PDA

Bekijk de volledige versie : Jury motiveert beslissing


j*smien.cavens
22nd March 2013, 17:56
De jury op het assisenproces in Gent was rond 14 uur klaar met haar beraad over de 109 vragen over schuld en toerekeningsvatbaarheid. Het beraad duurde 4 uur. De juryleden hebben zich ondertussen samen met het hof teruggetrokken in de beraadslagkamer om de motivering van hun beslissing op te stellen.


Dat kan één tot twee uur duren. Zodra het beraad over de motivering afgelopen is, en het hof en de jury opnieuw in de assisenzaal zijn, zal de voorzitter de beschuldigde weer de zaal in laten leiden. Vervolgens leest de voorzitter het arrest voor.

Als Kim De Gelder schuldig wordt bevonden, vordert het openbaar ministerie daarna een straf. Dan krijgt de verdediging, maar ook de beschuldigde zelf, het woord. Tot slot beraadt de jury zich dan over de strafmaat.

De Gelder staat terecht voor de moord op twee baby's van amper een jaar oud, een 54-jarige verzorgster van het kinderdagverblijf Fabeltjesland en de 72-jarige Elza Van Raemdonck. Ook is De Gelder 25 pogingen tot moord ten laste gelegd.

Rond 10 uur trokken de twaalf juryleden zich terug om antwoord te geven op een reeks vragen die draaien om de schuld van de verdachte. De Gelder heeft toegegeven de daden te hebben gepleegd, maar hij pleit onschuldig te zijn wegens ontoerekeningsvatbaarheid.

Vier hypothesen
De beraadslaging over de schuld van Kim De Gelder heeft drie mogelijke uitkomsten: de vrijspraak, een internering of een veroordeling. De voorzitter van het Gentse assisenhof wees de jury voor aanvang van de beraadslaging op vier hypothesen.

Een eerste hypothese bestaat erin dat de jury van mening is dat De Gelder op het moment van de feiten én op dit ogenblik zijn daden kon controleren. In dat geval wordt De Gelder veroordeeld, en riskeert hij levenslange opsluiting. Als de jury oordeelt dat hij bij de feiten geen controle had over zijn daden, maar op dit moment wel, dan volgt een vrijspraak.

In twee hypothesen kan De Gelder geïnterneerd worden. Dat is het geval als De Gelder volgens de jury toen wel controle had over zijn daden, maar op dit moment niet meer. Ook als De Gelder volgens de juryleden zowel destijds als op dit moment geen controle had en heeft over zijn daden, volgt een internering.

Het is de bedoeling dat zowel het vonnis als de bepaling van de straf vandaag afgerond wordt, maar dat zal afhankelijk zijn van de tijd die de jury nodig heeft. Volgens schattingen van de rechtbank zou het tot zeer laat vanavond of zelfs tot morgen kunnen duren.

Bron: Het Laatste Nieuws, 22/03/2013

Eigen mening:
Ik denk dat iedereen wel akkoord zal zijn met mijn mening over deze kwestie.
Kim De Geld is schuldig en daar is iedereen blij om. Wat hij gedaan heeft kan niemand goed praten. Hij zal rechtvaardig gestraft worden, wat wil zeggen zwaar gestraft. Ik vindt het zelfs schandalig dat men zo veel tijd en moeite heeft gestoken om dit proces uit te voeren. De kosten waren maar liefst €25.000 om Kim De Gelder te geven wat hij wou: aandacht. Van mij part mogen ze hem zelf laten opdraaien voor deze kosten.