PDA

Bekijk de volledige versie : Belg Pierre Deligne wint Nobelprijs voor Wiskunde


S*lvia.Verelst
20th March 2013, 17:47
Belg Pierre Deligne wint Nobelprijs voor Wiskunde

De in België geboren wiskundige Pierre Deligne heeft de Abelprijs voor Wiskunde gewonnen, ook wel de Nobelprijs voor Wiskunde genoemd. Dat heeft de Noorse academie voor Wetenschappen en Literatuur bekendgemaakt. Aan de prijs hangt, behalve de eer, ook een geldbedrag van 6 miljoen kronen (800.000 euro) vast.
Deligne krijgt de prijs voor zijn "oorspronkelijke bijdrage tot de algebraïsche geometrie en hun impact op de getallentheorie, de representatietheorie en verwante gebieden".

De 68-jarige Deligne legde met zijn vondsten nieuwe verbanden tussen diverse deelgebieden van de mathematica. Er zijn zelfs uitvindingen en concepten naar de man genoemd.

Deligne studeerde wiskunde in Brussel. Hij was lange tijd verbonden aan het Institut des Hautes Études Scientifiques, waar hij werkte met Alexander Grothendieck. Sinds 1984 werkt hij in Princeton. Dat was enigszins paradoxaal voor deze liefhebber van Rusland, die in de toenmalige Sovjet-Unie zijn echtgenote ontmoette. "Maar een geheel leven in eenzelfde land blijven, scheen mij ongezond", zegt Deligne. "Ik ben verhuisd van één paradijs naar een ander. En bovendien, Princeton, dat is niet echt Amerika."

Zijn beroemdste resultaat is waarschijnlijk zijn bewijs van de Weil-vermoedens, een soort Riemann-hypotheses voor eindige lichamen.

Bron: deredactie.be 20/03/2013

Mening: Ik vind dat we als leerkrachten toch wel fier mogen zijn dat een Belg de Nobelprijs voor Wiskunde heeft gewonnen. Dit is iets wat niet iedereen ooit in zijn leven meemaakt. Hij heeft toch wel enkele bijzondere verbanden ontdekt wat de wiskunde heeft verder gebracht.