PDA

Bekijk de volledige versie : Studenten moeten konijn doden voor doop


v*ncent.peeters
23rd March 2013, 17:06
Dierenrechtenorganisatie GAIA heeft een klacht ontvangen over een Leuvense studentenclub, Reuzegom, die haar nieuwe leden zou verplichten een semester lang een konijn te onderhouden om het nadien eigenhandig te doden en op te eten. GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch noemt de inhoud van de melding weerzinwekkend en wil de bevoegde overheden inlichten.
De eerstejaarsleden van studentenclub Reuzegom, die Antwerpenaars in Leuven verenigt, zouden als deel van hun doop een semester lang een konijn moeten houden. Achteraf zouden de dopelingen in een gezamenlijke sessie hun konijn eigenhandig moeten doden om het nadien op te eten.

"Strafbaar"

Michel Vandenbosch is niet te spreken over de feiten. "Als dit klopt, heeft dat niets te maken met studentikoos vertier, maar betreft het ernstige en strafbare feiten, die een inbreuk zijn op de dierenwelzijnswetgeving. Je mag een dier niet zonder noodzaak doen lijden of ombrengen, op welke manier dan ook. Je kan daar boetes tot 12.000 euro en verschillende maanden cel voor krijgen."

Vandenbosch noemt het verzinnen en verplichten van zo'n opdrachten psychopatisch en stelt dat niemand dat kan tolereren. "Hopelijk kunnen de scholen dit nog doen stoppen. Intussen lichten we ook de dienst Dierenwelzijn van de FOD Volksgezondheid in."

Studentenclub ontkent

"De klacht is totaal uit de lucht gegrepen. Meer nog, wij vinden het een mooie zaak dat GAIA zich inzet voor dieren", klinkt het bij studentenvereniging Reuzegom. "Indien zij zulk een klacht krijgen en effectief met het leed van dieren inzitten, mogen zij steeds bij ons komen vaststellen dat al onze dieren in perfecte staat zijn."

Het bestuur van Reuzegom vraagt zich af "vanwaar de leugens komen" en heeft het over een "onterechte en zware beschuldiging" tegen de club.

Volgens vicerector Tine Baelmans van de KU Leuven wordt nagegaan of de klacht klopt. Het standpunt van de universiteit is dat dieren niet thuishoren bij studentendopen. De KU Leuven werd op de hoogte gebracht door GAIA, dat de gegevens ook doorspeelt aan de federale overheidsdienst Dierenwelzijn.

In het parlement ligt al enige tijd een wetsvoorstel klaar om studentendopen te bestraffen met twee jaar cel omdat er te veel wantoestanden zijn.

bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1355459/studenten-moeten-konijn-doden-voor-doop.aspx

commentaar: Tegenwoordig gaan er steeds meer gruwelverhalen ten ronde over de wanpraktijken die zich heimelijk voordoen tijdens de periode van de studentendoop. Ik heb ook al verschillende taferelen in Antwerpen gezien die mij nutteloos wreed leken en helemaal niets te maken hadden met de studenten "spirit" die men moet promoten tijdens zo'n activiteiten. Meer nog, studentengroepen verliezen waardevolle leden door een reputatie op te bouwen die impliceert dat schachten onder een wreed regime terechtkomen waarbij ze allerlei onmenselijk walgelijke dingen moeten doen. Nu duikt hier weer een voorbeeld van op. Maar deze keer heeft het verhaal een morele kant. Mag men dieren betrekken bij een doop? Eigenlijk is er voor de rest niets ernstigs aan dit voorval. Er worden zoveel konijnen geslacht en opgegeten. Als men gewoon controleert of het dier goed verzorgd wordt dan is er niks aan de hand. Het is dan wel aan de teamleiders om hun verantwoordelijk op te nemen en dit dan ook dagelijks of wekelijks te doen. Gaia heeft dikwijls de neiging om "gruwels" aan het publiek te onthullen maar dikwijls blijken deze verhalen minder choquerend dan men zou willen. Toch vind ik dat men studentengroepen strakker aan het lijntje mag houden.

Sofie.DeWolf
24th March 2013, 14:27
De doop in het hoger onderwijs en/of aan de universiteit. Iedereen kent het. Wat gebeurt hier nu allemaal? Meestal de ‘normale’ dingen zoals knoflookshampoo in de haren smeren, een rauw ei opeten, rollen in de modder,… . Niemand kijkt hier raar van op. Een konijn doden echter, heeft een andere impact. Zeker onder deze omstandigheden. De studenten moeten eerst een semester lang een konijn onderhouden om deze daarna te slachten en zelf op te eten. Ik vind dit persoonlijk niet kunnen. Eerst bouw je een band op met het diertje en daarna moet je het diertje doden. Ik denk dat dit , zeker voor meisjes, heel moeilijk is. Als men toch een konijn wil laten doden, kan men dit beter laten doen met een onbekend dier. Niet dat dit minder erg is voor het dier, maar voor de studenten is dit misschien wel makkelijker. In België eten de mensen graag konijn, dus er sterven hiervoor sowieso veel konijnen. Als men dit konijn dan achteraf ook effectief consumeert, kunnen we dit nog door de vingers zien. Op voorwaarde natuurlijk dat het dier niet moet afzien tijdens de slachting. Alles moet wel op een diervriendelijke manier gebeuren, voor zover we dan nog over diervriendelijk kunnen spreken.

Carine.Smets
24th March 2013, 15:01
Het is al een jarenlange traditie dat aan hoge scholen en universiteiten een doop wordt gehouden voor de eerste jaren. Ik zelf ben hier geen voorstander van, als je hoort wat voor opdrachten men soms krijgt. Nu ja die opdrachten zijn niets ten opzichte van deze opdracht die men nu in Leuven heeft gegeven. Je kent ze wel hé, de vieze drankjes die moeten gedronken worden, look in de haren (ruik je weken nadien nog), enz. Maar een onschuldig diertje moeten vetmesten, dit eigenhandig slachten en dan nog consumeren vind ik erover gaan. Dit kan er bij mij niet in. Laat het diertje leven en geef ze een andere opdracht. Waarom moet het diertje dood, tijdens de lessen biologie is het toch ook verboden om disecties uit te voeren op levende dieren, wel ik vind dat dit ook niet kan. Schaam jullie diegenen die deze opdracht gegeven hebben.

Greet.VanDeun
24th March 2013, 18:37
Ik heb geen probleem met de studentendopen zolang dat dit met het nodige respect gebeurt. Maar het weinige dat ik in Antwerpen gezien heb van studentendopen leek voor mij vaak neer te komen op het overmatig uitoefenen van macht over de 'schachten'. Het doden van dieren tijdens een doop vind ik zeker niet kunnen. Dit kan volgens mij een emotionele, misschien zelfs traumatische impact hebben op de gedoopten. Daarbij vind ik ook dat als dieren geslacht moeten worden dit moet gebeuren door iemand die hier ervaring mee heeft zodat het dier niet onnodig leidt, niet door een bende studenten die niet weten wat ze doen. Om hen dan eerst een band te laten opbouwen met hun konijn maakt het al helemaal sadistisch. Waar ik hier wel nieuwsgierig naar ben is in hoeverre er iets waar is van dit verhaal.

Stijnvdv
25th March 2013, 13:18
Ik heb me nooit laten dopen, het heeft me nooit aangesproken. Dat anderen zich willen laten dopen is volledig aan hen. Wel vind ik dat, uit principe, het eigenlijke 'dopen' moet gebeuren in wederzijds respect en plezier/vertier. Steeds meer en vaker krijgen we te horen dat er iets 'opmerkelijks' gebeurd is omtrent een studentendoop. Steeds vaker lijkt het me dat de 'machtspositie' van diegenen die de doop gaan uitvoeren, met de 'schachtjes' als slachtoffer, misbruikt wordt.

Bij dergelijk tafereel vind ik het jammer dat de zaken zo moeten verlopen. Ik vind niet dat er dieren (en al zeker niet levende dieren!) bij een doop betrokken moeten worden. Het dier wordt tot voor de slachting goed verzorgd, allemaal goed en wel. En fair enough, de dieren worden in slachterijen ook massaal geslacht voor consumptie. Maar dit wil voor mij nog niet zeggen dat dit moet gebeuren tijdens een studentendoop...