis voor iedereen. Besparingen moeten nu eenmaal gebeuren.
Ik ben persoonlijk voor dit voorstel. Het lijkt mij ergens gewoon logisch. Er wordt steeds gezegd dat je maximaal een bepaald gewicht mag meenemen als bagage. Maar er is wel een groot verschil tussen iemand van 60 kg die een bagage van 15 kg bij zich heeft en iemand van 100 kg die een bagage bij zich heeft van 15 kg. De persoon van 100 kg vraagt meer van het vliegtuig dan de persoon die 60 kg weegt. Ik zeg niet dat dit ook moet gelden voor mensen die een kleine mate van overgewicht hebben, maar de grens van 100 kg lijkt mij wel op zijn plaats.
Een ander aspect dat ik mij ineens kan bedenken is het comfort van de medereizigers. Mensen met overgewicht bezetten soms anderhalve zetel. Als je daar dan naast moet gaan zitten wordt dit wel wat krap. In dat geval zou ik deze personen (en dan heb ik het over mensen met zwaar overgewicht) twee zitjes laten betalen.
Ik begrijp ook wel dat dit niet leuk is voor de mensen met overgewicht, maar misschien is dit voor hen wel een motivatie om op dieet te gaan. Laat ons dit hopen. Een paar kilo’s minder zorgt al vlug voor een betere levenskwaliteit. Alleen maar voordelen dus.