PDA

Bekijk de volledige versie : UZ Gent opereert met robot


j*na.janssens
14th March 2013, 13:42
UZ Gent opereert met robot

GENT - In het Universitair Ziekenhuis in Gent zijn de afgelopen twee maanden twee ingrepen met een operatierobot uitgevoerd die nog nooit eerder met dergelijke technologie in ons land gebeurden. Het ging om een gedeeltelijke nierverwijdering bij een kind en de wegname van uitzaaiingen van een levertumor bij een volwassene, zo laat het UZ Gent donderdag weten.

Gent
In vergelijking met verschillende andere ziekenhuizen is het UZ Gent pas laat gestart met robotgeassisteerde kijkoperaties. ‘Het was een bewuste keuze om niet over één nacht ijs te gaan en te wachten tot de meerwaarde van de robotchirurgie voor onder andere prostaat- of nierverwijdering bij kanker onomstotelijk kon worden aangetoond', zegt professor Piet Hoebeke, diensthoofd Urologie. Dr. Hoebeke zegt dat de spitstechnologie in de eerste fase vooral voor vernieuwende oncologische ingrepen ingezet wordt op de diensten Urologie, Gynaecologie, Algemene en Hepatobiliaire Heelkunde (lever/gal/pancreas) en Gastro-Intestinale Heelkunde.

Ondertussen werden via het robotprogramma prostaat- en nierverwijderingen uitgevoerd bij kankerpatiënten en werden andere innovatieve procedures uitgevoerd. Zo werd met een operatierobot voor het eerst bij een kind met een ‘hoefijzernier' en stukje van de nier weggenomen. Een hoefijzernier is een zeldzame aangeboren aandoening, waarbij de nieren aan elkaar verbonden zijn en niet optimaal functioneren. Een andere primeur met de robot was het verwijderen van vier geïsoleerde tumoruitzaaiingen in het achterste deel van de lever. Ondanks hun verscholen ligging waren die heel goed bereikbaar met de robotarmen en -handen en bleef het gezonde leverweefsel maximaal gespaard.

Bron: De Standaard, 14/03/2012 , kad

Commentaar:
Ik vind het goed dat ze op zoek gaan naar betere middelen om mensen te onderzoeken en te genezen. Ik hoop dat ze zulke dingen niet gaan misbruiken want vaak kosten ze veel meer dan een gewone behandeling waar je even goed met geholpen bent.

dries.crauwels
16th March 2013, 14:44
Allemaal zeer mooi dat ze tegenwoordig al operaties uit kunnen voeren met robots. De maatschappij is meer en meer een technologische maatschappij waarbij de technologie de taken overnemen van de mensen. Door deze technologie gaat de factor van een menselijke vergissing een kleinere rol spelen in het slaagpercentage van deze ingrepen. Doordat deze steeds hetzelfde algoritme afloopt. Enkel voordelen lijkt me, toch denk ik dat er wel degelijk nadelen aan verbonden zijn. Zo gaat er een groter werkloosheidspercentage ontstaan en laat mij duidelijk zijn, ik heb toch nog altijd liefst een getalenteerde chirurg in mijn operatiekamer dan een robot.

Stijnvdv
16th March 2013, 16:31
De geneeskunde en technologie staan vandaag zodanig ver dat ze al reeds hand in hand gaan. De menselijke factor - waarbij er chirurgische fouten gemaakt worden (héy, waar is mijn scalpel gebleven?!) - probeert men hierbij weg te werken. Mensen vertrouwen al snel op een technologisch hulpje. Hierbij mag je natuurlijk niet vergeten dat, net zoals mensen, robots óok fouten kunnen maken, weliswaar bij een lager percentage. Robots worden nog steeds ontwikkeld bij mensen, hardware én software. De zogenaamde 'bugs' zijn nog steeds niet weg te werken uit onze technologische samenleving.

Als ik me niet vergis gaat het hier om een 'Da Vinci' robot (nogmaals, als ik me niet vergis, ik lijk er niet in te slagen om de naam van de gebruikte robot terug te vinden)? Als je het argument aanhaalt dat het voor werkloosheid zou zorgen begrijp ik je bezorgdheid. Langs de andere kant, aangezien de robot bij mijn weten niet alleen zal opereren (of juist wel?), is er nog steeds een menselijke supervisor nodig. Daarnaast groeit de robot niet aan bomen en is er hier ook een menselijke hand nodig.

Hanne.Geudens
16th March 2013, 17:46
Ik schrok toch wel eventjes toen ik dit artikel las. Vandaar dat ik op zoek gegaan ben naar extra informatie over dit onderwerp, aangezien ik het toch een bizar idee vind. Volgens meerdere onderzoeken zijn er zowel voor- als nadelen verbonden aan het gebruik van robots in de operatiekamer. Laat ons beginnen met de voordelen. Er zou geen sprake meer zijn van littekens na een operatie, aangezien er geen gebruik wordt gemaakt van een chirurgenmes. Artsen zullen enkel gebruik maken van joysticks, wat ik me persoonlijk niet echt kan voorstellen. Een ander voordeel is dat robots zeer precieze bewegingen kunnen maken en op plekken kunnen komen die voor een chirurg soms moeilijk te bereiken zijn. Robots zullen dan ook vooral waardevol blijken bij kijkoperaties. Bij de 'ouderwetse' kijkoperatie in de buikholte maakt een chirurg drie à vier gaatjes in de buik waardoor littekens zullen ontstaan. Bij de 'vernieuwde' kijkoperatie maakt men slechts één gaatje in de navel. Hierdoor zal het litteken nagenoeg onzichtbaar zijn. Bovendien kunnen moderne beeldschermen door kleur zelfs onderscheid maken tussen zieke en gezonde weefsels.

Toch ben ik ervan overtuigd dat er wel enkele nadelen aan deze innovatieve manier van opereren verbonden zijn. Ik vermoed dat ervaren chirurgen niet staan te springen om deze nieuwe manier van werken - die meer lijkt op gamen dan op opereren - uit te proberen . Chirugen hebben erg zware en langdurige studies achter de rug. Uiteraard is de praktijk hierbij zeker zo belangrijk dan het theoretische gedeelte. Vandaar dat ik veronderstel dat chirurgen in zekere zin gefrustreerd zullen zijn bij het horen van dit nieuwsbericht. Chirurgen in opleiding zullen het nu misschien gemakkelijker hebben dan zij omdat er veel meer gebruik zal gemaakt worden van technologie dan eigen manueel handelen. De chirurgen die vandaag de dag worden opgeleid moeten zich dan ook grotendeels baseren op het kunnen besturen van chirurgische robots.

Ikzelf sta eigenlijk erg kritisch tegenover dit nieuwsbericht. Ik ben zeker pro vernieuwing, maar ik ben geen voorstander van robots in de operatiekamer. Akkoord, chirurgen zijn ook mensen die fouten kunnen maken. Maar toch denk ik dat robots - en zeker robots die nog volop in de experimenteerfase zitten - zeker zo veel kans hebben op het maken van fouten. Fouten die mensen misschien hun leven kunnen kosten. Misschien is een robot wel in staat om meer operaties op korte tijd af te werken, maar ik vind het verdacht dat ik op nog geen enkele nieuwssite iets gelezen heb van de mogelijke kostprijs. Nee, ik zou me niet op mijn gemak voelen moest er een robot in mijn lijf zitten te keuteren. ;)